Tiedämme
hyvin, että vauva alkaa ihailla vanhempiaan, koska he tuovat turvaa ja
luottamusta elämän jatkumiseen. Syvällä tajunnassa tiedostamattomana on
vauvalla kaipuu mielihyvään, jossa on nautinnon kokemusta ja elämän tuntua.
Vauva hamuilee sitä ja huomaa, että sitä saa äidin mukana, äidinmaidossa,
mielihyvää, mikä on aluksi verensokerin vaikutuksesta syntyvää. Syvällä tiedostamattomassa
on myös unissa syntyneet mielikuvat, tunteista syntyneet, jotka ruokkivat tahdon
alkamista, niinpä siihen pääsemiseksi täytyy itkulla vaatia rintamaitoa. Nämä
kaikki tapahtuu tiedostamatta, luonnollisesti reflektoiden. Se itku, mikä
syntyi syntymän jälkeen, kun keuhkot imaisivat happea ja hengitys alkoi
omaehtoisesti, on alku aggression myötä tahdon syntymiselle.
Tuo
ihastuminen on merkittävimpiä selviytymiseen johtavaa kykyä, mikä kehittyy
jatkuvasti tuoden erilaisia keinoja, tunteet, aggression, liikkeet, äänen,
kontaktihakuisuuden, silmien yhteyden, ja ne johtavat vuorovaikutukseen. Pian
lapsi huomaa, että vanhemmat tuottavat myös pettymyksiä. Tällöin lapsi
suojautuu ja alkaa elämään ihastumisen voimasta, sillä se on elinehto elämäntunnun
kokemiseksi. Sadut alkavat viehättää, koska niissä hyvä (elämä) voittaa ja paha
(kuolema) saa väistyä. Elämänvoima rakentuu.
Tukholman
syndroomassa terapeutti rakastuu rikolliseen. Tässä tapahtuu se mikä on
luontaista lapsuudessa, on mentävä mielihyväkokemuksiin, että voi kokea
selviytymisen ja elämäntunnun kokemuksen. Ei ole kysymys todellisesta
rakastamisesta vaan elämässä selviytymisestä, psyyken keinoista. Ulkopuolisen
tarkastelussa tämä voi erehdyttävästi näyttää rakastumiselta, ihmisen tahdolta,
koska ihminen tukeutuu ihastuksiinsa menneisyydestä, mutta kysymys on
psyykkisestä puolustuksesta elämän toivossa.
Näyttää
siltä, että juuri väkivallan uhrit jäävät pelon voimasta roikkumaan väkivallan
tekijän alamaisuudessa uskaltamatta pois uhkien vuoksi. He pyrkivät psyyken
keinoin suojelemaan elämää itsessään ja niin väkivallan tekijä pitää heitä
pihdeissään. Jos luottaa ainoastaan kertomuksiin sanan voimalla, sadut voivat
saada voiton, eikä totuus pääse esiin. Siinä mielessä valheellinen suojautuminen
mielessä on ongelma, maailman valhe voi muuttua valheeksi mielessä, maailman pahuus
luo rinnakkaisen todellisuuden mielen voimalla elämäntunnun saavuttaakseen.
Psyyken armoille joutuminen ei ole aina paras vaihtoehto elämän suojelussa, se
on väkivallan puolustuskeino yksilön suojaksi. Parempi on saavuttaa tietoisuus
hyvän olon tekijöistä.
Liiallinen
kauniisiin tarinoihin meneminen esimerkiksi kaunokirjallisuuden muodossa voi
olla ongelma todellisuuden näkemisessä, elämästä tulee tarina, mutta kuitenkin
on oltava mahdollisuus psyykkiseen puolustukseen pahaa kohdatessa.
Syvätunteissa
ei vaikuta niinkään ulkoiset aistikokemukset kehossa aisti-ihastuksina, vaan
ajatuksessa oleva kuvien vaellus, jotka symboloivat aina merkityksiä ihmisen
historian kokemuksen valossa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti