Sanat voivat
synnyttää kovin erilaisia mielleyhtymiä eri ihmisille. Eilen halusin kirjoittaa
lohdutusrunon ystävälleni. Mietin pitkään, voinko käyttää sanaa satu, miten hän
sen kokee sairauden keskellä. Onko hän sairautensa keskellä hermostonsa ja
kipujensa keskellä vai pääseekö hän leikkimään vapauden tilassa, vai miten
sanat vaikuttavat? Sanat on arvoihin sidottuja, jopa arvovaltaisia. Ajaudumme
helposti sanojen käytössä saarroksiin, ei synnykään mielikuvaa, ja/tai se on
niin rajoittunut, ettei anna tilaa uuteen näkökulmaan, se on pakkomielikuva.
Tämä on tutkittua merkityssuhteiden syntymää, jossa ajattelussa sana avautuu
kokijalleen kuvan kautta, minkä sanayhteys on opettanut ja voivat olla
samanlaisia tai erilaisia, yhdistäviä tai erottavia. Oliko ystäväni vapaa
assosioimaan oma mielen ja sanojen kautta, vai oliko hänet pakotettu
etuotsalohkolla uskomaan, vai oliko oikeutta unelmoida tulevaisuuteen nähden,
synnyttämään omia kuvia yksilönä, vai voinko ystävänä antaa hänelle sanojen
kautta vapauttavia mielikuvia, jossa merkitys voi viedä vapauden oloon,
leikkimään ja muuttumaan uuden oppimisessa.
Lapsuudessani
pääosin uuden ja/tai vanhan oppiminen/muistaminen tapahtui kuulemisen kautta.
Vaikka minuudessani oli leikkimieli ja kyky luoda sekä nähdä asioita
etuotsalohkolla leikkien, kuuleminen ehdollistui hermoston kautta
keskittymiseen hyväksymisen normeissa. Se toi minulle aikuisena niin vahvan
keskittymisen korvan alueelle, että kuuleminen alkoi tuoda kipua. Ei voi
koskaan tietää, missä oppimisen kokemuksessa ihminen elää, onko hän hermoston
kipujen armoilla, vai leikkii sanoilla ja kokee merkityksiä. Keskittymistä on
keskiajalla opetettu jopa niin, että lasten virtsarakkoon on pumpattu vettä
niin paljon, että lapsi sitten kivun kautta tottelee ja uskoo sanotun sidottuna
auktoriteetin antamiin merkityksiin. Vapautta ei ollut, leikin oikeutta ei
ollut, oli vain väkivallan tie oppimiskulttuurissa. Kasvatustieteessä tätä
vanhoillista ehdollistamisoppia sanotaan behaviorismiksi, leikkioikeuden
saavuttamiseksi tarvitaan konstruktiivista oppimisoikeutta.
Jos
ajattelette esim. Raamattua, siinä sanojen muuttaminen on jopa mahdotonta,
koska sen uskotaan olevan Jumalan sanaa. Tavallisessa arjessa törmäämme
tilanteisiin, joissa sanoja varjellaan. Minua on rangaistu sanojen käytöstä
työssä, sanamuotojen käyttämisestä, varmaankin olen ilmaissut itseäni huonosti.
90 luvun
alussa suoritin sosiaaliohjaajan tutkinnon sosiaalialan oppilaitoksessa, opistotasoisena, mikä siirtyi samana aikana ammattikorkeakouluksi, neljän vuoden ajan tutkin sosiaalisuutta. Se oli uudistetun koulutusjärjestelmän
muoto, jossa oli sekä lääketieteen, hoitotieteen, että sosiaalitieteiden oppeja
ymmärtää ihmisyyttä. Se oli vanha diakonissan tutkinto, johon oli lisätty
tieteellisiä näkemyksiä, ja se oli kirkon hallinnoima tutkinto, kotona kutsuimme
osaajaa tippatädiksi, joka kävi rokottamassa meitä. Koulutuksessa oli siis
sairaanhoitajan perustutkinto, nykyisestä en tiedä. Mutta yhtäkkiä me ei
kelvattukaan juuri mihinkään työhön tai virkaan, osaamista alettiin tuijottaa
sosiaalisena kytköksenä, ja siihen liittyi sosialismin näkemystä, ja sitä
mielikuvaa ei haluttu yhteiskuntaan vaikuttamaan. Kesti 20 vuotta ennen kuin
ammattinimike saatiin virkojen oikeutukseen. Tieto ei siis ratkaissut, vaan
taustalla ollut instituutio, kirkko ja lääketiede, joka oli saanut arvostetun
aseman.
Myös eri
ammattien arvostaminen voi olla kovin leimaavaa ja estää tai lisätä tiedon
saantia, ihmiset ehdollistuvat kunnioittamaan ulkoisia merkkejä, kuten lääkäri,
sotilas, pappi jne. Nämä ovat myös rajoittaneet vahvasti ihmiskäsityksiä, ja
luoneet ihmiskuvia, joissa ei todellisuus ole kohdannut, vaan oppimisesta on
tullut itseisarvo ilman ihmisyyden oikeutta sitoutua oppiin, kun esim. tunteet eivät
ole olleet mukana.
Kaiken
kaikkiaan olen ihmetellyt sitä, että sosiaalisuuteen kuuluva vuorovaikutus ei
ole tullut arvostetuksi, vaan enemmän toistaminen ja uskominen,
auktoriteettiuskoisuus ilman uusiutuvaa oppimista. Itselleni kristinuskon pääsanoma
on olla vuorovaikutuksessa itsensä, toisten ihmisten ja Jumalan kanssa. Näin ”pyhähenki”,
siunaus tulee ulkoa yhteyttämään rakkauden kautta elämää. Kun ihmisyys viedään
ehdollistumiin eikä vapautta ole, pahuus pääsee hallitsemaan pakkoruumiillistumana
joihinkin elimistön tai ruumiinosiin, eikä luonnollinen elimistön tehtävä toteudu.
Arvot ovat sekaantuneet liiallisen pakon tai yltiöpäisen vapauden vuoksi. Kun
antaa ihmiselle mahdollisimman vapaan tilan valita, hän todennäköisesti ajautuu
kohti vapautta ja lähelle korkeinta potentiaaliaan ihmisenä, ellei ole
väkivalloin alistettu muottiin.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti