En ole
olleenkaan vakuuttunut siitä, pitäisikö ketään syyttää ihmisen pahoinvoinnista,
mielenterveysongelmista, persoonallisuushäiriöistä, väkivallasta ja jos
jonkinmoisista häiriöistä ihmissuhteissa. Parempi olla syyttelemättä ja pyrkiä
ratkaisemaan asia niin, että kaikki menevät eteenpäin. Tietenkin pahoissa
rikoksissa rankaisu on tarpeen, ja vahingoittamista on estettävä. Perinteisesti
näihin on pyritty vaikuttamaan keskustelun avulla, mutta aina keskustelutaitoja
ei ole, ja kykyä kohdata itseään ja muita. Monta kertaa asioiden käsittely on
aloitettava ajattelun kehittämisestä, mielikuvien synnyttämisen taidosta
halliten tunneryöpytystä. Kuunteleminen ja keskustelu on taito, jossa tarvitaan
osaamista. Parhaimpana keskustelijana olen pitänyt ystävääni, joka oli
ammatiltaan keittäjä, mikä ei tarkoita sitä, että kaikki keittäjät osaisivat
keskustella. Mutta hänellä oli taito, mitä juuri minä tarvitsin, väkivallasta heikentynyt
puhetaitoni oli este ymmärryksen syntyyn, ja hän rakensi tarkentavilla kysymyksillään
minuun kykyä ilmaista itseäni ymmärrettävästi, opetti rakentamaan mielikuvaa,
minkä puheessa oli tultava ymmärrettävään muotoon toiselle. Koulutuksissa nämä
vahvistuivat, mutta ystävyyden taustalla oli tunteet, jossa syntyi sitoutuminen.
Näyttää
siltä, että alkujaan yhteiskunnan tuottamat yksilön ongelmat johtavat yksilöä
syyttäviin käytäntöihin. Yhteiskunnan tekemät rikokset lakaistaan maton alle,
eikä media niistä kerro. Valvooko sittenkin valtio mediaa? Kun taannoin katsoin
MOT ohjelmaa, ”Hyvissä aikeissa”, mielenterveyteen tulleita ongelmia ei
kerrottu. Tämä linja kertoo siitä, ettei lääketiede ymmärrä niitä, ja siksi ei
myöskään niistä kerro. Nämä ihmiskuvaongelmat vaivaavat myös kirkkoa ja
uskontoja. Kun nainen on syyllistetty ongelmien synnyttäjiksi ja pahan
alkujuureksi, se on tuottanut perheisiin ja yksilöihin runsaasti ongelmia,
mitkä ovat sitten laajemmin levinneet yhteisöihin. Yhden syyllistäminen,
leimaaminen ja häpäiseminen tuo syyttäjien armeijan yhteisöön ja ihmiset
lukittuvat rooleihin sekä asemiin, ylivaltaan. Asenteet tiedon kulkuna yhteisessä
tarinassa elävät vuosisatoja.
Keskusteluissa
on varauduttava erilaisiin näkemyksiin, tunnevyöryihin ja loukkaantumisiin,
myös iloon. Samoja asioita koettaessa syntyy herkemmin yhteisymmärrystä, kuten
esim. armeija ja synnytys, mutta se ei ole tae, negatiiviset kokemukset voivat
johtaa hyökkäykseen myös positiivisissa asioissa. Erilaisissakin näkemyksessä
voidaan saavuttaa yhteinen näkemys, jos tieto on selkeä ja looginen, sillä
periaatteessa uskon, että ihminen pyrkii hyvään, paha voittaa, jos sitä ei näe
eikä taistele sitä vastaan. Valtataistelu ja ahneus estävät tiedon saantia,
totuuden vastustajat ja valhetarinoiden kertojat. Onko sittenkään niin, että
itsensä ylös nostamiseen tarvitaan ylentäviä tarinoita, toki niitä saa olla,
mutta ehkä tärkein kuitenkin on se, että ihminen voi nousta surun painamasta
mielestä ylös itsensä toteuttamisena, itseilmaisun oikeudella?
Taistelut
toisten mielipiteitä vastaan eivät aina johdu toisen ihmisen mielipiteistä tai
teoista, toki sitäkin, mutta taustalla voi olla syvemmät tunnereaktiot, inho ja
ihastus, joissa varhaisten kokemusten jäljet nousevat pintaan, ja välit tulehtuvat
todennäköisesti, kun menneisyyttä ei ole käsitelty. Liiallinen ihailu voi
johtaa karmivaan kateuteen, sen kääntöpuolena on inho, ja tämä näkyy
erityisesti kehollisesti, ja tunteet heijastavat tätä tilaa. Kun arvot ja
merkitykset eivät ole selkiytyneet, nämä tiedostamattomat tunteet johtavat
näkemyksiä ja käyttäytymistä enemmän kuin sanakieli.
Itsetuntemus
on paras tie löytää sopuisaa kommunikaatiota. Toinen tarkkailijana ei
välttämättä ole paras vaihtoehto, tunnereaktiot johtavat tulkintoihin, toisen
aliarvostaminen ja oma mieli voi tehdä tepposet, näkee vain vastakkaisena sen,
mitä toinen on ja etsii toisen käyttäytymisestä harvoin tapahtuvaa.
Kanssakäymisen kieli voi olla hankalaa, jos merkitykset ovat toisenlaisia kuin
itsellä, eikä välttämättä ymmärretä toisen ajatuksen juoksua, silloin vain
kunnioituksella toista kohtaan päästää ehkä joskus ymmärrykseen ja hyväksyntään,
nähdään asia positiivisena, kun tuo erilainen mielipide, tai näkökulma, voi
olla minun oppimisen tien tarkoitus ja toisenlainen mielikuva on ilon lähde, kun
pääsee irti hetkeksi itsestä, vapautuu ajatuksen paineesta. Neuvominen ja opettaminen näyttäisi olevan
kuin suomalainen kiirastuli, vaikka sitä vastaan taistelee, se pulpahtaa
pintaan joissakin tilanteissa. Silloin auttaa ihmisen kunnioitus, kuulla ja
nähdä hänen todellisuuttaan. Terminologiat eivät aina avaudu, asioista ei synny
ymmärrystä, ja silloin on parempi kunnioittaa ihmisoikeuksia. Keskustelu on
kuin iso rakennustyömaa, vasta oikean kohdan löytäessä palikka sopii kuvioon ja
kartta kokonaisuudesta rakentuu yhdistäväksi tekijäksi.
Yhteisten
näkemysten rakentamisen ytimessä on aina yhteisyyden ja tekojen kautta
ihmisyyden tunnustamista niin, että arvot ja teot puhuvat oikeuksien ja
velvollisuuksien puolesta ja näkemykset rakentuvat kokonaisuuteen päin, osia
yhdistäen loogisuuden ymmärtäen. Kun itsevaltius määrittää ihmisoikeuksia,
tieto ei ole valintojen taustalla, vaan valta, mikä on eri keinoin hankittu, ja
se tuhoaa tietoa sekä vääristää oikeuksia.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti