Viimeisen
kahden viikon aikana somessa ryöpsähti kiivas keskustelu Mikkel Näkkälänjärven
rikoksesta, minkä hän oli tehnyt nuoruudessa, tappanut vihapäissään kissan. Miten
suhtautua tuohon tekoon, hän on kärsinyt rangaistuksensa, mutta tuomioita
satelee yhteisöistä? Katumusta pidetään merkkinä siitä, että ihminen on
ymmärtänyt tehneensä väärin ja katuu sitä. Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Meille
jää vain tehtäväksi pitää yllä tietoisuutta siitä, mikä on oikein ja mikä
väärin. Mutta ainoastaan tieto ei riitä sen ongelman ratkaisemiseksi. Meidän on
perehdyttävä siihen, kuinka saamme vihaa vähennettyä.
Valitettavasti
moraalin henkselit ovat heikosti kiinni oikein ja väärin tekemisestä.
Moraalifilosofi Kantin mukaan pysymme tiukasti luokittelun alhaisemmalla
tasolla. Onko tästä mitään tietä ulos? Moraalin ydinlankana pidetään usein
arvojen määritelmää, hyvyys, kauneus ja totuus, joiden johdannaisia on muut
arvot. Hyvää ja pahaa määritellään usein myös ihmisen pahuuden ja hyvyyden
kautta, synnynnäisenä ja kehittyneinä, positiivisten ja negatiivisten tunteiden
kautta, niistä tavoiksi muuttuneina, opituiksi reaktioiksi ja
käsittelytaidoiksi.
Moraalin
vartijaksi on myös nimetty mieli. En usko siihen, mieli on tuhonnut minuuteni,
mutta oppiminen on pelastanut minuuteni. Siksi pidän oppimista perushyveenä, ja
oppiminen on mielestäni synnynnäistä, mikä voi olla parhaimmillaan hyvyyden
mahdollistava.
Huomasin
joku päivä sitten, että twitter seuraajani, joka pitää positiivisten ja
mielekkäiden asioiden jakamisesta, lähti seuraamasta minua. Oletan, että syynä
siihen on se, että puhun negatiivisia asioita. En usko, että negatiivisten
asioiden sulkeminen auttaa ihmisen kehitystä. Pidän silti tärkeänä, että
positiivinen suhtautuminen ja käytös on hyve, mitä kannattaa pitää yllä.
Negatiivisista asioista puhuminen ei tarkoita sitä, ettei ihminen voisi olla
inhimillinen, hän vain pureutuu juurisyiden esiin tuomiseen.
Olisi
pureuduttava enemmän väkivallan syntymisen syihin. Mikkel joutui liian kovien
koettelemusten alaisuuteen ja tuska purkautui vihana ulos. Vihan kehittymistä
olisi syytä tarkastella enemmän yksilötason ongelmana, kun taas tuomiot
kehittyvät vahvimmin yhteisöissä, lakien, oppien ja oikein sekä väärin
tekemisten puitteissa.
Vihan
ehkäisemiseen on keinoja. Parhain niistä näyttäisi olevan rakkaus. Hyväksyntä
ja pyyteettömyys ovat rakkauden ensisijaisia rakentajia. Pinnallisten arvojen
viljely pitää ihmistä erillään syvällisistä kokemuksista, jotka mahdollistavat
itsetutkiskelun, itsensä hyväksymisen ja rakastamisen, mikä heijastuisi
toisiin. Jatkuva fyysisten kehoaistimusten ruokkiminen ja vain seksuaalisuuden kautta
asioita lähestyminen ei haasta ihmistä kasvuun. En usko, että seksuaalisuus
olisi elämän voiman ensisijainen lähde, uskon syvätunteiden hyveisiin, jotka
synnyttävät vilpitöntä iloa hyvän tekemisestä rakastamisen funktiossa. Oppiminen
on tyydyttävimmillään syvätunteiden, mielikuvan ja itsen kautta haltuun ottamisen
perustaitoja mielessä, vastuuta, ja konstruktiivinen oppimistyyli mahdollistaa
sen, kun taas behavioristinen estää, ja mikä yleisemmin hallitsee yhteisöissä,
ja pitää moraalia alhaisella tasolla.
Tämä ei tarkoita
sitä, etten hyväksyisi seksuaalisuutta, se on vain muuttunut pintapuoliseksi hyväilyksi,
jossa kiihotetaan ainoastaan kehoa, kun syvempi tunnekokemus tyydyttää kokonaisvaltaisesti
ihmistä ja voi jopa auttaa ihmistä kokemaan itsensä kauniiksi elämän kautta ja
etsivänsä totuuden tietä. Kun seksuaalisuutta motivoivat aggressiot ja viha,
ihminen ei pääse rakkauden lähteelle.
Oppimistyylien
valinta on opittavissa oleva asia, ja siihen voi vaikuttaa koulutuksen kautta.
Yllättävä näkemys ilmaistiin joku aika sitten
SannikkaUkkola ohjelmassa. Sukupuolensa mieheksi muuttanut nainen menetti tunteensa,
ja kun hän palautti itsensä taas naiseksi, hän sai tunteet takaisin. Estääkö
siis testosteroni tunteiden syntymää? Ehkä siihen liittyy myös kulttuurin tuottamat
ongelmat itseilmaisun puutteesta ja oikeudesta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti