Ihmisellä
tulee olla vapaa valinta, mutta onko sitä? Siihen liittyy myös vahvasti juuri
se, että vapaan valinnan jälkeen on myös vastuu. Edellisessä blogissani kirjoitin sielun
kuolemasta. Tämä on minulle merkittävä periaate. Välinpitämättömyys ja
kunnioittamattomuus johtavat sielun kuolemaan. Se on myös Kristinopin
perussanomaa, välittää. Kulttuurisesti on tärkeää nähdä, että alistettuun
asemaan saattaminen johtaa ihmisyyden tuhoon. Koska naiset ovat olleet
alistetussa asemassa uskontojen tähden, heillä on sieluttomuutta enemmän kuin
miehillä, joilla on ollut valtaa. Valta itseensä on tärkeä osa vastuun ja
vapauden kontekstissa.
Vapaata
valintaa ei ole enää, jos ihminen on päätynyt aggression alle. Tätä on tutkinut
Suomessa paljon nyt jo edesmennyt aggression tutkija Kirsti Lagersbetz. Hataran
muistini kätköistä minulle on jäänyt sellainen kuva, että hän väitti aggression
olevan ensimmäinen. Pohdin silloin lukiessani paljon sitä, onko syntyminen
sellainen prosessi, jossa aggressio on ensimmäinen reaktio. Tulin siihen
tulokseen, että sitä tarvitaan puolustukseen, mutta kohtuaikainen mieli, eli
unet, joita silloin esiintyy, ovat se ihmisyyden alkutekijä, joka antaa tilan
tunteiden tulemiselle. Riittävän hellän hoivan seurauksena mielen
syväsyntyisin, kohtuaikainen kokemus pääsee esiin. Jos yksilöä kohdellaan
hyvin, nämä tunteet tulevat mahdolliseksi.
Syvätunteiden analyysissä tunteiden
kohtaamisessa on sekä kohde että tekijä vapaan valinnan prosessissa. Jos
aggressio ja puolustus ovat mielen pääasiallinen kokemus, ei valintaa ole
siten, että ihminen valitsisi kokemuksensa turvin. Aggressio on jäänne syntymäpuristuksesta, ja tulee kehosta, ei tunnekokemuksesta. Kun ihmisellä ei ole itseilmaisussa
tunteiden mahdollisuutta, kehosta nousee aggressio puolustuksena ylös. Ja
sitten kun toivottomuus on jatkuvaa, ei synny edes aggressiota, syntyy
lamaannus.
Kasvatustieteen
professori Veli-Matti Värri on sanonut. (AL 18.8.2002) ”Perinteiset hyveet eivät enää kanna yhteiskunnassa. Niillä ei ole
enää itsestään selvää paikkaa. –
Kohtuullisuus, kriittisyys, kärsivällisyys, rehellisyys. Suomalainen kasvatus-
ja yhteiskunnan arvot yleensä – irtautuivat klassisista hyveistä sodan
jälkeisenä aikana. Ehkä me hylkäsimme ne, koska hyveitä oli käytetty väärin
kasvatuksessa, politiikassa tai uskonnollisessa vallankäytössä. Ehkä me vain
halusimme lisää vapautta. - Emme koskaan
pääse yksimielisyyteen siitä, mitä hyvyys, totuus ja kauneus ovat. Mutta voimme
päästä yksimielisyyteen siitä, kuinka toista ihmistä on kohdeltava. –
Rehellisesti ja kunnioittavasti”.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti