Olen sanonut
usein, että lapsuuden leikki ja innostuneisuus ovat tärkeimpiä asioita, joita
lapsuudessa tulisi tarjota ja suojella. Tämän ohi ajaa useimmiten sanakieli, jota
ei pidä väheksyä, se on mitä tärkein tiedollinen ja taidollinen tekijä elämässä
pärjäämisessä, mutta se ei saa haudata tunteita.
Istuin eilen
kampaajalla, ja siinä sekä asiakkaat, että henkilökunta yhteen ääneen
paheksuivat nuorisoa, kuinka he eivät jaksa enää tehdä mitään. Ja ennen vanhaan
oli tietenkin paremmin. Tämä todellisuus on täydellisesti totta. Erittäin suuri
osa nuorista väsyy voimattomaksi, eikä mikään onnistu. Taustalla tuohon
voimattomuuteen on järjestelmällinen opetuskulttuuri, jossa sanakieli on peittänyt
tunteet ja niiden kautta syntyvän innostuksen. Liian usein näin päiväkodissa
työskennellessä sen, ettei lasten annettu innostua, sitä rajoitettiin ja
paheksuttiin. Ohjattavien lasten tuli olla hyvin hallittavissa.
Tämä ongelma
ei poistu kauhistelemalla. Se pitää ottaa tosissaan ja tutkia syitä ongelman
syntymiseen. Pelkkä leikki ei riitä lapsen hyvinvoinnin turvaamiseen, on
opittava havainnoimaan lapsen leikin sisältöjä lasta tukien.
Innostuminen
ja sen taustalla oleva tunne pitää yllä voimavaroja, jaksamista, sinnikkyyttä,
keskittyneisyyttä ja yrittämistä. Ja tämä takaa sen, että lapset jaksavat yli
nuoruuden vahvasti aina aikuisuuteen saakka. Tämän innostuneisuuden
ylläpitämiseksi tarvitaan leikin suojaa. Ensin se kestää yksin leikkimisenä
aina 3 – 5 vuotta, ja vasta sitten lapsi alkaa leikkiä rinnakkaisleikkejä ja
sosiaalisia vuorovaikutusleikkejä. Tämä on todennettu monissa psykologisissa
tutkimuksissa. En oikein usko, että stressihormoni, jota on mitattu lasten
ryhmässä olemisen tarpeellisuudessa, olisi oikea mittari ymmärtämään
innostuneisuuden merkitystä pitkäkestoisessa jaksamisessa. Yksistään ihastuksen
kokeminen ja siitä lapsen oman löytäminen kestää vuosia, ettei se ajaudu pelkän
samaistumisen kuoreen.
Olen sitä
mieltä, että nykyisten nuorten aikuisten jaksamattomuus johtuu
kasvatuskulttuurimme ongelmista, jossa tämä tunne-elämän kehitys on
huomioimatta. Lapset opetetaan tietoiseksi liian varhain eikä itsetutkiskelulle
ja sitä kautta itsetuntemukselle jää tilaa. Lapsen on löydettävä itse oma
innostuksensa aktivoivasta ympäristöstä. Tämä varhaislapsuuden liian tietoinen
kehittäminen ja sosiaalistaminen tulevat paljon itäisen naapurimme opeista.
Oppiminen on sen kulttuurin pyhyyttä, johon ei saa kajota. Kyllä meistä
kehittyy sosiaalisia sätkynukkeja, kun noudatamme näitä oppeja, mutta
ihmisyydestä katoaa puolet pois. Valitettavasti myös sairastuvuus lisääntyy ja
yhteiskunta pyörii lääkärikeskeisesti.
Kasvattajan
tehtävä on ohjata innostuneisuutta monipuolisesti, niin, että lapsi voi löytää
itsestään niin fyysisten, sosiaalisten kuin tunne-elämänkin voimaa antavat
tekijät. Jos lapsen innostuneisuus johtaa vain fyysisiin suorituksiin, se voi
viedä voimat täysin. Ihminen on kokonaisuus. Tunteet on voimavaralähde.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti