Pahuus,
syyllistyminen, kunnioitus, kohteliaisuus. Ne ovat suuria sanoja, suuren arvon
sisältäviä termejä. Usein ne tulevat idealistin suusta. Joku sanoi muutama
päivä sitten minua idealistiksi, myönnän, olen idealisti. Minusta idealisti
pyrkii tavoitteeseen, se voi olla hyvä työ ihmisyyden puolesta, minulla
ammattini vuoksi, mutta myös eletyn elämän vuoksi, tiedän miten elämää voi
tuhota tai suojella, joillekin se on hyvää tekniikkaa insinöörinä,
ruokareseptien kehittämistä, tiedon jäsentämistä, opettamista jne. ammatteja.
Minusta ei ole väärin, että taistellaan pahaa ja tuhoavaa vastaan, kuten
lääkäri tekee työtään parantaakseen sairauksia, opettaja saadakseen oppilaan
oppimaan. Minusta on moraalitonta, jos emme pyrkisi tällaiseen hyvään, kukin
omilla taidoillaan.
Asioiden
ymmärtäminen riippuu tiedosta, kokemuksesta ja ajattelutaidoista. Esim. kuinka
suhtautua tunne-elämään. Monelle tunne-elämän huomioiminen tarkoittaa sitä,
että annetaan valtaa liikaa tunteille, kun taas minulle se merkitsee
tunne-elämän tutkimista ja tunteiden selitystä kokemuksesta käsin, jakamisen ja
ymmärtämisen kehittymisestä itsetuntemuksessa. On parempi sisällyttää
tunne-elämän osaamista perusopintoihin kuin antaa uskomusten repiä yhteisöä ja
yksilöitä hajalle. Pääsääntöisesti olen nähnyt, että ihmiset tulkitsevat
toisten puhumista, eivät kuule, ja se tuo vain uusia totuuksia ja kyllästyttää
haluta yrittää yhteistyötä. Toisten vartiointi sosiaalisena kontrollina on
pääosin järjetöntä, kunnioittamisella opimme toisilta ja erilaisuudesta tulee
voimavara eikä erottava tekijä. Tämä on hierarkkista vallan väärin käyttöä, aseman
määrittämää kunnioitusta, mikä kehittyy luonteenpiirteeksi loppupeleissä. Syntyneistä
tuloksista ei voi vetää yksistään johtopäätöksiä, vaan on etsittävä loogisuutta
eri ulottuvuuksien vaikutuksista kohteeseen lähteenä, lähettäjästä lähteneenä
ja tunkeutumisten ja olemusten vaikutteina.
Vihan taakan
kantajat joutuvat liian suurten vaatimusten alle, jos tietoa tunne-elämästä ei
anneta. On itsetunnon ongelma, alistettu ja häväisty heijastaa ongelmaa usein
turvalliseen ihmiseen, mutta ei pääse siitä irti, jos häpäisy jatkuu muualla,
syntyy tunnelukot. On tarinoiden alle jäävät, ihmistä ei kuunnella, ei nähdä
hänen todellisuuttaan ja/tai käytöstään, vaan mielikuvajohtajat kuljettavat
tarinaa, usein valhetta, joka on tuolle johtajalle etua tuova.
Monia
asioita voi tarkastella niiden ääripäiden kautta, kunnioitus voi johtaa
järjettömyyteen, ja esim. hierakkisiin käytänteisiin, ihaillaan vaan ylempänä
olevaa ja pyllistetään alemmassa asemassa olevalle ja sitä kautta se johtaa
syrjintään. Jostain kuulin lauseen, moralismi johtaa oikeudenmukaisuuden
etsimiseen, toisinkin voi käydä, se lisää moralismia, pahuuden voimat ovat
arvaamattomia, liiallinen kauneuden palvonta sokaisee ja voi johtaa
ylimieliseen itsepalvontaan ja ylempien kumartamiseen. Kunnioitus on kuin
jatkuvasti syntyvää vuorovaikutuksesta, jossa perusluottamuksella ja –
turvallisuudella on merkittävä vaikutus kohtaamisen onnistumisessa,
kunnioituksesta syntyy ja perusturvasta kunnioitusta.
Oppiminenkaan
ei ole itsestään selvyys, jotain voi oppia aina, mutta muistin menetys voi
johtaa oppimattomuuteen, jos ei saa fyysistä harjoitusta, kuten puhumista,
loukattu ja perusoikeuksien suhteen vuorovaikutuksesta suljettu minuus mieleen
kohdistettuna tuhoaa ajattelua ja tunteita. Kunnioituksen syvin ydin ja matka
luottamukseen ja turvallisuuteen alkaa katseesta (Jung), pelon ja uhkien vallan
alla eristämiseen ja syrjintään, eikä ihmiset ota vastuuta teoistaan, valehtelusta
tulee luonneominaisuus.
Erotan
idealismin ja ideologismin eli aatteet. Ideat ovat siemeniä, hyveitä, joihin pyritään,
ideologismiin liittyy oppi ja järjestelmä, mihin uskotaan, mitä on todistettu
ja mikä on ehkä yleisin näkemys ja ruokkivat ihmisen omia kokemuksia ja
näkemyksiä samanlaisina. Ne voivat esiintyä niin pahuudessa kuin hyvyydessäkin.
Esim. idea synnyttää hyvä generaattori, se on tavoitteellista ja oppimista. Ihmisyydessäkin
voi olla tavoite mahdollisimman hyvään, tulla oppijaksi. Yhtä lailla kuin pidän
syntioppia perustana pahuuden ylläpitoon ja mahdollistumaan, myös paha ihminen
termiä käyttäen ehdollistettuna ongelmana ja asenteiden synnyttäjinä, mikä
syyllistää ihmistä ja luo tunnelukkoja, rajoja ja rajattomuutta olla oma
itsensä. Terve syyllisyys pitää ihmistä
kohtuullisena ja omaatuntoa hyveenä, jatkuva syyllistäminen, häpäiseminen ja
syrjintä vievät omantunnon näkymättömyyteen ja kieltämiseen, josta ei ole apua
ihmisen kasvussa vaan se projisoidaan toisiin ja pitää yllä tunne-elämän
ongelmia. Täydellisyyteen ei voi koskaan päästä.
Kunnioitus,
oppiminen jne. ovat yläkäsitteitä, tavoitteita ja hyveitä. Ne liittyvät pääosin
oppimiseen ja mahdollisuuksiin. Rehellisyys oli vielä arvossa -50 luvulla, eri
asia, onko rehellisyys vain ihmisen muistikuvia, mitkä ovat oma mielen
tuotoksia kuin sitä mitä oikeasti tapahtuu. Kun mieli hallitsee liikaa,
havaitseminen heikentyy.
Siinä
mielessä olen konservatiivi, että katson yksilöllisen vastuun olevan merkittävä
koko yhteisyyden onnistumisessa yhteistyössä. Ongelma on siinä, että annetaan
valtaa toisen tulkita toisen näkemyksiä, ja se muuttaa todellisuuksia. Usein
tulkinta on kehonkielestä syntyvää, jopa suurin osa tutkimusten mukaan. Jopa taiteen
parissa, kuten elokuvissa näkee, kuinka toiset tuovat tunteet kasvojen
ilmeisiin, toiset sanojen avulla kertoen.
Sain vielä
loppulauseen ystävän kanssa keskustelussa. Kun ihmisyyden hyväksymisen ehtona
on se, että toinen tunnustaa hänet, on valta annettu itsemääräytymisessä
toiselle. Kunnioituksessa me hyväksymme toisen näkemyksen esittämättä vaateita,
mikä ei tarkoita kritiikettömyyttä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti