Yhteiskuntia
johtaa ihmiskuvat niin kirkoissa, valtioissa kuin tieteessäkin. Sitä on
johtanut vuosisatoja seksuaalilähtöinen näkemys, kuin energian lähteenä, mitä
se voi olla, mutta ei ole ainoa. Sen kautta on luotu tunneteorioita. Sen
taustalla on moralistinen ihmiskäsitys, mihin on luotu oppimisjärjestelmiä. Se
on paljon biologismin tuomaa oppia, liikkeen, laulun ja liikunnan kautta
ehdollistettua osaamista toistoina. Yhtä lailla kuin Freud on luonut oppinsa
väkivallan jälkeisistä tiloista, yhteisöt ovat väkivaltaisen opetuksen ja
kasvatuksen kautta pitäneet yllä tätä näkemystä opeissa ja luoneet tätä tukevia
ihmiskuvia sekä tuloksia menetelmistä, joita käytetään lapsiin.
Yhteiskunnat,
valtiot, uskontokunnat ja yhteisöt yksilöineen vartioivat, kuinka kulttuurissa
on sopivaa esiintyä, tuoda tapoja ja normeja ihmisten keskuuteen. Amerikassa
Britney Spears ja Elvis Presley ovat esimerkkejä yhteiskunnan valvonnasta, missä
pyritään rajoittamaan seksuaalisuuteen yllyttämistä, sen ruokkimista ja
aktivoimista yli normaalin. Sillä pyritään saamaan ihmisiä ajattelun poluille,
kehittämään minuuttaan niin, että se ei juokse ärsykkeiden perässä,
markkinatalouden ehdoilla, sillä tuo ärsykkeiden aistimaailma ei tuo ihmiseen
koskaan tyydytystä, vain hetken nautinnon. Tyydyttävää iloa itsestä tuo leikin
kautta oivalletut ajatukset, mielestä syntyneet mielikuvat, jotka lapsi sitten
leikin kyvyllä yhdistää näkemykseksi, ajattelun aihioiksi. Leikin ydin on
kuvittelun kykyä ja lopulta ajattelussa näkemyksen kehittymistä, se on
yksilöitymisen perusta.
Tunne-elämän
ehdollistuminen, liimautuminen aisteihin pakkomielikuviksi tuo fantasiat, jotka
häiriintyneen kehityksen myötä kehittyvät seksuaalisiksi, himoksi, ja jotka
kehittyvät pakkotoistoiksi, yliaktivoituen keholliseen ääreishermostoon ylijännitteinä,
mikä väkivallan jälkeen nimetään seksuaalisuudeksi. Alkuun tunne-elämä on
vilpitön, ainoastaan syntymäpuristuksesta syntynyt lihasjännite tuo
yliaistimuksia, tunne-elämän ydin on sisäisessä unikuvien maailmassa. Kehon ylijännite
hoituu hyvällä hoivalla mielekkääksi kehoaistimukseksi, ja taas väkivallassa
aktivoituu voimakkaaksi, terve liikunta vapauttaa jännitteestä. Kehojännite on
myös hyökkää ja puolusta osaamisen pohjalla, ja tarvittaessa se nousee uudelleen
pintaan.
Opetuksen ja
kasvatuksen myötä liiallinen harjaantuminen kehollisten kautta ohjauksen ja liikunnan
sekä kieliharjoitteiden kautta tuovat saman ongelman kuin tunteiden
ehdollistuminen, tunteet eivät pysy vapauden tilassa, vaan toistoisuudessa,
tunnemuistin ikeessä. Tätä oppia edustaa usein kirkko, sekä valtiot ja vievät
yhä enemmän irti vapaudesta, tiedekään ei ole tästä vapaa. Ei ole vapautta se,
ettei ihminen tiedosta sisäisen minuuden olemassaoloa ja jää kehon vankeuteen
ja kuitenkin valinnoissa se sisäinen tiedostamaton pääsee johtamaan tiedostamattomien
tunteiden kautta heijasteina toisiin ihmisiin, peilautumisina ja tulkintoina,
tunteiden sekoittaessa havaitsemista. Juuri tästä syntyy psyyken puolustukseen
se ”eläin”, joka hyökkää alistajia vastaan, mutta myös alistaa, kunnioituksen
poluille olisi syytä ohjautua.
Valtiot ovat
ideologisoituneet monin vallan keinoin suorastaan häpäisemään ihmisyyttä, kuten
kansallismielisten tai kommunismin väkivaltakoneistot. Kansallisvaltio on eri
asia kansallismielisyys. Miksi uskonnonvapaus mahdollistaa ihmisten tuhoamista,
miksi tietoisuus voidaan tuhota, ettei yksilö kykene ajatteluun? Politiikan
avulla tuhotaan monen elämää, kuten tieteessäkin tiedetään ideologisten toimien
vaikuttavan siten, kuten rotuoppi.
Tunne-elämä
on herkkä vaurioitumaan ja palautumaan. Kauan sitten erottuani miehestäni,
luulin käsitelleeni mustasukkaisuuteni ymmärryksen avulla, arvomme olivat
muokkautuneet eri suuntiin. Mutta katsoessani nyt nuoren Freudin elämää käsittelevän
sarjan Yle-Areenasta, ”Freud, tappajan mieli”, missä oli paljon väkivaltaa,
näin unen, jossa surmasin ex-mieheni lapsen. Armollinen unohtamisen taito on onneksi
hyve ja uni kertoo minulle mielen ja tunteiden toiminnasta, mitä ei tarvitse
vahvistaa.
Narsismia
viljellään paljon luonteen ominaisuutena. Pidän sitä kehollisena ilmiönä ja
ulkopuolisten tarkkailun määrittelynä. Kun elin suuren osan elämääni pelkojen
maailmassa, mieleni oli aistihajaannuksena joskus voimakas masennuksen lisäksi,
enkä kokenut tunteita. Masennus tuli aivojen toimimattomuudesta, kuin aivot
olisivat veltostuneet toimimattomuudessa. Silti suuttumukseni määriteltiin
yleisön voimalla narsismiksi, kun reagoin väkivaltaan ja yhteisöstä sulkemiseen,
salatun rikoksen esiin tuonti oli kielletty, yhteisö halusi pitää valhetarinaa
yllä.
Lapsuudessa seksuaalisuus
on hoitamatonta tunne-elämää, mikä lisää ääreishermoston toimintaa ja näkyy
lihasjännitteenä keholla ja taas tunteiden, sisäisen minuuden puolella tunteet
liimautuvat kehoaistimuksiin, ja niiden seurauksena tunteet ehdollistuvat
fantasioiksi ja vilpittömyyden menettäessään lapsesta tulee vääristyneen
tunne-elämän seurauksena seksuaalisia oireita näyttävä. Hyvä kasvatus, jossa
lasta kunnioitetaan ja kun lupa on tunteiden kokemiseen, itseilmaisuun ja oppimiseen,
lapsi vapautuu kehollisista, seksuaalisista jännitteistä. On muistettava, että kun
Freud loi seksuaaliteoriansa, ne tulivat aikana, jolloin lasta ei kuunneltu,
tunteita paheksuttiin, ja itseilmaisua häpäistiin, lapsia jopa sidottiin, mikä
lisäsi jännitteitä.
Yliaistillisuuteen
aktivoiminen vie jatkuvaan tyytymättömyyden tilaan, ihminen haluaa jatkuvana
virtana lisää aistiärsykkeitä, kun valinta voisi olla ohjaaminen sisäiseen
minuuteen, ajatteluun ja oppimiseen. Kun mieltä aktivoidaan liikaa aistiärsykkein,
aistimielikuvat rönsyilevät hallitsemattomina, ja kuuleminen sekä havaitseminen
heikkenee, jopa estyy kokonaan tai peilautuu mielen kautta. Ihminen kuulee
keskittymisen suuntautuessa näkö- ja kuuloaistiin omat mielikuvansa.
Keskittyminen ei olekaan ajattelussa, jonka kautta voisi luoda näkemyksen
kuulemastaan, vaan oma mielikuva johtaa tulkintaan. Siten ei ole itsestään
selvää, kuinka ja miten kulttuuria tuotetaan. Kun se yhdistyy yliaktivoituneeseen
mieleen, se tuo ongelmia vuorovaikutukseen. Siksi juuri taistelen lapsuuden
puolesta pitkän leikkiajan saamiseksi, että kyky luoda näkemyksiä kehittyisi
niin, että kehoaistimukset, näkö- ja kuuloaistimukset eivät ota ylivaltaa.
Kulttuurin
anti ei ole itsestään selvyys, kun se yhdistyy yliaktivoituneeseen mieleen, se
tuo ongelmia vuorovaikutukseen, väkivalta on se pitelijä.
Mieskulttuurin
vaatimukset ovat aktivoineet väkivallan kautta miehiin enemmän seksuaalisuutta
korostavaa kulttuuria. Liian usein nostetaan esiin se, kuinka fyysisellä
harjoittelulla saadaan voimaa, ja liian usein unohdetaan se, että moni urheilija
loppuun palaa, kun aikaa ei ole henkiselle puolelle, jossa voima on lujempaa. Hormonit
ovat yksi voimakas vaikuttaja aistilliseen voimaan, kipuni päättyi, kun
hormonitoiminta lakkasi. Usein kipua hoidetaan liikunnalla, mikä voi lisätä
yliaistimuksia.
Kohtelun
vaikutusta ei voi aliarvioida. Se on narsismin takana, kun tunteita ei voi
kertoa, vaikka se alkuun onkin kehollinen terve itseihailu, se tunteiden
kiellossa muuttuu fantasiaksi ja seksuaaliseksi, ylikorostuneiksi aistimuksiksi.
Tällöin juuri opetuksen ja kasvatuksen voima vaikuttaa persoonallisuuteen
tapoina.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti