Suurin osa
nyt käytävästä keskustelusta koulukiusaamiseen on ollut puuttumisen ja
autoritäärisen kulttuurin menetelmiä, ylhäältä päin ohjattuna, hierarkkisin
menetelmin, rankaisuja käyttäen. Mutta kun koko yhteiskunta medioita myöten on
juuri tällaista keskustelua ja näkemyksiä, ihmisten brutaalien käytöstapojen kontrollia,
kuinka se voisi koulusta puuttua. Totta kai niihin on puututtava, mutta niitä
voi myös ehkäistä. Kun esim. katsoo televisiosta ohjelmia, kuten minä
joutilaana ihmisenä, huomaa, että se on täynnä rikosohjelmia. Salatut elämät, Emmerdale,
Kauniit ja rohkeat, niistä on tullut rikossarjoja, murhien pesäkkeitä, ihmisen
pahuuden vahvistamista. Meidän ihmiskuvamme johon nämä perustuu, opetuksemme ja
kasvatuksemme on menetelmineen tavallaan kulttuurin tulos, jota uskonnot tiede
mukaan lukien tuottaa.
Muistelin
joku aika sitten lapsuuden leikkejäni. Ne olivat viattomia, ihailin
vallattomasti vanhempia sisariani, ja vaikka oli paljon puutteita, iloitsin
elämästä ja itsestäni. Mutta tätä ei enää saa olla lapsilla. Lapsilla ei ole
enää aikaa päiväkodeissa rauhalliseen leikkiin, tunteet sanoitetaan niin nopeasti,
etteivät lapset ehdi tutkia niitä itse, maistella ja haistella niitä kiireettömyydessä,
ja antaa niiden vaikuttaa. Vaikutus vie toimintaan, synnyttää ajatuksia ja
aktiivisuutta. Minä sain oppia ajattelemaan, mutta nykylapset eivät saa. Lapset
tulevat liian aikaisin tietoiseksi, tunne-elämän hoitava ja elintärkeä kokemus ohjautuu
toimintaan ja ilmaisuun niin nopeasti ettei sen vaikutusta ehdi kokea
itsessään.
Usein lapset
ohjataan juuri ammattimaisesti laulamaan, liikkumaan ja askartelemaan, ainakin
niissä päiväkodeissa joissa työskentelin. Liikunnan liiallinen harrastaminen ohjatusti
on ongelma. Se on kuin eetos työkeskeisestä kulttuurista, jossa
lääketieteellinen näkemys terveydestä ohjaa huippusuorituksiin. Itse en ole
koskaan kilpaillut liikunnassa, kylläkin harrastanut liikuntaa. Ja olen ollut
suhteellisen terve, paitsi yhdessä vaiheessa, kun juoksin miehen tahtiin,
lihakset jäykistyivät.
Lapsen
tunteiden syntymä on aktivaation ensilähde. Se on alkanut kohtukaudella.
Seksuaaliperusteisessa ihmiskuvassa tuo toimintaan johtava syntyminen ohjataan kehoon, tunneoikeutetussa näkemyksessä ajattelun kehittymiseen leikin kautta. Molempia tulisi suojella tervettä tietä.
Seksuaaliperusteisessa ihmiskuvassa tuo toimintaan johtava syntyminen ohjataan kehoon, tunneoikeutetussa näkemyksessä ajattelun kehittymiseen leikin kautta. Molempia tulisi suojella tervettä tietä.
Ihastuminen,
tuo lapsuuden vilpitön tunnekokemus, on kadotettu. Sille ei ole aikaa ja tilaa
lapsen kokemuksessa. Se on muutettu ruman ihmiskuvan kautta vaaralliseksi. Kun
tunteita ei hyväksytä ja niitä analysoidaan liikaa epäilyn saattelemana, ne
muuttuvat juuri negatiivisiksi kilpailun ja vertailun vuoksi. Kun ja jos ihastuminen
saa vilpittömästi olla tavoitteisiin ohjaava niin oppimisessa, toisen kunnioittamisessa,
ja vuorovaikutukseen yhdistymisessä, on ihastuminen positiivinen asia. Aikana,
jolloin lapsella ei ollut oikeutta vanhempiensa rakkauteen, vaan se oli
määritelty uskonnon kautta syntisyydeksi, kuten myös kulttuurin taholta Oidipus
ja Narsismi tarinaksi, ei oikeutta vilpittömyyteen ole annettu.
Hyväksymättömyydessä ja tunteiden kieltämisessä luonnollinen tunnekokemus kääntyy mielen kautta negatiiviseksi, kateudeksi, ahneudeksi, vihaksi jne. Meidän tulee oppia hyväksymään ihminen omana itsenään.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti