keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

TODELLISUUDEN TOISET PUOLET


”Vielä merta näkemättä hän haistoi sen, saattoi kuulla sen ja poimia ilmasta viileän kutsun, sen happaman houkutuksen, harjanteen takaa kosteina kohoilevien raajojen hiipivän kosketuksen, joka olisi hyvin voinut olla tyydyttämättömyyttään raivohullun meduusan kohdunkaulan hönkäilyä.”  Lainaus Asko Sahlbergin kirjasta Siunaus. Päähenkilö kuvittelee mielessään tuntemuksia ja eläytyy kauneuden kokemukseen täysillä, mutta laukaisee lopussa aseen suuhunsa elämän tyhjyyden ja tylsyyden vuoksi.

Näinkö mielemme pettää meidät, se mieltymysten virta jota haemme? Riittääkö mieltymysten kokemukset hyvinvointiin, vai pitäisikö sittenkin ottaa arvot ohjaavaksi voimavaraksi. Joku opettajani sanoi kerran, että kyllä ihminen itse itsensä hyväksyy. Näin varmaan on suurimmalla osalla meistä. Koen suorastaan elämän väistelynä väitteet, että toisen sanomisilla ei ole väliä. Ehkä se on vain minulla, kun olen kasvanut suurperheessä. Jos toisen sanomiset ja teot vievät perusoikeudet, tarpeiden toteuttamisen mahdollisuuden, ne kuristavat hengiltä. Silloin mielen hyvän olon mieltymykset eivät riitä paikkaamaan elämänhalua. 

Perusoikeuksilla tarkoitan psykiatrian erikoisasiantuntijan, psykologian tutkijan Maslowin luokittelua; fysiologiset, turvallisuus, kuulumisen ja rakkauden, arvostuksen ja itsensä toteuttamisen tarpeita. Kun noista otetaan pois suurin osa, elämä luisuu tyhjyyden kuiluun, jossa kuolemakin on kaunis vaihtoehto. Kauniit mielen kukinnot voivat tuoda rauhan ja hyvän olon, mutta elämän merkitys katoaa.

Fysiologisissa hyvän olon kokemuksissa me saamme liikunnasta mielihyvää, jos saamme, minulle syvin ilon lähteistä on vuorovaikutus, ja mieleni läikehtii. Yhteisövalta ja yksilöt pyrkivät ottamaan pois kaiken sen, mistä yksilö nauttii, sillä se katsotaan narsistiseksi. Narsismi saadaan esiin ihmisestä kiusaamalla ja taannuttamalla hänet lapsen tasolle, jolloin narsistisia piirteitä tulee esiin kaikilla, kuten jokaisella lapsuudessa on ollut. Lapsi haluaa jotain itselleen, ja se katsotaan sopimattomaksi. Lapsella on omaa tahtoa, hän ihastuu tulevaan haluten sitä, sillä toivon tarve saada jotakin itselleen on valtava, kun mitään ei ole saanut sanoa, ei osallistua, ei ole arvostettu, ei ole saanut rakkautta eikä toteuttaa itseään. Kiusattuna ihminen ei jaksa muuta kuin kiukun purkauksia, lopulta ei niitäkään, vaan alistuu täysin.

Yhteisölliset arvot määrittävät paljolti sen, miten yksilö jaksaa. Onko todellisuus niin rankkaa, että ihmisen on paettavan sitä jatkuvasti, ettei saisi kirveen iskuja päähänsä? Joskus mielihyvän korvike on sanattomat kokemukset, jonne on mentävä lepäämään elämän hirvittävyyttä, kuten musiikki, ja siihen on lupa, mutta joudummeko liikaa etsimään lepoa rajun todellisuuden vuoksi. Todellisuus voi olla niin rankkaa, ettei sitä kestä. Pääsääntöisesti mielihyvää haetaan aistimuksista, hyvää ruokaa, liikuntaa, elämyksiä taiteesta jne. Niin ruumis kuin sielukin tarvitsee ravintoa. Sielun ravinto on vain jäänyt toissijaiseksi vallan aikana, jossa mielivalta on oikeuksien antajana, valta toiseen ihmiseen, kun siitä on tullut negatiivinen hävitys, eikä toisen hyvän oikeuksien puolesta taistelu. Ihminen ei saa voimaa pelkästään itsestään mielen avulla, vaikka siitä tehtäisiin kuinka kaunista tahansa, ei ihminen elä itseään varten.

Koulutuksen suuren arvostuksen aikana voisi kysyä eikö tieto anna voimaa ja sen toteuttaminen. Kyllä se antaa, mutta liian monessa työpaikassa ammatillista tietoa ei saa käyttää hyvinvoinnin edistämiseksi, sillä ammattitaidot raahaavat huikean paljon menneiden tietojen pohjalta.


Raija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti