En ole itse
kokenut kuolemaa vahvana, vaan luonnollisena asiana. Ehkä se johtuu siitä, että
olen asunut maalaistalossa, jossa kuolemaa myös tuotettiin ja oma elämä oli
jatkuvaa kuolemista, luopumista omista ihmisoikeuksista. Nyt ystäväni kuoltua
suru on ollut kuin ikävää siihen yhteyteen, mikä meillä oli, toistemme
todellisuuksien ymmärtämistä. Hänellä oli kärsimys mittapuideni mukaan liian
suuri, näin, että kuolema oli helpotusta. Jouduin pohtimaan, oliko se minulle
helpotus, oliko se näkemykseni, kuinka olin käsitellyt hänen kärsimystään,
oliko elämän arvo toimintakyvyssä ja vaikutusmahdollisuudessa, oman elämäni
kuvaa, että en halua vihannekseksi.
Työelämään
on liittynyt muutama kuolemantapaus. Eskareita hoitaessani olimme jakamassa
ruokaa 40:lle lapselle toisen opettajan kanssa, jossa oli yksi allerginen. Jos
hän sai kanamunaa, ja hän joutui anafylaktiseen shokkiin ja ellei hän olisi
saanut vastalääkettä kuolema olisi tullut pian. Silloin ei ollut päiväkodeissa
ensiapulääkettä. Onneksi lääkäri oli alakerrassa ja hän selvisi. Toin
tapahtuman jälkeen asian esiin palaverissa, kuinka voisimme ennaltaehkäistä
asiaa. Esitykseni tyrmättiin, loukkaannuin, minusta kuolemanvaaraan ei saanut
saattaa lapsia tahallisesti tai huolimattomuuden vuoksi. Hoitajat ja opettajat
olivat vain vihaisia minulle, asiaa ei otettu käsittelyyn. Keittiöhenkilökunta
kuitenkin reagoi, ateriat laitettiin siitä lähtien eri astioihin kyseiselle
lapselle. Näin jälkeenpäin ajatellen olen pohtinut sitä, että ruokailun
järjestäminen oli suunniteltu huonosti, suurin osa henkilökunnasta jäi tekemään
muita asioita, jotka olisi ehtinyt kyllä muulloinkin hoitaa. Huono omatunto sai
siis siirtämään asian maton alle, ja korjauksen esittäjä häpäistiin ja koska
minut oli alistettu ihmisoikeusriistossa puhumattomuuteen väkivallan alla, se
toi häpeää ja mikä ei millään terapialla väistynyt, kun sitä vaan tuotettiin
koko ajan lisää.
Vanhushuollossa
olin tukihenkilönä alkoholistien elämässä. Asiakas oli ollut vaikeassa
lonkkaleikkauksessa ja ei vastannut puhelimeen ja juuri näissä leikkauksissa on
suuret komplikaatiot. Jouduin soittamaan poliisit, ettei hän olisi ollut
kuoleman vaarassa, ja silloin hän vielä nauroi asialle. Tuli toinen kerta, ja hän
ei vastannut puhelimeen. Viestitin, että minun pakko ilmoittaa poliisille,
ellen saa vastausta. Se oli hänelle liikaa, hän ilmoitti, ettei halua enää
minua tukihenkilöksi, olin pilannut kuulemma hänen elämänsä. Joidenkin
alkoholistien on todella vaikeaa ottaa vastuuta omista teoistaan ja ymmärtää,
että joku voi olla huolissaan heidän elämästään. Itse olisin joutunut
syytteeseen kuoleman tuottamuksesta.
Tätä
syylliseksi leimaamista on vähän joka puolella, lääkärit ja hoitajat ovat
syyllisiä siihen, ettei elämä onnistu potilaalla, tuovat kipeitä asioita esiin,
ehkä väärinkin. Syyllisyyden ja kärsimyksen suhde moraaliin on ratkaiseva, jos
sitä ei ole, ei omatunto kolkuta ja kärsimys siirretään toiseen. Ammattilaisena
jaksaa kantaa toisen syyllisyyttä hoivan ajan, mutta läheisten kesken se on
vaikeaa, tunteet nousevat pintaan. Kaltoin kohtelun yhteisöissä pelkkä
syyllisyyden käsittely ei edistä parempiin vuorovaikutuksiin. On pohdittava
myös tuomitsemista ja rankaisua, moraalia. Syyllisyyden siirto omista teoista
toisen ihmisen kannettavaksi on valitettavan yleistä.
Periaatteessa
me kaikki olemme syyllisiä, kukaan ei onnistu olemaan täydellinen. Rankaisu
ja tuomitseminen johtaa ilmestysfilosofiaan, syylliseksi nimetty ulkopuolinen
on leimattu oman syyllisyyden kantajaksi, julistettu ja häväisty, eikä
todellinen syyllisyys enää vaikuta ihmisissä siten, että ihminen pyrkisi
parantamaan tekojaan ja kantamaan oman syyllisyytensä. Joudutaanko tässä
syyllisyyskierteeseen, mikä on loputonta, ehkä joudutaan, se on ihmisen osa, liiallisuutena
liikaa jokaiselle, mutta kärsimystä lieventämällä ehkä saavutamme helpotusta ja
ottamalla kunnioituksen hyveeksi pyrimme pois syyllistämisestä, häpäisystä ja
tuomitsemisesta? Kuinka tämä toimii nyt alkoholistin suhteen, osan aikaa
ammattilainen voi kantaa syyllisyyttä, ja kykenee siihen ammatin tuoman
osaamisen turvin. Jatkuvaan itsensä syyllistämiseen ei kannata uhriutua,
alkoholistilla on oma vastuunsa.
Ihmisenä
minun on kysyttävä itseltäni, ajanko omia arvojani ja syötän niitä toisille,
mutta joudunko ahdistukseen nihilistisessä näkemyksessä, ja syyllistynkö
heitteille jättöön. Koko auttamisesta putoaa pohja pois, jos meillä ei ole arvoja,
joiden puolesta taistella, toki ne ovat monimutkaisia ja niitä on tarkasteltava
kriittisesti.
Ratkaisevaa
kohtaamisissa on kokemus mielessä ja tunteiden syntymä, onko kokemuksessa
ylemmyyden tai alemmuuden tunteita, vai kohtaatko tasavertaisena toisen,
luottamuksen ytimessä. Vastaanottavuus toisen itseilmaisuun ilman tuomiota ja
syyllistämistä, jolloin kuuleminen onnistuu ja keho-, tai sanakieli ei vaikuta
liikaa mielikuvien kautta, niin, että alkaa tulkitsemaan. Valitettavasti
Suomessa vaikuttaa hyvin vahvasti autoritaarisen kasvatuksen ja opetuksen
jäljet ja se aiheuttaa vuorovaikutukseen estymistä ilmaisussamme, se on kuin
armeijan opeista tullut käskykulttuuri. Tiedon välittyminen on yhä mielikuvien
levittämistä ja vallanhimoa.
Mutta kuinka
koskaan ihminen voi kehittyä tietoiseksi itsestään, reaktioistaan,
käyttäytymisestään ja kaikesta ihmisyyteensä kuuluvasta, miten vaikuttaa
toisiin, kun he päivät pääksytysten lukevat kirjailijoiden äärettömän pitkiä
mielikuvia, muistikuvia, ja elävät koko ajan ympäröivässä maailmassa, eivätkä
ehdi itseään katsoa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti