Isäksi ja äidiksi tuleminen lienee geneettisistä geneettisin taipumus. Valaat vaeltavat tuhansia kilometrejä kutualueille, karhut haistavat naaraan kilometrien päästä, ja aistiihan ihminen feromoneja kuiskiakseen haluistaan lähentyä toista ihmistä. Ihmissuhteet ja ihmisyys ovat kuitenkin enemmän kuin lisääntyminen, viehätysvoima, geneettiset taipumukset ja luonnontieteet. Henkinen puolemme vaatii tarkastelua lähtökohdistaan, kulttuuristaan, uskonnoista ja on uskallettava kysyä tieteeltä vastauksia. Eriarvoisuus on ehkä kaikkein vakavin avioliittojen tuhoaja. Siksi on hyvä lähestyä asiaa enemmän kulttuurin ongelmien kautta kuin fyysisten ja geneettisten variaatioiden läpi. Raamatun mukaan avioliitto on sakramentti, ja eri kirkkokunnilla on erilaiset sakramentit. Kirkkoisä Augustinus määritteli sen seuraavasti: ”kun henki yhtyy aineeseen” Tämä on minunkin näkemys, kuinka henki ja hengellisyys on nähtävissä. (henki = sosiaalisuus, tunteet ja kieli. Hengellisyys = Jumalasta ihmiseen tuleva).
Kieltämättä
ihmisyyden henkinen perusta on rakkaus. Riippuen mahdollisuuksista
kehitykseensä, rakkaus kaartelee kehosta mieleen ja tunteisiin, fokusoituen
aistimuksiin tai henkisen kehityksen lähteille, nk. sisäiseen minuuteen. Pahassa
mielen vaurioissa rakkaus muuttuu sairaaksi riippuvuudeksi,
aistiehdollistumiksi, kehotunteiksi.
Sisäisen minuuden uskon olevan kristillisen sanoman ydin, löytää Jumalan
puhumisen kautta kokemuksensa ihmisyyteen, havaita sekä ulkoisia että sisäisiä
kokemuksiaan, tunteitaan ja mieltään. Jouluyön messussa paavi puhui tyttäreksi
ja pojaksi syntymisen ihmeestä, lapsen ihmeestä, myöhemmin joulupäivänä hän sanoi,
että lapsi on sana. Valitettavasti myös uskonnon kieli korostaa vielä
sukupuolisuutta. Monet uskontokuntien näkemykset perustuvat maallisiin
näkemyksiin, mikä ei vahvista henkistä kulttuuria ja ihmisen henkistä kasvua.
Mies ei sittenkään ole kristinuskon ydin, vaan se tulee luonnontieteistä, vahvemman
voimasta.
Olen
surullinen siitä, että perheen arvo on laskenut minimiin. Yhteiskunta
määrittelee ja tunkeutuu perheisiin. Elämme kuin sosialismissa, jossa valtio
ottaa huostaan lapset, koska vanhempia ei kunnioiteta, mutta se on myös
fasismia. Katsoin Yle Areenassa sarjan KIRI, jossa sosiaalityöntekijän kautta tutkitaan
tummaihoisen lapsen murhaa. Valkoihoisten adoptioperheen vanhemmat murhaavat
lapsen, tietävät sen perheessä ja salaavat, murhaajaksi valehdellaan lapsen biologinen
isä, jolta lapsi on adoptoitu huumeiden käytön vuoksi. Tuntuu siltä, että
kulttuurit ovat rotuoppeja, jotka ovat pesiytyneet järjestelmiin.
Erilaisilla
järjestelmillä ja vallan oikeuksilla sekä uskontojen, valtioiden, tieteen että
yhteiskunnan menetelmillä perheitä on tuhottu, isyyttä ja äitiyttä mustamaalattu
ja tuhottu kevyin perustein. Naisvihaajat nousevat säännöllisesti esiin miesten
ja lasten keskuudessa, onhan sillä vankat perinteet, äitejä on pidetty
psyykkisten vaurioiden päätekijöinä, eikä ole nähty sitä, että mies ylivaltaisena
määrittelee naisen teot sallien ja/tai sallimatta. Huoraksi naista syyttävä
mies on useimmiten oman psyykensä uhri, psyykkinen puolustus on kasvattanut
kehoon nk. naisen. Yhteiskuntatieteitä haukutaan pseudotieteiksi, ja ajetaan
kiimaisena luonnontieteiden valtaa, miesvahvuutta elämisen oikeuksiin.
Kukaan isä
tai äiti ei ole täydellinen. Lapset eivät aina muista todellisina lapsuuden
tapahtumia, jotkut paremmin kuin toiset. On ensin kasvettava aikuiseksi,
mieluummin tultava itse vanhemmaksi, ennen kuin ymmärtää miten esim.
tunne-elämä näkyy lapsi/vanhempi suhteessa.
Inhimilliseen
ja välittävään ihmisyyteen kuuluu ihastumisen kokemus saaden ja antaen, mikä on
perinpohjaisesti vanhemmuuden ydinasiaa. Siitä lähtee lapsen itsekunnioitus ja
itsearvostus, vanhemman katseesta, sanoista, vapaudesta ja teoista sekä oikeuksista
omaan itseyteen. Jos ja kun lapsi ei saa tätä kokea löytääkseen itsensä, hän
usein ajautuu keholliseen maailmaan ilman sisäisiä tuntojaan. Väkivaltainen
suhde vanhemman ja lapsen välillä on tie narsismiin, mikä on kehollisuuteen
liimautuva psyykkistä puolustusta, ja tunteet heijastavat tätä kokemusta,
eivätkä ne ole tunteiden ja itsen synnyttämää vaan kokemuksen, jota yksilö on
saanut kokea kohteluna. Tästä seuraa juuri se ehdollistuminen kehollisiin
kokemuksiin, jossa tunteet jäävät kiinni entisiin tunnemuistoihin, eivätkä välttämättä
erota tässä ja nyt hetkessä tulevaa tunnetta, ja ne voivat sekoittua liikaa vanhaan.
Pysyvyyden tärkeys on kehollisen harjaantumisen myötä esim. sanakieleen.
Yhteiskunnan
ja kulttuurin tehtävä ihmisyyden suojelemisessa on keskittynyt sukupuoliin, ja
keholliseen kokemukseen seksuaalikeskeisesti. Onko valaat ulkoisten ärsykkeiden
mukaisesti, eli ympäristöstä tulleiden virikkeiden vuoksi lisääntymiseen
pyrkivä vaelluksellaan? Teemmekö kulttuurin avulla yliseksuaalisuutta ja
erehdytämme ihmistä pois sisäisestä itseydestä, välittävästä ja kokevasta
ihmisyydestä.
Ihailu
vilpittömästi ja aidosti kunnioittaen on elämän syvintä ydintä. Vanhemmuudessa
tunne-elämä on niistä tärkein, muut opit tulevat paljon muualta. Lasta ei voi
ihailla liikaa, koska lapsi alkaa vierastaa sitä, koska hänen omanarvontunto
rakentuu itseluottamukseen, eikä lapsi ota liikaa ihastelua. Jos ihailu johtaa arvojen
kautta ylimielisyyteen, on aitous menetetty lapsen sisäiseen kokemukseen. On
tärkeää muistaa, että lapsen kehollisessa kokemuksessa on alkuun synnytysahdistus,
mikä tuottaa pelkoa ja lapsi tarvitsee erityisen paljon vanhempiensa tukea.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti