Totuus
sulkeutuu, kun emme enää näe sitä mitä tässä todellisuudessa on ja tapahtuu,
jossa elämme, ympäristössä, itsessämme ja toisissa, tutkimalla, vaan oletamme
ja uskomme sokeasti tottelemalla. En ole tottelemista vastaan, vaan sokeaa
tottelemista. En ole uskoa vastaan, vaan tarkoituksen ja merkityksen
poispyyhkimistä ja oppien julistamista itsetarkoitukselliseksi. Totuus ei ole
enää se mitä on, ei havaita ja todenneta, uskotaan. Ei nähdä tekoja vaan on
hirttäydytty persoonallisuuteen ja oppiin tai vaikka biologismiin.
Opetusmetodien ja ihmisen luonteen vuoksi Jeesuksen synninkanto muuttuukin
ylemmyydentunnoksi ja tuottaa alistamista, kun oppi ei anna sisäistynyttä
minuutta mielen kehittymisprosessien kautta ja tunne-elämän liittymistä
ihmisyyden kokonaisuuteen, syväyhteyttä tietoon ja syvätunteisiin, vaan ruokkii
ylemmyyttä vallan ja aseman kautta. Aivojen toiminnalliset edellytykset
konkretiassa ohjaavat meidän luonnettamme. Huomioimattomuus aivojen
toiminnallisista ehdoista arvojen, opetusmetodien ja yksipuolisuuden kautta
muuttaa ihmisen todellista luonnetta, kuten esim. vaikka vain pelkkä kuuloaistin
kautta opettaminen.
Kuuntelin
ehkä huonosti pitkänperjantain Jumalan palvelusta Ylellä. Piispa Irja Askola
puhui syyllisyyden ja häpeän kantamisesta, siitä että Jeesus kantaa ne, eikä
niitä pidä ihmisen lisätä ja kantaa, vaan vapautua syyllisyydestä Jeesuksen
kautta. Tästä olen usein puhunut, tarinassa Jeesus vapauttaa tämän taakan,
mutta käytännössä ihmiset syyllistävät ja häpäisevät toisiaan, heikoimmin
arvostettua ja stigmatisoitua. Tuo ylevä ajatus syntien anteeksisaamisessa
johtaa tuomitsemiseen todellisuudessa, nostaa ihmisen ylemmyydentuntoiseksi.
Opista on tullut väline alistamiseen.
Syyttömyyden kokeminen syyllisenä näyttää
elämänkokemukseni myötä paljon suuremmalta ongelmalta kuin syyllisyys.
Valitettavasti tiede ei ole päässyt tässä ongelmassa eteenpäin juurikaan, vaan se
paradigmansa vuoksi katsoo, että toinen voi havaita paremmin toista kuin ihminen
itseään ja se synnyttää valtavasti ongelmia. Ihmisellä pitää olla oikeus nostaa
joskus itseään ylöspäin, mutta ei sitä tarvitse tehdä toista alistamalla, sen
voi tehdä iloiten itsestään ja onnistumalla teoissa.
Meidän
tulisi oppia kunnioitusta ja kuuntelemista toisen arvostelun ja tulkitsemisen sijaan.
En ole
syyllistämisen kannalla, mutta näen sitä todellisuudessa niin paljon, että
katson sen tuhoavan ihmisyyttä. Ihminen on herkästi valheeseen taipuvainen. Hän
ei näe omia tekojaan, eikä tunnista itsessään pahoja tekojaan ja sanojaan.
Yhdessä ryhmässä toin esiin yhteisön syyllisyyssiirtoa omista teoista yhteisön
heikompaan, syylliseen rooliin asetetusta, sain julman rankaisun, minkä näkee
kaikkien syrjittyjen kohdalla. Tämä on näyttelemisen ongelmaa, mitä yhteisöissä
harrastetaan, Goffmannin tutkimusten mukaan. Opiskeluissani käytiin tätä läpi
rooliharjoituksin. Opiskelijoiden piti päättää, kuka on syyllinen, rooli
annettiin minulle. Myöhemmin opettajani sanoi, että todellisuudessa jäsenet
valitsevat sen todellisuuden mukaan mitä toteuttavat, syyllistetyn, tietoisesti
tai tiedostamatta. Vaikka olin vetäytyvä, hiljainen ja tunkeutumaton toisten
joukkoon, valinta tapahtui, mutta ehkä juuri siksi, mutta en voinut alistua
heidän tapaansa käyttää valtaa, yksilöiden alistamista jonkun mielivaltaisen
johtajan alle huutoäänestämisellä.
Syrjinnän
taustalla minussa näkyi myös pelko ja heikkous kehonkielessä. Se oli
ristiriidassa kielellisen ilmaisun puitteissa, mikä oli tarkempi. Syylliseksi ja
heikkouden esiintulossa tuomitsemiseen löytyy monia syitä, traumoja
menneisyydestä, tapoja ja arvoja, mitkä voivat jatkua vuosikymmeniä,
vaurioittaa ihmissuhteita, kaventaa oppimista, ajautua yksipuolisuuteen jne.
Syyllistämisoperaatioissa valtaa pitäviä ei syyllistetä, ja kun uskonto tekee
Jumalan yhteisövallasta, se itseasiassa luo opit ja määrittää Jumalan omien
valtapyrkimysten mukaan, sinetöi järjestelmän Jumalaksi ja ilmoittaa mikä on
Jumalaa ja vaatii alistumista sille.
Ristiriidat yhteisön
ja minun välillä veivät pois luottamuksen ja turvallisuuden, mitä minun oli
mahdotonta korjata. Arvoistani irtaantuminen olisi tarkoittanut yhteisön
arvoissa yksilön arvostamattomuutta ja kunnioittamattomuutta. Kehoni vapina
syntyi yhteisön käyttäytymisestä, ja kun minua lyötiin ja halveksittiin, paha
traumani nousi koko ajan pintaan. Tästä syystä psykologinen tieto olisi
erittäin tärkeää, että hallitsematon käyttäytyminen ja kohtelu saataisiin
aisoihin. Se on kunnioituksen opettelua. Ehkä tällaiset normit kertovat naisten
aseman heikkoudesta tai yleisemmin ihmisyydestä. Olen ollut ainoastaan
naisyhteisöissä osallisena tai enemmän osattomana.
Usein
ihmettelen, miksi juuri en ole kuullut kirkossa puhuttavan, ”minulla on kaikki
valta taivaassa ja maan päällä”, ja ymmärrän tämän varoituksena vallan
vaaroista, en sokeana tottelemisena ja uskona. Loppujen lopuksi palaamme ongelmien
syissä kohteluun, tekoon, mitkä tulevat vallan kautta. Emme löydä vastausta
persoonallisuudesta, vaikka persoona tekee ratkaisun, mutta siihen ratkaisuun
vaikuttaa oleellisesti oppi ja kaikki näkyy kuitenkin persoonan käyttäytymisessä,
tietoisesti tai tiedostamatta.
Eräs jo nyt
poismennyt mummo vihasi voimakkaasti sisartaan, joka oli nuorempi. Vanhempi
kertoi tarinaa, että äiti olisi pitänyt nuorempaa parempana. Tunsin molemmat
sisaret ja he kertoivat aivan erilaiset tarinat. Vihaaja kiusasi ja löi
nuorempaa, ja äiti puolusti häntä, mutta kiusaaja muisti vain äidin
puolustuksen, minkä tulkitsi nuoremman parempana pitämisenä. Lapsuusmuistot
ovat usein vääristyneitä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti