Nyt en puhu
jääkiekkopomo Mörköstä. Nyt puhun ihmisyyden mörköstä, jota kaikki pelkäävät ja
jota kaikki vihaavat. Taide on täynnä esityksiä tästä meidän mörköstä, eikä
me vieläkään osata nähdä sitä itsessämme ja toisissamme niin, ettei se tappaisi
meitä, syyllistäsi helvettiin, vaan me siirrämme sen muihin. Näin ei tarvitse
olla.
Mutta jos
yhteisö ja yhteiskunta on kulttuurisesta perinnöstään johtuen uhraamiseen
oppinut, psykologisoitunut ja oppimaton näkemään muita kuin persoonallisuudesta
johtuvia ongelmia, pakenemme totuutta nurkistamme.
Elämäni on
tuonut mörkön tapahtumiin, kuin saadakseni kiinni siitä ytimestä. Asuimme
maalaistalossa keskellä Kainuun korpea. Niinpä vanhemmat osasivat pelotella
meitä karhuista, ettemme eksyisi metsiin lähellä kotiamme. Kerran sitten uteliaisuus
voitti ja lähdimme tutkimaan tuota mörkömetsää nuoremman sisareni kanssa. Olin
noin viisi vuotias ja parhaassa mielikuvitusiässä. Muistan kuinka näin kaikki
mättäät karvaisena pallona, karhuna, sillä en ollut nähnyt kuvaa karhusta ja
sellainen kuva oli syntynyt. Nuorena äitinä tein lapselleni karvaisesta kankaasta
mörököllin, pyöreän pallomuotoisen karhun. 50 -vuotis päivänäni työkaverit
pukivat minut karhun pukuun, sillä he halusivat minun näkevän ahdistukseni,
josta oli tullut karhun mörinää ääneeni. Se ei koskaan auttanut, sillä
ahdistukseni tuli huonosta kohtelusta, vallan väärinkäytöstä. Mutta nyt kun
olen etääntynyt siitä, voin nähdä sitä. Ongelman voisi helposti psykologisoida,
minun ihanteeni on väkivallattomuus, ja siksi en kestä. Totta, en siedä
ihmisten häpäisyä, syyllistämistä, uhraamista ja ylivaltaa toisten taholta,
julmia rankaisuja, ellei hän alistu yhteisövallan alle, yhteisövallan, jossa
käytetään uhrausmenetelmiä yksilön tuhoamiseksi.
Koska
yhteiskunta on psykologisoitunut, ihmistä tarkastellaan persoonallisuuden
kautta, tunteista etsien, jossa luonteeksi luokiteltu pahuuden olemus olisi kehittynyt
seitsemän kuolemansynnin aatoksissa, narsismikukassa kauneuden nähnyt Narkismos
personoitiin jo antiikin aikoihin psykologisoimalla. Tiedostamatonta kuvaavassa
poikana, Oidipus surmaa isänsä tietämättään ja nai äitinsä, kaipuu toisen
ihmiseen ja rakkauteen sekä välittämiseen, jota ei anneta vanhempien taholta, synnyttää
murhaajan.
On osattava
nähdä sekä psykologinen tarve hoitaa asioita, että yhteisöllinen, jolloin perehdytään
yhteisön tekemiin rikoksiin, ja tarvitaan yhteispedagogeja. Kun kirkkokin on
ajautunut useimmiten ainoastaan yksilöivään ihmisyyden tarkastelussa, unohtuu
yhteisöllinen ongelma, yhteisö uhraa ja syyllistää yksilön tuhon partaalle,
jopa itsemurhaan. Vastuu laitetaan yksilön harteille, kun häntä kidutetaan. Hoitotakuu
psykoterapiaan ei auta vielä murtuneita, se on oma kokemukseni, on hoidettava
yhteisöjä ja niitä negatiivisia asenteellisia mielikuvia, jotka murtavat
yhteishengen ja vievät oikeuden ihmisyyteen yksilönä. Kyllä paha pitää nähdä,
mutta sitä ei pidä tehdä ja rakentaa sinne, missä sitä ei ole. Liiallista
kauneutta on vältettävä, sillä kauneus sokeuttaa ja nostaa pintaan pahuutta.
Viimeisinä
kuukausina on puhuttu paljon maalittamisesta. Tikunnokkaan on noussut toimittaja
Timo Haapala. Onko toimittajien väärin teot täysin diplomatian alla, heitä ei
saa arvostella? Mediassa näkyy uhraaminen yhteisömekanismeissa. Kun Urpilainen
uhrattiin median taholta Kataisen hallituksen aikaan, ei pääministeriä
syytetty, vaan ministeriä. Lähtikö Kulmurikin uhraamisen tielle? Ei keskusteltu
kokonaisuudesta ja järjestelmistä, ideologiasta ja rahan vallasta, vaan
maalitettiin ihminen kuolleeksi, ei kuvattu asiaa kokonaisuutena ja se on juuri
poliittisen maailman ongelma, kun journalismin pitäisi etsiä ja kuvata totuutta
kokonaisuuden nähden. Kyllä ihminen tekee päätöksiä ja virheitä, mutta
maalittamisessa on kysymys enemmän vainosta kuin totuuden etsimisestä, henkilön
stigmatisoinnista.
Olen tullut
siihen tulokseen, ettei ideologista politiikkaa enää tarvita, yhteisöjä, joissa
uhraaminen sallitaan, tarvitaan asioidenhoitajia, jossa tieto on ohjaavin
tekijä. Ajattelen, että kasvatus, opetus ja työ riittää, ja hyvä laskutaito
yritysten toiminnallisuuden, oravanahkojen arvon mittaamiseen.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti