Jouluaattona
tulin lausuneeksi yhdelle ystävälleni, ettei Kristuksen syntymää tule sekoittaa
seksiin. Ja minun täytyy nyt selittää se itselleni, että ymmärtäisin, vaikka
sanat olivat tulleet ensin automaattisesti, vuorovaikutteisuuden voimasta,
toisen tarpeiden huomioimisesta. Se johtuu minun kehityksestäni, sillä olen
joutunut jakamaan minuuden puolet eri osiin ja erittelemään niitä, olen saanut
elää aikoja, jolloin kaikki puolet eivät ole olleet toiminnassa. Olen kulkenut
pitkän matkan ainoastaan kehon osia käyttäen, ruumiiksikin niitä kutsuen, kun
mieli ei ole saanut toimia ja sen myötä tahto ja halu. Valta on ollut
ympäristön ihmisillä ja he ovat hallinneet minua uhkilla ja rankaisuilla, jossa
olen joutunut kokemaan elämäni menettämisen mahdollisuutena. Tämä on vienyt
minut tutkimaan sisintäni, itseäni ja minuuttani erityisen tarkasti ja se on
johtanut erittelyihin, mikä on positiivista, mutta ei helppoa, nk. myönteisten
tähtien alla olisin ehkä vain nautiskellut positiivisuudesta ja kauneudesta ja
sulkenut pois negatiivisuuden ja pahuuden, kuoleman virran.
Haluan
erottaa mielen ja henkisyyden, henkisyys on; tunteet, vuorovaikutus ja kieli,
sekä hengellisyyden; mikä on yhteys Jumalaan ja yritän kuvata niitä eri
lähtökohdista syntyneinä. Henkisyys on alkujaan kohtuaikaisia unia, unikuvia, jotka
myöhemmin liittyvät ymmärrykseksi sanan kautta ja esiintyvät myös mielikuvien
kautta, kun paineet on suuria, eikä yhteyttä syväkokemukseen synny,
tiedostamattomaan tilaan, ei tahdonalaiseen. Tämä hengellisyyden yhteys on
luovuuden yhteyttä juuri Jumalan luomistyöhön, mikä on koko ajan ihmisyydessä tapahtuvaa,
jos se mahdollistetaan. Tällöin vain
totean, että olen tässä kohtaa roomalaiskatolinen ihmiskäsityksessäni, mikä tunnustaa
luovuuden. Olen ilmeisen vahvasti tunnollisuuden perikuva. Jo muutama
vuosikymmen sitten näin unen, jossa vedin kivirekeä taivaalla, jossa oli kyydissä
koko ihmiskunta. Kuin unet olisivat valmistaneet minua ajattelun ja kehityksen
sekä merkitysten pohtimiseen, sanan selityksiin ja tietysti omaan
kärsimykseeni, jossa olen kokenut suurta taakkaa, lähtihän aivonikin joskus
unessa kiertelemään pääkaupunkeja.
Jostakin
olen lukenut, että kristikunnan pääkirkot ovat sopineet, että psykoanalyysi
mielen suhteen on kristillisen näkemyksen osa. Tiedän, että kaikki ihmisen osat
liittyvät toisiinsa, eikä niitä ole helppo erottaa, mikä vaikuttaa mihinkin,
mutta minun on ollut pakko. Olen kokenut ajan, jolloin en kokenut seksuaalista
halua, koska en saanut siitä itse päättää, tahtoa. Silloin kehoni oli kuollut
ruumis, en aistinut mitään. Siitä on syntynyt minulle käsitys, ettei ihminen
ilman mieltä koe tahtoa ja halua, henkisyys ei myös toimi, ilmeisesti myös
hormonitoiminta on sammunut. Mutta miten selittää eläinten paritteluun
pyrkimykset, en osaa sitä ymmärtää, onko takana liikkeen tuomat kehitykset,
luonnon lait. Myönnän, että näen eron ihmisen ja eläimen välillä, jossa ihmisen
erilaisuus korostuu ennakoivaan ja ymmärtävään tietoon.
Opintojen
myötä sain oppia mielen mekanismeja, ettei mielemme toimisi mielivaltaisesti
luoden todellisuuksia, mitkä eivät ole totta. Täydellisesti emme voi koskaan
päästä eroon harhoistamme, se on inhimillistä vajavaiselle ihmiselle.
Minulle
Jeesuskristus avautuu hengellisen yhteyden kolminaisuudesta. Neitsyt Maria on
se ihmisen tiedostamaton osa, mikä on puhtauden symboli, jossa ei vielä
henkisyys vaikuta. Kun taas Jeesus on sana, mikä on henkisyyttä. Siksi Jeesus
on tie, sana, jonka kautta ihminen pääsee tietoisuuteen itsestään ja tämä sana
syntyy Neitsyt Marian kautta, jossa hengellisyys on yhteydessä Jumalaan Jumala johtajanaan.
Nämä eivät vie pois sitä totuutta, jossa Jeesus ja Maria ovat olleet
historiallisesti olemassa, nuo sanan liitteet ovat oleellisia ja symbolit
liittävät yhteyksiä Jumalaan, Mariasta puhutaan pelkästään ja myös yhdistettynä
neitsyenä. Tällöin ymmärrän sen juuri hengellisyyden yhteytenä, enkä liitä
seksuaalisuuteen.
Jokseenkin
minulle ei ole mitenkään epäselvää se, että ihmisen heikkous on kuoleman
puolella, ja yhteydessä sanaan hän on yhteydessä hengellisyyteen, sanan kautta,
mutta yksilönä aina uudestisyntyvänä hengellisyydessään Neitsyt Marian kautta.
Niin usko tulee vahvaksi ihmisen kokemuksessa ja sana tulee väliin pelastajana
kuolemisesta. Maailma on vain mennyt autoritaarisen ihmisyyden pauloihin,
hierarkkisuuteen ja vallan väärinkäyttöön, koska valtarakenteet ovat olleet
yhteisöissä sitä palvelevia, usein rahan vallasta. Minulle Jeesus ei ole koskaan
opettanut näin. Mutta ihminen on laiska, eikä ponnistele hengellisyyteen
itsensä kautta henkisen opiskelun käytävää, vaan laiskuudessaan on lähtenyt
kumartamaan ja palvomaan hierarkkiseen systeemiin. Se on minusta surullista,
sillä minusta se vie pois kokonaan hengellisyyden yhteydestä ja sen
mahdollisuudesta, se on kuin luonnonlakien noudattamista, vahvemman oikeutta
alistaa toinen, kuin eläimillä, jotka esim. ottavat siittämisen oikeuden vain
itselleen ja muut urokset karkotetaan. Tällöin ihmisyyden oikeus henkisyyteen
kadotetaan ja ajaudutaan seksuaalisuuden ohjaamaan ihmisyyteen.
On tärkeää,
että opitaan käsittelemään mielen toimintoja ja erottamaan ikään kuin ne sanan
yhteydestä, vaikka ne vaikuttavatkin tosiinsa, mutta erittelemällä saamme
ymmärryksen niiden toimintaehdoista, eri todellisuuksista. Mielessä on sekä
hyvän että pahan kokemus, negatiivinen ja positiivinen. Oppiakseen
itsetuntemuksessaan näkemään tätä itsessä, se vaatii juuri psykoanalyysin
teorian, itsen ja kohteen mielikuvassa, jossa mielikuva saadaan näkyviin ja
ihminen oppii erittelemään omat mielikuvansa ja sanan tuoman näkemyksen.
Tunteet voivat tulla erillisenä mielestä, eli ne eivät ole persoonallisuutta,
vaan vuorovaikutuksesta syntyneitä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti