Minä en
ymmärrä, miten vajaasti keskustellaan seksuaalisuudesta, ihmisyydestä ja
ihmisoikeuksista. Tunteet ja elämykset sekoittuvat vaivattomasti,
aistielämykset, kehotunteet ja kokemuksesta syntyneet tunteet, sekä kohtelusta
tulleet. (kokemus kuuluu myös mielen käsitteistöön, jossa itse katsoo kohdetta,
mihin reagoi, ja sitä voi oppia ja harjoitella, jos valintaa ja reaktiota ei
tuhoa liiallinen psyykkinen puolustus ja siten estää suhtautumisen) Monta
vanhaa oppikirjaa on minullakin, joissa näitä ei erotella, mistä ne alkujaan
lähtevät ja muuttuvat matkalla ja mitä eroja niistä voi löytyä, joskin se ei
ole helppoa ja niitä ei voida aina redusoida lähteisiinsä ja matkatuloksiin. Mutta
niiden kokemusten väleissä on tekijöitä, jotka voi irtaannuttaa eroteltavaksi,
kuten ensireaktiona esim. kehotunteesta syntynyt ihastuminen, tullessaan
itseen, siihen alkaa vaikuttaa kokemukset vuorovaikutuksesta syntyneinä, arvot
asenteina, tilanne jne. Se vilpitön ihastus voi rikkoutua jo ensisyleilyssä.
Näyttää
siltä, että yhteiskunta haluaa pitää ihastumisen kehoaistimuksen ja
seksuaalisuuden kytköksessä, koska näin on myös helppo hallita ihmisiä ja se on
myös kulutukseen yllyttävää, jatkuvaan muutokseen vain aistikokemuksen
takaamiseksi, mutta se ei tuo tyydytystä. Yksilön oma valinta häiriintyy, eikä hän
on opi todellisen sisäisen minuuden hienovireisiä ihastumisen merkkejä aitoudessa,
vaan lähtee karusellin matkaan, sillä yhteisövalta luo hyväksymättömyyttä,
ellei alistu yhteisön valtanormeihin ja näkemyksiin, olkoonkin, että ne voivat
olla joidenkin yksilöiden diktatuurista vallanhimoa, mihin laumat alistuvat.
Pahasti
epäilen, että Suomen linja on seksuaaliperusteinen ihmisyydessä. Tällöin juuri
sekoitetaan se, että tunne voi olla lähtöisin kokemuksesta ja kohtelusta
vuorovaikutuksessa ja palaa kehoaistimukseen rikkoutuneena, ehkä viisastuneena,
ja kuinka kehoon ja/tai henkisyyteen ihmisyydessä on suhtauduttu,
väkivaltaisesti tunkeutuen vai kunnioittaen ihmistä. Kun lähtökohtana on se,
että kaikki lähtee kehosta, laitetaan yksilö vastuulliseksi toisten teoista,
eikä tunkeutumista ole huomioitu. On hyväksytty vallan käyttö alistamisena toiseen
nähden, ei kunnioitusta. Jos minuus on kehittynyt sisäisesti, kokemukset voivat
vaikuttaa niin, että valinnoista tulee yksilöllisiä, yksilö voi nauttia ja
iloita itsestä, nähdä tunteensa, tunnistaa ne ja kehoaistimusten tuoma kokemus
avautuu valittavaksi kokemuksen kautta, ja se mahdollistaa valintaa, moraalin
ja arvot.
Ihminen voi
pakotettuna elää ainoastaan kehonsa varassa tuntematta ja kokematta mitään,
lopulta voi mennä tuntoaistikin. Ihmistä voidaan treenata fyysisesti niin
vahvaksi, että kehoaistimukset kehittävät väkivallan sisältäviä ominaisuuksia,
jonka jälkeen sosiaalisuus voi kehitettynä vain vallan ja voiman kautta, ja valitettavasti
rakentaa vuorovaikutusta, jossa mielen suodattamana luodaan vain uusia
todellisuuksia, eikä ihminen tule kuulluksi, olemme vain peileinä omista ja
toisten kokemuksista.
Olen
elämässäni nähnyt, että ihminen voi joutua täysin vain kehoaistimusten varassa
eläväksi, ja identiteetti voi muotoutua sen pohjalta, eikä sisäinen minuus
halun ja tahdon kautta voi vaikuttaa, syntyy ihmisyyttä, joka syö ja juo, ja on
seksuaalisuudessa vain kehoaistimusten varassa, usein juuri väkivallan
seurauksena. Sisäinen minuus ja tunteet jäävät kehittymättä ja ovat ilman
yhteyttä kehoon. Ei ole oikein, jos jo lapsuudessa ajaudutaan kilpailujen ja
vertailujen kautta niin heikkoon minuuteen, itsetuntoon, itsevarmuuteen sekä itsearvostukseen
että itsekunnioitukseen, että vain kehonminuus toimii. Lapsi voi ajautua
kiinnostuksessaan suorittamaan vain toiminnallisesti kehoaan, kun riittävää
turvaa ja suojaa ei ole sisäiselle minuudelle kehitystasojen mukaan.
Taustalla on
useimmiten lääketieteestä tullutta ihmiskäsitystä, jossa on eriytynyt minuus
eri kehitysalueiden suhteen tarpeiden näkökulmasta (esim. Maslow, tarvehierarkia),
kun eriytyminen tulisi olla osaamisalueiden kehitystä, kuten kielen, mielen,
tunteiden ja vuorovaikutuksen. Vaikka lääketiede on mennyt hurjasti eteenpäin,
näyttää sitä, että ihmisyyden kehitystä ei osata nähdä osattomuuden ja
ihmisoikeuksien puutteena, ja vanhentuneet opit jylläävät vuosisatoja ihmisten
tapoina kansojen keskuudessa ja joukkovalta tukee sitä, tieto ja tietoisuus eivät
pääse koskaan kehittymään niin pitkälle, että ihmisoikeudet toteutuisivat. Viime
aikoina psykiatrian erityisasiantuntijat ovat alkaneet puhua kohtelun ja
sairastumisen yhteydestä, tutkimuksissa on todettu vahva korrelaatio huonon
kohtelun ja sairastuvuuden välillä. Kun huomioi sairastuttavuuden suuria
kustannuksia yhteiskunnassa, ehkä olisi syytä oppia kunnioituksen kulttuuria,
eikä velloa vanhassa ihmiskuvassa, jossa tuotetaan kärsimystä ihmisen
jalostamiseksi pahuudesta pois.
Väkivaltaisten
kokemusten jäljiltä hallusinaatiot ja fantasiat ottavat valtaa ja väkivalta on
luonut minuuteen sellaisen efektisen todellisuuden, jossa rajat ovat
hämärtyneet, ja tyydyttyminen tulee vain yliaistillisuudessa ja ihminen ajautunut
pois sisäisestä itsestä, tunteiden viestien maailmasta kokemuksen selittäjänä.
Vuorovaikutteisen kehityksen turva kokemuksessa ja itseyden selkiytyminen ilon
ja tyytyväisyyden kontekstiin, jossa kokee valitsevansa itse, ja tunteet
tulevat puhuttelijaksi, jossa voi erottaa myös arvojen mukaista valintaa, eikä
vain aistimusten, ehkä sitä voisi kutsua henkiseksi kulttuuriksi.
Tunnekokemusten kautta seksuaalisuutta tuntevat ihmiset ilmaisevat usein sen taivaaliseksi nautinnoksi, ei ainoastaa eritteiden organismiksi, jota pornoteollisuudessa tuotetaan.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti