Nyt koko
valtakunta taistelee vainoavia ennakkoasenteita kohtaan, ja se on erittäin
tärkeä asia. Tai jos tarkkoja ollaan, niin joku ”Popolin” (sori, nimimuisti
heikkenee) niminen toimittaja puolustaa ilmaisun vapautta, ja kunnanvaltuutettu
Sudaan niminen halusi rajoja Sannikka&Ukkola ohjelmassa viime perjantaina.
Voiko itseilmaisu olla mitä tahansa? Liiallinen erilaisuus on uhka yhteisöissä,
laumasieluisuus on vaarallinen yhdistelmä myös kapenevana tietona ja molemmat yhtä
aikaa, yhdessä tieto voi karttua. Tieto ei sinällään auta, jos sitä ei osata
soveltaa. Ilmaisunvapaus ei voi olla terrorismia, jossa mielivaltaisesti
syöksemme sellaisia reaktioita toiseen, jotka ovat vain itsen kokemusta, itsensä
ylentämiseksi koettua ylemmyyttä, valtaan ja ylimielisyyteen pyrkimistä,
ainoastaan mielen synnyttämiä reaktioita. Jakamisessa ja toisen
kunnioittamisessa on otettava huomioon myös toinen, minkä aikuisen toivoisi
osaavan. Lapsuuteen kuuluu ”itsekkyys” vaihe, koska se rakentaa perustan
itseluottamukselle ja minuuden kehitykselle, niin että minuudesta voi tulla yksilöllisesti
toimiva, eikä vain syötetyn tiedon toistaja ja/tai vallan ja pelon alla toimiva.
Liiallinen
eroavaisuuksien korostaminen luo jännitteitä, joita ihmiset alkavat vastustaa.
Näin on käymässä monien uskovaisten piirissä ja he tavallaan tuhoavat esim.
avioliittoa. Erottelussa korostuu kalut ja värkit, eikä ihmisyys
kokonaisuutena. Halutaan korostaa erilaisia ominaisuuksia, eikä nähdä niitä
kehittyvinä ilmiöinä, geeniuskoa. Myös lihasvoima on mittarina. Ei odoteta,
että miehellä olisi tunteita, ja nainen olisi vahva lihaksistaan. Ja kuitenkin ihmisyyden kokonaisuus vaatii
sen, että kehon toimintaa ei eritellä liikaa, vaan eri puolet tukevat toisiaan.
Kuinka onnellisia miehet voisivatkaan olla, kun he saisivat tunneoikeudet? Mielen osalta
eriyttämistaito on oleellinen oppimisen kannalta.
Pääsääntöisesti
toisen hyväksymisen taustalla on ihaileminen. Inho on pelkopohjainen, ja
ahdistuksesta lähtöisin, syntymäpuristuksesta ja myöhemmin syntyneistä
kokemuksista. Lapsi alkaa ihailemaan vanhempiaan, jotka tuovat hyvää ja
miellyttävää oloa ja alkaa myös tykätä itsessään kehomiellyttävyyttä, kehoinhon
voittaen. Yhdessä tekeminen tuo yhteisyyden tunnetta, ymmärrys ja
samanmielisyys tuo iloa ja hyväksyntää, olen hyväksytty. Näin ollen kulttuureilla
on sekä yhdistävä, että erottava voima. Olen saanut kokea ilmeisen paljon ihailun
kokemuksia, sillä inhoa en ole juuri kokenut ihmistä kohtaan, kun taas teot
ovat kertoneet minulle enemmän.
Ihailua ja
sen syntymekanismeja on tutkittu, osin ne ovat opittuja, ulkoinen näkö, ääni,
tuoksu, tavat, tottumukset arvot jne. Itselleni ensirakkaus oli
vuorovaikutuksen voimasta syntyvää, vadelmanpunainen hehku poskillani kertoi
kaikille, että tyttö on rakastunut. Rakastuminen toi iloa sieluuni. Minuun
ulkonäkö ei ole vaikuttanut, koska siihen ei kiinnitetty huomiota kotona ja
olin kymmenen vanha, kun naapurin isäntä sanoi, että olet nätti, se hämmästytti
minua kovasti. Kehotunteet vievät usein
samannäköisiä yhteen.
Ihailu on persoonallinen
perusta, jossa yksilöllisyyttä ja yhtenäisyyttä luodaan ja se kantaa, kun
lapsuus on riittävän pitkä ja turvallinen, ja hoiva inhimillistä, kunnioittavaa
ja huomioivaa. Kun ihailee toista, haluaa kuunnella, kun hänen teot ovat
merkityksellisiä itselle, haluaa tehdä yhdessä. Liiallisen erilaisuuden
korostaminen on yksi syy siihen, että ristiriitoja ja inhoa syntyy ihmisten
välille. Se on myös luonnollista vierastamista, mutta sitä ei tarvitse korostaa
vihamielisyyden tasolle. Ei meidän kaikkiin tarvitse ihastua.
Toisen
inhoamisessa voi olla myös kysymys siitä, että ei siedä toisessa sitä, mitä ihailee
itsessä.
Alla Wikipediassa
hybris määritelmää, mikä pohjaa persoonallisuuteen. Itse en usko tuohon,
enemmän tunteiden vaikutukseen, arvoihin, asenteisiin ja normeihin.
Raija
Hybris (m.kreik. ὕβρις,
”loukkaus”) tarkoittaa nykyaikana liioiteltua itsevarmuutta ja -luottamusta,
joka lopulta usein johtaa ansaittuun rangaistukseen. Antiikin Kreikassa hybris tarkoitti toimia,
jotka niiden tekijä suoritti häpäistäkseen uhriaan tarkoituksenaan siten
ylentää itseään.
Hybris
oli antiikin Ateenassa rikos.
Rikkomuksina tätä lakia vastaan pidettiin kaikkea aina pahoinpitelystä
seksuaaliseen väkivaltaan ja siitä julkisen tai pyhitetyn omaisuuden varkauteen
saakka.[1]
Antiikin
kreikkalaisessa kirjallisuudessa esimerkki hybriksestä
ovat Homeroksen Odysseiassa Penelopen kosijat. He joutuvat lopulta
maksamaan julkeasta käyttäytymisestään Odysseuksen perhekuntaa kohtaan.
Hybriksen
vastakohdiksi on mainittu itsekritiikki ja itseironia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti