Inhoan
hurmoksellista pakkosyöttöä, mitä markkinoinnissa esiintyy. Media syö niiden
kädestä kuin auringonnousua, kriittistä tarkastelua ei ole. Elokuvia tehdään
pilvin pimein näistä sankareista ja mainokset suoltavat lakkaamatta uusia
mielikuvia, yli ihmisen tarpeiden. Voitonhimoiset ja karismaattiset henkilöt pääsevät
helposti median lellipojiksi/tytöiksi, kunnes joku uskaltaa avata kurkkunsa ja
kertoa, ettei tuo tarina ole totta. Samaa tehdään Venäjän politiikassa.
Kuinka
hurskaasti ja täydellistä uhoa saakaan kuulla, kun markkinointitykki huutaa, te
saatte myytyä, te saatte myytyä, 100 000 kahvinkeitintä ja se onnistuu, me
voitamme, me voitamme, hurmos saa ihmiset kiihdyksiin ja he lähtevät mukaan
hurmokseen. Haluaisin jonakin päivänä kuulla todellista vastuuta kokevan myyntigurun,
jolla olisi painavaa sanottavaa ja voisimme rakentaa kestävää kehitystä maapallollamme.
Ylikapitalistinen voitontavoittelu tuhoaa maapallon, ihmisyyden ja kaikki mahdollisuudet
rakentaa toimivia yhteiskuntia.
Seuraan
erästä kauppatieteilijää, ja markkinoinnista vastaava kouluttajaa. Hän
mielellään kertoo persoonallisuuteen liittyviä teorioita, kuinka heihin
vaikutetaan, mutta minusta vaikuttaa, että hän pyrkii manipuloimaan asiakkaita,
ostamaan sitä mitä he eivät tarvitse. Toivoisin hänen joskus puhuvan asiakkaan
näkökulmasta, ei myyntitavoitteen, sillä itse asiassa uskon, että myyntiä
saataisiin parannettua, jos ymmärrettäisiin asiakkaan näkökulma. Jos guru
huutaisikin, haluan palvella, haluan palvella teitä, olisin onnellinen. Missä
on esim. vanhusten erityispalveluosaajat, silmälaseja, vaatteita, puhelimia,
ruokaa ym. ym. myyvillä.
Pari
esimerkkiä. Vanhus ostaa uuden puhelimen, koska vanha ei kuulu
Uuteen-Seelantiin ja samalla vaihdetaan operaattori, loppusumma 580 eu
(v.2007). Mutta käykin niin, ettei puhelu kuulu uudellakaan vekottimella, ja
taas ostetaan uusi puhelin. (vanhuksella on hyvä kuulo), eikä jo ostettua voi
palauttaa, menetys noin 1000 euroa. Pyydän häntä vaatimaan puhelimen
palautusta, mutta ei hän kehtaa. Toinen (olen ystäväpalvelussa) kertoo kynsien
leikkauksesta maksaneensa 400 euroa, huh. Useita vanhuksia on omaisten
armoilla, ja miten monta kertaa olenkaan nähnyt, kun vanhukselle ostetaan
puhelin, jossa esim. näppäimet on niin pienet, ettei niitä näe eikä niihin osu
kömpelöt sormet. Vaatteita on turha kuvitella saavansa, sillä Aasiasta on
tullut lämpimien maiden vaatetustrendit, paljaat käsivarret on suunniteltu kuumuuteen,
ei viileisiin iltoihin Suomeen sopivia hihoja.
Asiakas ei
ole aina oikeassa, kyllä ne hallitsevat myyntigurut määräävät tahdin,
toivottavasti markkinointiin saadaan vielä joskus palvelevia ihmisiä, jotka
ymmärtää, että asiakas haluaa tyytyväisyyttä, ei uusia tarpeettomia mielikuvia.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti