Kristinuskossa
enkeli tulee taivaasta ja muuttuu pahaksi. Hyvää ja kaunista edustava enkeli
muuttuu pahuuden ilmentämäksi jossakin Raamatun tarinassa. Kreikan mytologiassa
Narkissos ihastuu itseensä lähteen kuvaa katsoessaan ja hänestä tulee itsekäs.
Oidipus surmaa isänsä ja nai äitinsä, rakkaus on muuttunut intohimoksi ja
sokaissut hänet. Liiallisen kauneuden, liiallisen vallanhimon, kaiken liiallisen
kääntöpuolelta löytyy ylivoima niin tuhon kuin rakkauden voimassa.
Minä olen
arkinen ihminen ja ajattelen hyvin konkreettisesti, ehkä siksi, että minun
elämäni on ollut aina käytännön läheistä ja arkista, en ole voinut tavoitella
taivaita, en uneksia, en ole saanut mainetta enkä kunniaa, olen joutunut
elämään työtä tehden jokapäiväisen leivän saamiseksi. Koska lapsuuteni oli
erittäin köyhää, minulla kesti vuosikausia, ennen kuin opin edes käyttämään rahaa,
nuukailin kaikessa. Yksi vaihe elämässäni oli vähän varakkaampaa, koska mieheni
oli suhteellisen hyvätuloinen, sitä aikaa kesti 20 vuotta, mutta en rakastunut
siihen aistimaailmojen nautintoihin hedonistisesti, vaan halusin siitä pois.
Niin tiede
kuin uskonnotkin ovat etsineet pahaa persoonallisuudesta.
Minulle
pahan juuri on aistimuksissa mielen kääntäessä todellisen aistimuksen hyvästä
aistimuksesta pahaksi ehdollistuen, ja alkaen toistaa kokemaansa aistimusta, on
syntynyt yliaistimus. Kaiken taustalla on väkivalta, joka esimerkiksi
syntymässä on olennaisesti läsnä synnytyskanavassa puristuessa. On aivan ympäristöstä
kiinni, aktivoidaanko tuota traumaa, vai annetaanko hellää hoivaa, että aistimukset
voivat palautua normaaliksi.
Väkivalta
lihaksessa muuttuu mieleen heijasteiseksi.
Se alkaa heijastaa kokemaansa ulospäin kehossa, keho alkaa näyttä
elävältä, rehevältä, himokkaalta ja voimakkaalta, kuin terveyskuvalta.
Aistimukset näyttävät halulta ja tahdolta, koska ihminen pyrkii toteuttamaan
niitä, ja koska persoonallisuus ei ole kehittynyt, on vain toisto-oppimista ja
toisto tekemistä. Satoja vuosia lapsia sidottiin kiinni, naisten emättimiin
työnnettiin puupalikat, ja fyysinen puolustus nousi pintaan äärimmäisenä
jännitteenä kehon ulkoisessa aistimuksessa, posket punoittivat, juoksu oli
hurjempaa kuin koskaan, kiire kaikkialla mukana. Ja mitä mieli näytti; irstaan,
härskin ja himoitsevan kehotuotteen itsen puuttumisessa, ikään kuin tahtova ja
haluava ihminen, sen kertoi ulkoinen havainnointi. Naisesta tuli syntinen, kun
miesvalta alisti naisen tahtonsa alle.
Mytologiset
tarinat hyvän muuttumisesta pahaksi näyttää toimivan myös toisin, paha synnyttää
pahaa ja elää toistaen väkivallan jälkeläisenä. Kaunis aistimus, mikä on
mielihyvää kokeva, muuttuu väkivallan seurauksena yliaistimukseksi, muuttuen himojen
yltiömäisiksi teoiksi, johon ei voi liittää yksilön halua ja tahtoa,
motivaatiosta puhumattakaan, se on vain väkivallan tuote. Paha on tuotettu
ulkoa tunkeutumisen avulla, ylivallalla, ylimielisyydellä, usein miesvallalla.
Suorastaan
häpeällisenä pidän näitä persoonallisuuteen liittyviä teorioita, joita
Suomessakin julistetaan, esimerkkinä eräs kuuluisuus, joka on saanut paljon
sijaa mediassa. Hänen julistuksensa tuntuu niin irvokkaalta, kun hän selostaa
anaalisten ja oraalisten nautintojen hedonismia, joiden teorioissa on vain
ulkoiset arvioinnit teoista liittäen ne persoonallisuuteen, joita väitetyt ovat
tehneet, mutta näkemykset eivät kestä syvempää tarkastelua. Psykiatria onkin jo
luopunut esim. neuroosi käsitteestä. Mutta aivan toisen alan koulutuksen saanut
loistaa mediassa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti