Jossain
vaiheessa elämääni, kun kaikki tuntui turhalta, kirjoitin eräälle oppimista
tutkivalle professorille kirjeen. Peloissani ja hätää täynnä Ikään kuin
käsittelin omaa oppimisongelmaa, puhuen kolmannessa persoonassa itsestäni.
”Ihmistä ei voi opettaa, Jumala on hyvä psykiatri ja johtaja” kertoilin tutkijalle
ajatuksiani. Siitä sitten alkoi työpaikalla painostus, että minun tuli lähteä
opiskelemaan. Kolmen viikon kuluttua olin psykoosissa. ”Ohjaajat” työpaikalla
eivät ymmärtäneet tilannettani, historiaani ja kokemuksiani, jotka olin
joutunut kokemaan, seksuaalisen väkivallan ja sen alle alistamisen. He painostivat
opiskelemaan työpaikan menetyksen uhalla, ja muilla verukkeilla ja posttrauma
oli valmis.
Oppimisesta
puhutaan liian löysin perustein, niin korkeasti koulutetut opettajat kuin
professoritkin. Traumani vaikutti pitkään oppimisessani. Aistit kävivät
ylikierroksilla pelon vuoksi, ja antoivat liian suurta jännitettä, eikä
pitkäaikaiseen muistiin siirtäminen onnistunut lyhytaikaisesta. Lyhytaikaisessa
muistissa oleminen ja muistaminen oli vaikeaa. Peloista oli vaikeaa päästä
eroon, kun niitä ympäristö tuotti ”tytön hupakolle”.
Motivaatio
on sana, jota viljellään oppimisen yhteydessä. Minulla on ollut vahva motivaatio
oppimiseen lapsesta saakka, olen saanut olla utelias, leikkinyt paljon ja minua
on tuettu. Minulla on ollut siis hyvä oppimisympäristö lapsuudessa, mutta
työpaikalla huono. Englannin kielen oppiminen ei onnistunut laisinkaan trauman
aikana, mutta kun trauma hellitti ja kielelle oli tarvetta, aloin kuulla
äänteitä, pystyin lausumaan oikein ja muisti parani. Kuinkahan paljon
dementiassa on kysymys merkityksien synnystä ja sen puuttumisesta? Kun tunne,
merkitys ja tarkoitus ovat oppimisprosessissa, se synnyttää kyvyn aistivirtauksiin,
joissa muistikuvat voivat vaeltaa, ja muisti syntyy. Synapseissa on liikettä.
Aamulehdessä
oli artikkeli ahneuden tarpeesta oppimisessa, siitä oli tehty hyve. Sanan
merkitys oli muuttunut. Oppimisen iloa
ei mainittu lainkaan. Se, että oppimisessa on kysymys makrotason ja mikrotason
vaikutteista, se on myös psyykkinen ja fyysinen prosessi, jossa itseys on
merkittävässä roolissa. Merkitykset ja motivaatio voivat syntyä vain yksilön
psyyken kautta. Motivaation synnyttäjänä ja vaikuttajana on ilo oppimisesta,
harvemmin yhteisölliset, ei vallankaan lapsella kauas tulevaisuuteen suuntaavat
tavoitteet, mitä saavutat, jos luet.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti