Viime
perjantain Pressiklubissa mediatutkija Anu Koivunen ja hänen vieressään istuva
toimittaja vastasivat Ruben Stillerin kysymykseen, ”Mitä ette kertoisi
itsestänne somessa”? Kuin yhdestä suusta he vastasivat ”häpeää”. Onneksi siitä
on alettu puhua enemmän ja jopa tutkittukin asiaa. Sitä on tutkittu varsin
vähän, Helen Block Lewis on uranuurtaja. Häpeä sekoitetaan usein
syyllisyyteen. Häpeä kohdistuu kehoon ja syyllisyys tekoihin. Häpeän teoriat puuttuvat psykoterapeuttisen
psykoanalyysin teorioista, vaikka häpeä on mitä primaarein tunnemuoto. Häpeäteorian puuttuminen ja häpeän
huomioimattomuus on voinut vahingoittaa potilaita. (Duodecim,
terveyskirjasto) Häpeä lamaannuttaa ihmisen, saa hänet sulkemaan ajatukset.
Tuon kyllä allekirjoitan, elämäni on kuin todiste häpeän vaikutuksesta
ihmiseen.
Koivunen sanoi mielenkiintoisesti,
ettei häpeää tuoda esille, koska siihen ei löydy tarinaa taustaksi. Tästä olen
vahvasti eri mieltä. Kuuluisin tarina on varmasti Jeesuksen tarina
kristillisissä yhteisöissä. Jeesus ristiinnaulittiin, koska hän alkoi kertoa
toista tarinaa uskosta, kuin mitä monijumalaiset kulttuurit olivat oppineet.
Hänet häpäistiin ja tapettiin. Tarina
löytyy häpäisemisen takaa, uskomus, tosi tai epätosi, sillä ei ole merkitystä,
häpäisemiseen johtaa poikkeava näkemys tai teko. Minut häpäistiin, kun kerroin
lapsiin kohdistuvasta väkivallasta. Tarina, jota haluttiin kertoa, oli kaunis,
mitään pahaa ei ollut tapahtunut, päiväkodin työntekijät olivat virheettömiä.
Tärkeää olisi oppia erottamaan
psykologinen häpeän synty yksilössä, ja vallan väärinkäytöstä syntyvä
häpäiseminen. Yksilössä tapahtuu ensialkuun jo vauvana vierastaminen. Lapsi
pettyy, kun hän kohtaa vieraan henkilön, odotukset vuorovaikutukseen
lamaantuvat, lapsi painaa päänsä alas ja vetäytyy, pettyy kun äiti ei ollut
paikalla. Vallan väärin käytössä uskomus ja/tai tarina ovat ristiriidassa,
jolloin eriävä mielipide tuhotaan, ja esille tuoja hirtetään. Myös vallan
väärinkäytössä on taustalla yksilöllinen häpeä, jossa erilaisuutta
vierastetaan, ja häväisty laitetaan kantamaan häpeänkantajan omaa taakkaa.
Hyvässä yksilöllisessä kehityksessä häpeä ei enää vaikuta tuhoavasti, vaan se
on suojaava elementti, pahoissa häpäisyissä ihmisen on mahdoton selviytyä. Syvä häpeä saa tekemään vihatekoja. Kun jokin
yksilö häpäistään, hänen on mahdotonta saada enää yhteisössä hyväksyntää. Ja
vaikka yhteisö pyytäisi anteeksi ja tunnustaisi tekonsa, silti häpäisty saa
niskaansa jatkuvan epäilyn.
Häpeän välttäminen estää ihmistä
ajattelemasta ja havaitsemasta todellisuutta, se käynnistää todellisuuden
torjuntaa laajemman kieltämisen ja aiheuttaa ajatuksettomuutta (Kinston 1987). Kyky kestää häpeää on samalla tavalla tärkeä kuin kyky
sietää masennusta ja syyllisyyttä.
Häpeän fenomenologiaan kuuluu houkutus identiteetin luovuttamiseen. Sen
pyrkimyksenä on saavuttaa ristiriidattomuus toisen kanssa ja kelvata toiselle.
Häpeä liittyy itsestä luopumiseen; häpeästä taas paetaan itsen korostamiseen ja
toisen mitätöintiin. (Lainaukset Duodecimin terveyskirjastosta)
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti