Olin
muutaman päivän syvien sammaleiden sisällä, hengitys ei pelannut ja toiminnat
hidastuivat. Sain herjauskirjeen, jossa oli viljelty kymmeniä kertoja kuinka
tyhmä olen ja kuinka hän tuntee myötähäpeää kirjoituksistani. Hän oli
onnellinen siitä, ettei hän tunne minua, narsistista tyhmää idioottia, joka
suuruuden hulluudessaan kirjoittaa muille oppeja, ja kuvittelee itsensä
viisaaksi. Vaikka kuinka yrittäisi olla ahdistumatta toisten herjauksista,
kyllä se satuttaa, sitä jäätyy kohmeiseksi.
Monet
näyttelijät sanovat, että ongelmasta pääsee eroon, kun menee ongelmineen
nolaamaan itsensä. Se on osittain totta, selätin esiintymispelon juuri
menemällä esiintymään. En tiedä, enkä haluaisikaan täysin sulkea meidän
inhimillisiä tunteita pois. Osa niistä on tarpeettomia, mutta terve häpeä ja
nolostuminen ovat paikallaan. Ei niiden tarvitse kaventaa ihmistä, sekä tehdä häntä
toimintakyvyttömäksi jne. Häpeä estää meitä tekemästä täysiä hölmöyksiä.
Sanotaan,
että ihmisen ihanne on yksilöllistä, hän on sen sisäistänyt arvokseen. Mutta
uskon perimmiltään ihanteen olevan yhteisöllistä, tai ainakin osin rakentuvan
sellaiseksi yksilön ominaisuuksien vuoksi. Joku lähtee kantamaan ihanteita
syvästi, suorastaan uskomaan olevansa hyveiden kantaja. Tällöin toisten teoista
syntyy myötähäpeää, ja rangaistuksena toiselle annetaan nolaamista. Mutta kyllä
häpäisykin tuottaa nolaamisen häpäisijää kohtaan. Nämä ovat monesti tiedostamattomia
ihmiselle itselleen. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että kaikki tulee
yksilöstä. Koska olen suuren perheen lapsi, minulle sosiaaliset kommentit ovat
yhtä vahvoja, jopa vahvempia kuin itse tuotetut.
Yhteisöissä
olen havainnut nolaajien ja häpäisijöiden salatun roolin, joka annetaan tai
otetaan joillekin yksilölle. Ikään kuin yhteisön kollektiivinen ihanne pidetään
näkyvissä ja nolaajat sekä häpäisijät suorittavat työnsä salassa, ettei sitä
voida todistaa. Tällä pidetään hyveiden kulissia yllä. Psykologian tutkija Johar
on jakanut minuuden neljään osaan, itselle ja muille sekä salattu että näkyvä.
Yhteistä moraalia ja ihanteita kuljetetaan roolien avulla. Rikokset salataan ja
niitä on vaikea todistaa, ne vaietaan.
Onkin
hämmästyttävää, että jotkin yksilöt jaksavat kantaa yhteisömoraalin taakkaa
uhraamisessaan. Yhteisön yhteinen ja useimmiten kuviteltu hyvyys on vahva
minuuden pitelijä. Moraalilla sivellään hyvyyttä ja paremmuutta, mutta uhrataan
henkilöitä. Uhrattu henkilö voi olla sekä rikollinen, että hyveitä harrastava.
Moraaliset rangaistukset toteutetaan salaa, niin ettei uhri pääse puolustautumaan.
Se onkin yksi uhraamisen merkkejä.
Muistan
eräässä opinahjossa, jossa tiedostamattomasti koin hylkimistä toisen oppilaan
taholta. Salaisesti antamani palaute oppimissessiossa kertoi sen minulle. Tässä
opin jotakin tiedostamattoman ongelmista. Tuo oppilas ei koskaan juuri puhunut
minulle, ohitti vaan hymyillen. Moraalin ylin vartija vaati paljastamaan, kuka
oli antanut negatiivisen palautteen. Hän halusi nolata minut, koska palautteen
saaja oli hänen paras toverinsa, jota hän ihaili. Ehkä me kaikki opimme tästä jotakin.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti