Ole oma
itsesi, se on niitä miljoonia kertoja kerrottuja lauseita, joita kuulee sanottavan, kun
puhutaan elämän onnistumisesta. Miten monta kertaa olenkaan kysynyt, kuinka
vaikeaa se on. Vaikka olen ollut vahvasti oma itseni suurimman osan elämästä,
on myös aikoja, jolloin en ollut oma itseni. Olin fiksoitunut ruumiiseeni pelon
ja uhkauksien alla, julmien rankaisujen ja itsemääräämisen menettämisen
jälkeen. (fiksaatio on kiinnittymistä ja tarrautumista johonkin
kehitysvaiheeseen) Olin kiinnittynyt johonkin mielikuvaan tai kehon osaan, mikä
oli syntynyt odotuksien, väkivallan ja uhkien alla. Pahan kehooni kajoamisen jälkeen
taannuin kolmen vuoden ikäiseksi alle kuudentoista vuoden iässä, ja fiksoiduin
kehoon, jolloin kehoni oli jatkuvasti ylijännittynyt ja poskeni hehkuivat.
Menetinkö
puhekyvyn, en, sille ei vain annettu mahdollisuutta. Syvä puhetaidon
ominaisuuteni eli vahvana tullen varhaislapsuudesta, mutta pääsääntöisesti ajattelin
yksin hiljaisuudessa. Puheen tuottaminen alkoi vääristyä karheaksi mokellukseksi,
kun se ei saanut harjaantua.
Fiksoituminen
eli kiinnittyminen johonkin kehitysvaiheeseen ja sen toisto on pelon ja kauhun
jälkeistä tilaa. Onneksi en kuitenkaan jäänyt tuohon tilaan, sanoisin että
puhekieleni ja sanakielen vahvuuteni pelasti minut siitä. Olenkin kovin
yllättynyt siitä, että tuo sanakielen kautta syntyvä itseen määräytymisen kyky
ei ole suojeluksen alla. Miksi kirkko ei taistele pelkoa ja kauhua vastaan
rakkauden puolesta, tehden selkeästi eron väkivallasta?
Muistan
tuosta taantumisen ajasta kuinka menetin kehonkuvani. Yhtäkkiä saatoin kokea
kehoni täysin pieneksi tai älyttömän suureksi. Oma tahto ja halu katosivat,
koska yhteys tunteisiin katosi, vain sanakieli oli turvana ja ruumiillistuminen
tuhosi kyvyn ajatteluun. Maailmaa alkoi nähdä vain oman kuvan näköisenä, ja
reagoida niihin toiston periaatteella, ei ikään kuin nähnyt muita kuin omia
kuvia. Kun yleistän tuon väkivallan seuraukset, kysyn, saattaisiko seksuaaliset
pakkomielteet olla fiksaatio, jossa akti ja kohtaaminen ovat juuri pienuuden
kokemuksessa kehittyneet esim. kohdistuen lapsiin. Olkoon se fiksoituminen mikä
hyvänsä, vaikka jäätelötötterö, se voi olla seuraus väkivallasta, jonka ympäristö
on tehnyt tunkeutuessaan yksilöön, alistaessaan tahtonsa alle.
Olen
surullinen siitä, kuinka vähän arvostetaan sanakielen oikeutta yksilölle, sen
suojaavaa vaikutusta itsen määräytymiseen. Se on ihmisoikeutta. Miten
surullinen olenkaan siitä, että sanakielestä on tehty uskonkappale, jonka
uskotaan olevan Jumalan totuutta ja pakonomaisesti noudatetaan sanakielen
oppeja. Toki sanakielellä on merkitykset, joita on syytä pohtia järjen kanssa,
mutta ensisijaisesti sanakieli on sidos ihmisyyteen, suoja, jolla estetään
esim. fiksoituminen pakonomaisuuteen, kuten kehollisuuteen. Jotain viitteitä
kyllä Raamatusta löytyy ruumiin pahuudesta.
Pelkoja emme
voi täysin hävittää, ne ovat osin myös suoja vaarojen uhatessa. Pelko
ruumiillistuneena ja kiinnittyneenä johonkin ja eriytyen joksikin
pakkomielikuvaksi on vahingollista. Järjetöntä on se, että näitä ihmisiä vielä
pilkataan ja moralisoidaan. Sanakieli on apuväline, jolla voidaan taistella
pelkoja vastaan. Väkivaltaa vastaan on taisteltava, se on ainoa tie antaa olla
ihmisten omana itsenään.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti