Elämä on
pääsääntöisesti arkista aherrusta, ja helmiä löytää harvemmin, mutta niitä
löytää ja ainakin huomaa ne jälkeenpäin arvokkaaksi. Eräs korkeimman tason mielen
asiantuntija yliopistosta opetti, että kasvatus on merkittävin ongelmien
tuottaja käyttäytymiseemme. Hän myös sanoi, että 97 % ihmisistä on
skitsofreenisia. Toinen merkittävä ohjaajani oli persoonallisuuden tutkija. Hän
löysi ihmisiä tutkiessaan ongelman, mikä minusta pitää paikkansa,
vastakkaisuusilmiö. Ihminen näkee vastakkaisena toisen sanoman, näkemisen ja kuulemisen,
ahkerasta etsitään laiskuutta.
Näihin on
jokseenkin pakko uskoa, ja miksei uskoisi. Nämä todistuvat jatkuvasti elämässä,
kun muistaa tehdä havaintoja ja osaa olla tarkkaavainen, eikä usko jokaiseen
tarinaan. Esim. Pohjois-Korean presidentti Kim Jung Il, joka on diktaattori, hänessä
ilmenee äärimmäistä itsekkyyttä, vain hän osaa ajatella, ajatteluoikeudet on
vain hänellä, ja järjestelmä tukee diktatuuria, levittäen sitä ihmisiin tapana
ja mallina, hierarkkisena hallintamenetelmänä. Tässä moni miettii, saahan sitä
ajatella, vaikka ei tuo julki sitä tai vuorovaikutukseen. Olen eri mieltä.
Pakkorooli ja ihmisoikeuksien puute vie kyvyn ajatteluun, jopa tunteisiin ja se
voi tapahtua täällä kenelle tahansa, ei tarvitse olla presidentti.
Muistisääntöihin
kuuluu, että muistamme harvoin nähtyä, ja se pysyy hyvin muistissa, jatkuvasti
tapahtuva katoaa, joskus voi kadota kaikki muistista tai vain osa toimii, kuten
dementoituneilla ei pelaa lyhytaikainen muisti. Kun harvoin joku sanoo jotakin, se
muistetaan erittäin hyvin, itselläni, jolta puhe oli kiellettyä, ja joskus harvoin,
kun sitten lausuin sanani, siitä nousi kova vastustus. Julman joukkovallan
alla rangaistusten vuoksi pysyin hiljaisena.
Vuorovaikutukseen
tuo ongelmia toisen kokemuksen ja sanomisen peilautuminen toisesta toiseen, ja
silloin menee sekaisin sekä tunteet että puhe, syntyy todellisuudesta uusia
totuuksia ja tulkintaa. On parempi oppia kuuntelemaan ja kehittyä oman itsen
ilmaisussa selkeyteen. Sinällään pelkkä kuuleminen ei auta, jos sille ei anneta
mitään merkitystä, eikä arvosteta, mitä toinen puhuu. Ihminen on koko ajan
muutoksessa, luo uutta ja kehittyy, mutta on myös ihmisiä, jotka juuttuvat
paikoilleen ja se on surullista. Minä en pidä siitä, että totuudesta aletaan
riitelemään, siinä vain yritetään tehdä toisen kokema totuus toiseksi, se on
valtataistelua. Totuuteen mahtuu paljon erilaisia näkökulmia, ja ihmisyydessä
on monia puolia.
Miksi
ihmisten täytyy kulkea tiedon perässä, mikä on kaukana totuudesta? Meillä on
ihmiskuva, joka elää vahvana lääketieteestä tulleena, kirkon perinteestä kulkeneena
ja siirtynyt sieltä kasvatustieteeseen ja elää vahvana ihmisten keskuudessa.
Psykologisesta tiedosta on kehittynyt persoonallisuuteen tuijottaminen, ja ihmisoikeudet
ovat jääneet pimentoon. Tämä on joukkovallan tuomaa harhaa viisauden lähteenä,
jossa häiriön aiheuttajaksi ymmärretään yksilön ongelmat, eikä teot, joita
yksilölle tehdään. Enemmistöä suojellaan syyllisyydeltä ja häpeältä, eikä
heidän tekojaan saa kritisoida, uhri kantaa taakan, ja valhe sekä luodut
tarinat suojelee joukkoa. Lasten oikeuksien palauttaminen leikkiin saattaisi estää
näitä ja puolittaa mielenterveys- ja oppimisongelmat. Sanakielen yliarvostus
vie enemmän uskomiseen kuin ajatteluun, jossa tunne-elämän syrjäyttäminen
vahvistaa niiden voiman hallitsemattomaksi, ja vuorovaikutukseen tulee vaikeita
ongelmia, valtaan pyrkimistä sanakielen kautta. Näiden metodien muuttaminen ja korjaaminen
puolittaisi terveydenhuollon menot. Kansan eetos vallitseviin oppeihin on
vaikea muuttaa, ja vallankin kun siitä ei kerrota kansalle.
Myytit ja
tarinat elävät vahvana ihmisten keskuudessa. Jokainen, joka kärsii
mielenterveyden ongelmista toteutumattomien ja puuttuvien ihmisoikeuksien
vuoksi, on oikeutettu saamaan apua, mutta asian voisi korjata
ennaltaehkäisevästi oppeja ja oikeuksia muuttamalla, ammattioikeuksien
väärinkäytöltä. Onko Suomi vain loppujen lopuksi sosialismin luvattu linnake,
koevaltio?
Tunnepuolen
hoitamattomuutta korjataan työnohjauksena, opetellaan ottamaan haltuun
syöksyvät mielikuvat ja tunteet, jotka ovat opetusmetodien vuoksi jätetty
syrjään koulutuksissamme. Työpaikoille on tuotu hierarkkisia johtamismenetelmiä
niin lääketieteen kuin armeijankin puolelta, koska niitä on pidetty älyn
ilmentyminä. Tuo äly on ollut harhaa, jossa on tuotu enemmän ongelmia ihmisille,
kuin todellista hyvinvointia, matematiikka loogisena ei selitä kaikkia
ulottuvuuksia ja niiden muutoksia, joskin se on tarpeellista oppina. Ainoastaan
sanakielen kautta oppiminen jättää tunne-elämän syrjään ja se alkaa oireilla,
sanakieli tuo enemmän uskomista. Oppimispsykologiaan tarvitaan panostusta, ja laajempaa näkökulmaa kuin persoonallisuus. Puheoikeuden ja osallisuuden puuttuminen tuottaa oppimisvaikeuksia ja häiriöitä tunne-elämään, kuten kaltoin
kohtelukin väkivaltana. Mutta näihin ei uskota joukkovaltaa demokratiana tai
diktatuuria ihannoivissa systeemeissä, niistä ei katsota tulevan ongelmia. Puheoikeuden
puuttuminen vie lopulta myös kuulon.
Tiede toi
luonnontieteiden kautta toisesta havaitsemisen ongelman objektiivisuuden
takaamiseksi ja tällöin vietiin yksilöltä ihmisoikeudet. Kun ei voi havaita
eikä havainnoida, siinä se kyky myös katoaa käyttämättömänä, alkaa uskominen ja
totteleminen.
Muistattehan
myytin, jossa Narkissos katsoo itseään veden pinnasta, ja muuttuu kukaksi
alkuperäisen myytin mukaan, mutta myöhemmin siitä on tullut narsismista
diagnosointia. Tämäkin on perustunut hyvä/paha akseliin näkemiseen ihmisyydessä,
vikojen etsimiseen hyvän löytämisen sijaan, negatiivisia tunteita tutkitaan
enemmän. Kun ihmistä kaltoin kohdellaan ja tehdään väkivaltaa, mieli todella
mustuu ja alkaa heijastaa rumaa ja ilkeyttä itsestään toiseen, mutta ei aina,
joskus ilmenee rohkeutta ja vahvuutta ihmisessä, ja hän pitää kiinni
ihanteistaan kunnioituksena toista kohtaan. Kuulemisen, kunnioittamisen ja
arvostuksen tiellä nämä toisesta pahan etsimisen ongelmat vähenevät
merkittävästi. Narkissos on siis sokea, eikä näe itseään, itseen liiallisesti
rakastuminen ja riippuvaiseksi kehittyneet tunteet sokaisevat hänet, ja Ekho
joka riivaa häntä rakkausvaatimuksellaan, tuhoaa vilpittömän rakkauden. Tämä Ekho
on myös tulkittu sielun eli tunteiden negatiivisuuden ilmentymäksi, ja niin
viaton lapsi on unohdettu, lapsi, jolla on kyky ihailuun, ja ihailusta tulee
ehdollistuma, epäterve riippuvuus hallitseviin ihmisiin, järjestelmiin ja
asioihin.
Tunne-elämää
voidaan huijata arvoilla ja tehdä ihmistä riippuvaiseksi tunteista
ehdollistamalla ne eriarvoisuuden kautta, eväten hänen ihmisoikeutensa ja
ihmisarvonsa. Kun ihminen ei saa hyväksyntää ja rakkautta, eikä hänen tarpeitaan
tyydytetä kehitystason mukaan, juuri tunne-elämässä saattaa syntyä häiriöitä
riippuvuutena, saadakseen rakkautta ihminen sokaistuu. Myyttinä Oidipus tappaa
vanhempansa, kun ei saa tarvitsemaansa rakkautta ja hyväksyntää, mikä sitten
yksilöidään persoonallisuuden kautta mustasukkaisuudeksi ja jälleen
yksilölliseksi häiriöksi, kun asiaa voisi tarkastella laiminlyönnin kautta
lapsen tarpeista. Oidipus ei tunnista vanhempiaan ja surmaa heidät
tiedostamattaan, hänestä on tullut sokea. Ohjaamalla oppimisen tielle ja
leikkiin, tunteita suojelee vapaus ratkaisukeskeisesti, ja lapsi välttyy
tunne-elämän häiriöiltä ja ehdollistumatta omaan tunnejännitteeseen, jossa jännite
luo luovuuden, ei valinnanvapaus.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti