Kunnioitan
äitiäni paljon, kuten isääkin, kaikista heidän heikkouksistaan huolimatta. Lapsuuden
muistot palautuvat mieleen yhä vain selkeämmin, mitä vanhemmaksi elää. Niissä
näkyy arvot, jotka syvenevät kirkkaimmaksi päivä päivältä. Äiti; ”Älä koskaan
anna alkoholistille viinaa”, heikkoutta ei saanut riivata, isä; ”älä opeta
isääsi naimaan”, oltiin heinätöissä kotitilallamme ja olin noin 10 vuotta
vanha, kun jotain yritin isälle neuvoa seivästyksestä.
Muistot lapsuudesta
ovat usein valikoituja, unohtuneita, haaveita, vajaita, eri iässä syntyneitä,
paikalla olosta riippuvaisia, tilanteiden ja kohtelun luomia vaikutukseltaan,
mutta myös tarkkoja ja selkeitä. Harvoin tapahtuva muistetaan paremmin,
poikkeava tapahtuma kiinnittää huomion. Väkivallassa
psyyken toiminta, puolustuksesta syntynyt mielikuvitus, voi tulla liian
vahvaksi, mutta se ei aina ole este hyvin havaitsemiselle, totuuden
havaitsemiseen. Pahassa väkivallassa muisti hajoaa ja ihminen siirtää muiston
tiedostamattomaan, tai on pakotettu unohtamaan, jos asiasta ei saa puhua.
Lapsuuteni
ei ollut auvoista, oli paljon köyhyyttä, ei koulutusmahdollisuutta
perusopintojen suhteen, ruokaa liian vähän, kuten vaatteitakin, mutta saimme
leikkiä paljon. Onneksi aikuisena opiskeluni
mahdollistui. Käsitellessä menneisyyttäni, varhaisin muisto tuli kahden vuoden
iästä, navetan eläimet ja haju.
Mielikuvitus on oppimisen äiti, huolestun heti, jos en näe unia ja muista niitä. Normaalina pidetään sitä, että yksilö oppii erottamaan noin seitsemään ikävuoteen mennessä mielikuvituksen ja toden, ellei sitten joudu valhetarinoihin, uskomaan sopivaa tarinaa, mikä tulee ongelmana rooleihin joutumisessa, eriarvoistumisessa ja luokittelussa, hierarkkisissa valtasuhteissa. Elämä on siitä armollinen, että muistiin palautuu aina uusia asioita kuin se olisi elämän tarkoitus.
Mielikuvitus on oppimisen äiti, huolestun heti, jos en näe unia ja muista niitä. Normaalina pidetään sitä, että yksilö oppii erottamaan noin seitsemään ikävuoteen mennessä mielikuvituksen ja toden, ellei sitten joudu valhetarinoihin, uskomaan sopivaa tarinaa, mikä tulee ongelmana rooleihin joutumisessa, eriarvoistumisessa ja luokittelussa, hierarkkisissa valtasuhteissa. Elämä on siitä armollinen, että muistiin palautuu aina uusia asioita kuin se olisi elämän tarkoitus.
Kun
menneisyyttä avaa lapsuudesta, siellä tulee monesti esiin ensimmäisenä
pelottavimmat asiat. Yksi suuri asia, minkä on kokenut pelottavana, saattaa
leimata käsitystä koko lapsuudesta pitkään. Silloin puhumme vanhemmista kuin he
olisivat hirviöitä, niitäkin voi olla, sitä ei pidä kieltää ja tehdä asiaa
mielikuvituksen tuottamaksi. Surullista on, jos tutkijat ja avunantajat luovat
siltä pohjalta vääristyneen kuvan. Saattaa olla, ettei ihminen koko elämänsä
aikana opi erottamaan kokonaisuutta, elämä voi olla liian lyhyt totuuden
löytymiseen. On tärkeää luottaa ihmisen kokemukseen, ja sitä pelkoa kohti
mentäessä ihminen alkaa hahmottaa muitakin asioita, kun on kohdannut pelkonsa.
Menneisyys voi olla myös rikas kokemuksista, miellyttävä ja vahvistava, joskus
kuitenkin mielen puolustuksesta syntynyttä valhetta.
Kaikkein
surullisinta on se, että yhteisön jäsenet menevät valtataistelun rooleihin,
moralismiin, syyllistämiseen, aliarviointiin ja ikään kuin kieltävät/pakenevat
omaa käyttäytymistään ja tekoja, eivät halua/uskalla katsoa sitä, eivätkä näe
omaa käytöstään, tarkkailevat vain toisia, ja yksilöt, joita vain havainnoidaan,
näkevät tuon tarkkailun, missä ei kerrota todellisia ajatuksia ja tunteita eikä
tasavertaista kohtaamista synny. Totuutta ei kerrota, siitä vaietaan ja
valtaapitävät vaativat omaan totuuteensa uskomista. Pahimmassa tapauksessa yksilöltä viedään
itseilmaisun oikeus, kuten minulta puheoikeus. Valitettavasti tuo hierarkkinen
valtamekanismi tulee myös opeista, jossa jostakin on tehty suuri ja arvokkain, kuten
myös eläinkunnasta. Kun teot ovat sitten brutaaleja, alkaa vainot, syrjinnät ja
kohteluiden toistot.
Erilaisten
muistien tasapainottaminen on tarpeen. Itselläni tämä tapahtui koulutuksessa
vasta aikuisena, kuulomuistiin alistetusta havaitsemisesta oli opittava
takaisin varhaislapsuudesta saatuun kykyyn ja leikin myötä tulleeseen
ajatteluun, jossa oli lupa muodostaa oma näkemys. Jokseenkin voi sanoa, että
-50 luvun kansakouluopetus oli sokeaan tottelevaisuuteen opettamista.
Ihmistä eriarvoistavassa
kulttuurissa hierarkkiseen valtayhteisöön pesiytyy ongelmia, jotka ruokkivat
vihamielisyyttä, syyttelyä, vainoa, huonoa havaitsemista, muistit vaeltavat
juoruissa, valheissa ja vallanpitäjien taskuissa. Osa niistä on itsen suojelua,
ei jaksa ja/tai ei halua muistaa oikein, pelkää rankaisua. Valheet suojelevat
tarinakertojia, ehkä kaunista tarinaa, mielekästä ja vallanpitäjää suosivaa. Nk.
luontaiset johtajat vievät tarinoillaan harhaan yhteisön jäseniä. On viisautta
pitää yllä ensimmäistä käskyä, mikä viisaudessa opettaa mielikuvien hallintaa, niin
että yksilön omat ajattelutaidot säilyvät kunnossa, jos ajattelua ei johda
pelot. Väkivallan alla mieli tuottaa liikaa mielikuvitusta.
Jokseenkin
ajattelen, ettei ihmisen ominaisuuksilla saada hyvää johtamista ja totuuden
löytymistä. Siksi filosofisessa viisaudessa luotu tavoite hyvään on
kulttuurisesti luotua, oppia, mikä parhaimmillaan pohjautuu tutkittuun tietoon.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti