Minulle
uskonnot ovat elämän kertomusta, kulttuurisia tapoja, usko taas on lujaa
luottamusta Jumalaan, mutta ennen kaikkea oppimisjärjestelmä ihmisyydestä.
Pidän vaarallisena uskoa, jossa ihmisen henkisyys laiskistetaan uskomaan ja
toistamaan jonkun sanomisia, järjestelmiä, rituaalia, ja opetetaan palvontaa
sekä kirjoitettuja asioita uskon totuutena. Minulle ensisijaisesti Jumala on
elävä yhteys korkeampaan henkisyyteen, jossa yksilö joutuu tekemään työtä
oppiakseen ymmärtämään ihmisyyttä sen eri puolissa. Uskonnoissa se voi juuttua
historiaan, ja toistaa niitä. Kuitenkin pidän tärkeänä, että jokaisen uskon
kokemusta kunnioitetaan, koska se on ihmisyyden tietoisuuden ja
tiedostamattoman etsimisen matka löytää syvintä henkisyyden olevaisuutta
itsestään.
Monesti
kuulee sanottavan, että Jeesus oli kommunisti, joka halusi jakaa tasaisesti
kaikki omaisuuden toisilleen. Se on yksinkertaistamista, ja materialistin
toiveuni, saada ahneudelle oikeudet. Usko on henkisyyttä, jossa ihmisen on
kilvoiteltava kohti korkeampaa tietoisuuden tasoa hyvyydestä ja tehdä työtä
elämän suojelemiseksi sekä ihmisyydessä, että luonnossa.
Jos Jeesus
oli kommunisti, voi sanoa, että sosialismi on ottanut kaikkivaltiaan roolin
hallita ja alistaa ihmisiä järjestelmän ikeeseen. Siinä mielessä sosialismi
tuhoaa ihmisen henkisen kehityksen ryövätessään oikeudet yksilöllisyyteen ja
henkisyyteen.
En pidä
myöskään Freudilaisuutta ihmisen kehityksen kannalta hyvänä. Joskus luin,
mikäli sen oikein muistan, että kirkko on tavallaan hyväksynyt Freudilaisen
ihmiskäsityksen ja katsonut sen kuuluvan kristillisyyteen. Uskon Jeesuksen
opetukseen väkivallattomuudesta. Seksuaalisuus, joka on johdettu väkivallan
kautta ja/tai syntynyt vain lihasliikkeiden voimasta, alkaa ohjata ihmisen
valintoja, ei henkisyys. Pidän tärkeänä, että ihmisyyden ydin, syvät mielen
tasot, jotka jo kohtukaudella alkoivat nähdä unia, ja loivat pohjan oppimiselle
mielikuvien syntymänä, on perustellumpaa kuin kehosta syntyneet liikkeen
tuottamat aistimusmielihyvät. Tunteiden kehittyminen ja sielun ominaisuudet
ovat monitasoisia, jossa sielu on henkisyydelle oleellista. Seksuaalisuudessa
nautinnon täydellisyys on kuin yhteys jumalallisuuteen ihmisyydessä, tavoitamme
siinä toisen ihmisen, ja yhteys synnyttää yhteyden, jossa kaksi tuntee toisen yhdeksi
lihaksi. Kirjassa ”Taivaallista seksiä” avataan tätä näkemystä.
Ihmisen
kokonaisuus häviää, mikäli hän on ainoastaan sanan alaisuudessa, ja elää
tottelevaisuus uskossa. Vaikka uskossa voimme uskoa Jumalaan ja luottaa häneen,
se ei ole maailman tapojen toistamista, vaan elävää yhteyttä omaan
henkisyyteen, jossa Jumala tekee työtään, kun otamme sen vastaan.
Raija
Psychenet
sivuilta määritelmää:
Jumalasta ja kolminaisuusopista
Rodney Bomford aloittaa
artikkelinsa selittämällä Ignacio Matte Blancon ajatusta mielen viidestä
kerroksesta. Ensimmäisellä kerroksella toimii käytännöllinen (aristoteelinen) logiikka,
kun taas viidettä kerrosta hallitsee tiedostamattoman alaan kuuluva symmetrinen
logiikka, joka äärimmillään samaistaa kaiken kaikkeen. Väliin jäävät kerrokset
yhdistelevät kahta logiikkaa erilaisissa suhteissa. Jokaisen kerroksen
synnyttämällä diskurssilla on tietyt ominaispiirteensä: ensimmäisellä
tosiasiaväitteet, toisella vertaus, kolmannella symboli ja metafora,
neljännellä paradoksi ja ristiriita ja viidennellä mystisen mietiskelyn
hiljaisuus.
Bomfordin mukaan kerrokset valottavat teologista tutkimusta.
Tosiasiadiskurssi kertoo Jumalasta vähän jos lainkaan, kun taas viides kerros
ei muuta ilmaisekaan. Keskikerroksilta löytyy metaforinen ja symbolinen
kristillinen kertomus luomisesta Jeesuksen uudelleensyntymiseen, elämään,
kuolemaan, ylösnousemukseen ja lopulta maailmanloppuun. Kolmannen tason
kertomuksen teologiset pohdinnat ovat johtaneet ilmeisen rationaalisten mutta
lopulta itsessään ristiriitaisten kolminaisuuden ja uudelleensyntymisen
paradokseihin. Lopuksi kirjoittaja vertailee merkittävän keskiaikaisen teologin
ja vastakohtaisuuksien olemuksen tutkijan Nicholaus Cusanuksen ajatuksia Matte
Blancon symmetrisen logiikan teoriaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti