Nykyään on
kovasti tapetilla lukeminen ja tarinat, niiden arvo ihmisen kehitykselle.
Kriittisenä ihmisenä en pidä juuri mitään itsestäänselvyytenä. Joskus muistan lukeneeni
tutkimuksesta, jossa kaunokirjallisuuden harrastaminen vei todellisuudesta
erkaantumiseen. Luen enimmäkseen tieteiskirjallisuutta, kaunokirjallinen jäi
nelikymppisenä, lapsena sadut oli tarpeen. Hyvä rikosromaanikaan ei enää vedä
kovin paljon, mikä oli 40 – 60 vuoden iässä.
Tänään oli
keskustelua plagiointi ongelmasta ammattikorkeakouluissa. Suomen kieli rapistuu
ja se on surullista. Erityisesti äidinkielen oppiminen on merkityskokemusten
kannalta oleellista kielen oppimisessa. Minulle kieli oli enimmäkseen
asiakieltä opintojen aikana, ja se toi kyllä hyviä tuloksia. Mutta en pidä sitä
ihmisen kokonaiskehityksen kannalta oleellisena, vaikkakin tärkeänä.
Kun olin
nuori, minuun kohdistunut rikos vaikutti merkitsevästi sanakieleeni. Kun yhteisö
tyrmäsi rikosta tapahtuneen, se painui syvälle psyykkisen puolustuksen
uumeniin. Tapahtuma hävisi pitkäksi aikaa muistista, ennen kuin se palasi 20
vuoden jälkeen turvallisissa oloissa takaisin muistiin. Tällöin katosi myös
kykyni kielelliseen ilmaisuun niin kirjoittamisessa kuin puheessakin. Sanat hukkuivat
psyyken paineessa. Minusta tuli ensin asiakeskeinen, vasta sitten tunteeni
saattoivat tulla esiin. Tunteiden tulemiseen auttoi muistista ja mielen
toiminnasta tehty tutkielmani lopputyönä. Sain tutustua mielen olemukseen. Mutta
vasta viimeisessä syväopiskelussani sain auki tunteita, jotka olivat syntyneet
rikoksesta, aloin nähdä itseäni ja todellisuuttani.
Opiskeluissani
yksi menetelmä apuna itsensä ja toisten kohtaamiseen oli tarinat, luodut,
luetut ja kerrotut. Tarkoituksena oli saada näkemään ihmistä sitä
todellisuutta, mitä hänen elämässään on. Jotkut olivat hyvinkin
vastaanottavaisia ja työstivät tarinaa itsensä läpi. Mutta sitten oli
henkilöitä, joille tarina oli kohde, johon lyötiin leima ja tuomio, tarina ei
auttanut. Merkittävintä puheiden, tarinoiden ja kohtaamisten kontekstissa on
valta. Jos ihminen asettaa vain toisen kohteeksi, jota operoi, omaa henkistä
kasvua ei tapahdu. On kysyttävä, onko kysymyksessä silloin psyykkinen puolustus,
vai tukeeko tätä systeemiä annettu valta ja rakenteet yhteisöissä. Voi olla,
että ihminen, joka ei saa olla osallisena puheessa, menettää kielen, mutta
ihminen joka taistelee vallasta, jää valtarakenteiden vangiksi ja plagioi puhetta.
Välttyäkseen
näiltä sudenkuopilta, tarvitaan syvät tunnesidokset äidinkieleen, jotka
syntyvät syvällä aivoissa mantelitumakkeen kautta, tunnereaktioiden kautta,
jotka sitovat persoonallisuuden kieleen, niin että ihminen voi tuottaa
yksilöllistä kieltä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti