Minua on
kiehtonut samastumisen probleemi siitä asti kun ymmärsin sen tapahtuneen itselleni
rikoksen jälkeen. Taannuin ja sain itseeni kolme vuotiaan lapsen tason reaktiot
ja kokemukset. Tästä seurasi naurunalaiseksi joutuminen. Kun luen näitä
psykologian asiantuntijoiden teorioita, minulla nousee joskus karvat pystyyn.
Mielestäni asiat on yksioikoisesti tulkittuja. Esim. Freudin käsitys, että samastumisessa
on kysymyksessä tunnesitoutumismuoto. (Lopussa Wikipedian määritelmiä)
Kun taannuin
kolmen vuoden ikäiseksi kuudentoista vuoden ikäisenä, en suinkaan kokenut
mitään tunnesidoksia, samastuminen tapahtui vain kehon tasolla,
itsemääräytyminen oli mahdotonta, oli vain karkeiden lihasten toimintaa,
kävelyä ja mekaanista liiketoimintaa, jossa ei syntynyt mielikuvia, eikä tunteita.
Puheoikeuteni oli estetty joukon voimalla pilkaten ja ivaten. Näin voi käydä
juuri ryhmissä, siksi opettajien ja vanhempien rooli on erittäin vaikea, kun
ihmiset luovat omia tarinoitaan, eikä totuutta saa helpolla selville. On oltava
silmät ja korvat auki, luettava kehonkieltä, tutkittava ryhmädynamiikkaa, ja oltava
puolueeton. Puheet voivat olla valhetta, Se mikä on kasvattajille mahdollista, on
osattava kertoa, mikä on oikein, mikä väärin, annettava tavoitteet heidän itsensä
luomien etsintöjen kautta.
Tuo samastuminen
voi olla vaarallista ihmisen minä kehityksen kannalta, hän voi menettää itsensä.
(olipa Freud mitä mieltä tahansa, libido ei ohjaa kiinnostuksen kohdetta, jos
osallistumisoikeutta ei ole, eikä valta-asemaa, mutta miehillä se on
yhteiskunnassa ollut ja on. Naisen libido voi olla täysin erilainen, ellei sitä
ole minäkeskeisesti kehitetty psykodynaamisin keinoin miehisyyden kontekstiin,
naisen libido syntyy enemmän vuorovaikutuksesta.) On vaarallista antaa esikuvia
ja malleja, joiden vuoksi osallistumisoikeuden menettänyt henkilö samastuu
vain kehon tasolla, kuin marionetti. Tässä näkyy se ongelma, mikä on syntynyt kun
eliitti johtaa yliopistossa ja luo hypoteeseja, joista syntyy teoriat. Kun ei ole
käsitystä, siitä mitä on osattoman ja oikeudettoman elämä.
Rakastumisessa
tapahtuu usein se, että ihminen samaistuu tunnetasolla toiseen, hänen kuvansa
on jatkuvasti mielessä, mieli on aktivoitunut kokemuksesta, tällöin
tunnesitoutumismuoto on toteutuma. Siksi kai lääketiede on diagnosoinut rakastumisen
sairaudeksi. Hyvässä kontekstissa rakastuminen tuo kuitenkin esiin myötäelämisen
kykyä.
Vaatii ehdottoman
paljon työtä, se että me ihmiset säilyttäisimme itsemääräytymisen ja pysyisimme
sanakielen kautta itsenäisesti toimivina. Pidän erittäin huolestuttavana sitä,
että päiväkodeissa ei ole riittävästi lapsilla puheoikeutta, mikä vahvistaisi
kielellisen kehityksen kykyä. En usko, että kielelliset taidot sanakieleen
voivat kehittyä ilman puheoikeuden vahvaa sidosta.
Pelokkaat ja
minuudestaan heikot ihmiset samastuvat ylivaltaa pitäviin ihmisiin. Koska
heidän itseytensä on heikko, he samastuvat, ja alkavat matkia valtaapitävän
näkemyksiä, kokemuksia ja tapoja aina kehon toimintaa myöten.
Raija
samastuminen
psykoanalyysissa
Samastumisilmiö oli kiinnittänyt jo antiikin filosofien huomiota epiikan ja
draaman yhteydessä, mutta samastumis-käsite otettiin käyttöön vasta 1800-luvun
alkupuolella (P. B. Shelley). Sigmund Freud oli vuonna 1921 ensimmäisiä,
jotka käyttivät käsitettä samastuminen sen nykyisessä
psykologisessa merkityksessä.[1]
Samastuksessa ”yksilön ego pyrkii
mukautumaan jonkin toisen egon kaltaiseksi, toimimaan sen tavoin, jäljittelemään
sitä ja tavallaan ottamaan sen sisäänsä”.[2] Samastuminen on varhaislapsuuden
tärkeimpiä objektisuhteen muotoja; se on myös varhaisin ja alkuperäisin
tunnesitoutumismuoto sekä tärkeä oppimisen ja henkisen kasvun keino.
Samastuminen voi kohdistua paitsi ihmisiin myös muihin ulkomaailman
objekteihin; riittää että asianosainen voi ”olla objektin kaltainen siinä ja
siinä asiassa”[3] Vihattuunkin objektiin voidaan
samastua, sillä näin päästään osalliseksi sen voimasta.[4] Superegon muodostumiselle taas on
edellytyksenä, että lapsi samastuu vanhempiensa kieltäviin, rajoittaviin ja
moraalisiin puoliin.[5]
Freudin mukaan samastus on tapahtuma, jossa ego pyrkii suuntaamaan idin
libidovarausta itseensä. ”Ehkä samastuminen on yleensäkin edellytyksenä sille,
että id luopuu kohteistaan”, hän arvioi.[6] Kun eroottinen kohteenvalinta (Objektwahl)
korvataan egon muuntumisella, ego pystyy siten hallitsemaan idiä. Ensi sijassa ilmiötä esiintyy silloin kun rakkauden
kohde on menetetty tai sitä on muutoin vaikea saavuttaa (tältä osin kyseeseen
tullevat myös fiktiiviset hahmot).
Freud jakoi samastumisen kolmia. Ensisijainen samastus on varhaisin muoto,
ja se sijoittuu aikaan, jolloin lapsella ei vielä ole käsitystä egon ja
ulkomaailman välisistä rajoista. Ensivuoroisen samastuksen perustana on
tunnesuhde objektiin, yleensä äitiin. Toisvuoroinen samastus tarkoittaa sitä,
että yksilö samastuu esimerkiksi menetettyyn rakkauden kohteeseen tai vihattuun
objektiin. Kolmanneksi yksilö voi samastua johonkuhun toiseen ihmiseen jonkin
yhteisen ominaisuuden perusteella; samastuksen ei tarvitse olla seksuaalisesti
tai aggressiivisesti latautunutta.[7]
Samastuksen käsitettä on kehittänyt ja selventänyt Roy Schafer.[8] Hän erottaa samastuksen ja sisällytyksen (introjektion).
Samastus ja sisällytys ovat sisäistämisen eli
internalisaation alalajeja. Samastuksessa yksilö saa kohteen itselleen
sulautumalla siihen (sen edustukseen) ja omaksumalla sen käytösmuotoja (behavioural
patterns); sisällytyksessä jonkin kohteen piirteet sijaitsevat yksilön sisällä
mutta niitä ei koeta osaksi psyykkistä itseä. Sisällytys on
primaariprosessuaalinen kohde-edustus (objektirepresentaatio). Sisällytys
muistuttaa ulkoista, erillistä kohdetta sikäli, että sisällytystä tuntuu
mahdolliselta hallita ja sitä koetetaan hallita niin kuin ulkoista kohdetta.
Mielessä kuviteltu musiikki, joka vaikuttaa ruumiiseen samoin, joskin
lievemmin, kuin todellisuudessa soiva musiikki, sekä musiikki, joka pyörii
itsepintaisesti mielessä ("korvamato"), tarjoavat esimerkkejä
sisällytyksistä. Tuollaisia sisällytyksiä ei voi paeta, vaan ne seuraavat
mukana niin kuin Kuu kulkijaa.[9]
Robert H. Koffin mukaan samastuksessa on:
1. viettitalouden kannalta kyse siitä, että
libidoa pyritään säästämään suuntaamalla sitä ulkoisen kohteen sijasta
sisäiseen kohteeseen,
2. rakenteellisesti siitä, että
egosta tai superegosta pyritään löytämään piirteitä, jotka muistuttavat
ulkoista kohdetta tai sen vastakohtaa,
3. dynaamisesti siitä, että
ulkoisesta objektista joudutaan luopumaan. Samastuksen osatekijöitä ovat mm.
jäljittely, sulauttaminen, sisäistäminen, omien vaikuttimien ja käytösmallien
muokkaaminen ja oppiminen.[10]
Samastus on välitöntä, ja se tapahtuu siinä paikassa ja perustuu
havaintoon. Mallista oppiminen ja jäljittely on samastuksen tulosta, ei
samastumista sinänsä. Samastuminen on pääosin tiedostumatonta, mutta siihen
saattaa sisältyä esitietoisia ja tietoisia osatekijöitä.
Psykoanalyysissa samastuminen voidaan jakaa kahteen vaiheeseen:
ensivuoroinen samastuminen sijoittuu oidipaalikehitykseen, ja sen mukana persoonallisuus
muodostuu; toisvuoroiset samastukset perustuvat ensivuoroisiin eivätkä ole yhtä
mullistavia eivätkä pysyviä.
Samastus on keskeisellä sijalla lapsuudessa ja nuoruudessa — egoa on
sanottu tiivistymäksi ”kaikista ihmisen kehitysvuosinaan suorittamista
samaistuksista”.[11] Samastuksen merkitys vähenee iän
mukana, oidipaalikehityksen ratkettua, ja jos yksilö aikuisiällä koettaa luopua
omasta identiteetistään ja asettua toisen asemaan ja kokea viettityydytystä
tämän kautta, silloin on puhuttava regressiivisestä ja patologisesta
samastuksesta. Aikuisiällä samastuminen on pääasiassa ”väliaikaista,
kontrolloitua ja egon palveluksessa tapahtuvaa”[12], eikä siinä koeteta saada
viettityydytystä vaan pyritään saamaan eläytymispohjaista tietoa toisesta
ihmisestä ja ymmärtämään häntä.
Taiteen — esimerkiksi kirjallisuuden tai elokuvan — vastaanotossa samastuminen on
tilapäistä, ja se kohdistuu teoksen henkilöhahmoihin.
Samastumisen muotoja on kirjallisuuden reseption osalta eritellyt Hans
Robert Jauss.[13] Hän erottaa viisi tapaa, joilla
lukijan ja päähenkilön vuorovaikutus toteutuu kirjallisuuden vastaanotossa, ja
niitä voidaan tietyiltä osin soveltaa myös musiikin vastaanoton tarkasteluun.
1. Assosiatiivinen
samastuminen tarkoittaa tilanteita, joissa vastaanottajain ja esiintyjäin välinen
erottelu katoaa. Tätä esiintyy erityisesti rituaaleissa, joihin yleisö osallistuu, esimerkiksi
jumalanpalveluksessa: seurakuntalaiset eivät ole yleisöä, vaan he osallistuvat
rituaaliin aktiivisesti (vuorolaulu ym.). Assosiatiivinen samastuminen ilmenee
myös leikeissä, kun osallistujan on voitava asettua toisten asemaan ja hän voi
joutua milloin rosvoksi, milloin poliisiksi, ja liikenteessä, kun yksilö on
välillä ensinajo-oikeutettu ja välillä väistämisvelvollinen. Peleissä ja leikeissä
yksilö sisäistää toisten asennoitumisia, ja tässä piilee pelien sosiaalistava
vaikutus: yksilöstä voi tulla subjekti itselleen vasta kun hänestä on ensin
tullut objekti itselleen.
2. Ihaileva samastuminen (admirative
Identifikation) tarkoittaa esikuvan täydellisyyden aikaansaamaa esteettistä
asennoitumista, johon ei uutuuden katoaminen vaikuta. Ihailu muuttuu samastumiseksi
vasta etääntymisen myötä, kun ihailun kohdetta tutkistellaan ja häneltä omaksutaan
asenteita. Ihaileva samastuminen voi olla todellisuuspakoista
(esimerkiksi James Bond).
3. Myötätuntoisessa
samastumisessa luovutaan ihailuun liittyvästä etäisyydestä ja koetaan yhteenkuuluvuutta
kärsivän sankarin kanssa. Siinä missä täydellinen sankari on tavoittamaton
esikuva ja haaveilun kohde, voidaan epätäydelliseen, arkipäiväiseen
päähenkilöön samastua, koska hän on ”meidän kokoamme” ja voimme nähdä hänessä
omat mahdollisuutemme ja puutteemme ja tuntea solidaarisuutta (rivimuusikot).
Täydellisen sankarin ei tarvitse muuttua, mutta epätäydellisen päähenkilön
kehitys (esimerkiksi Star Trekin Datan pyrkimys inhimillisyyteen) voi toimia mallina
ja sijoituskohteena omalle kilvoittelullemme.
4. Katarttinen
samastuminen liittyy Aristoteleen kuvaamaan prosessiin, jossa
draaman katsoja asetetaan kärsivän sankarin asemaan ja traaginen järkytys tai
koominen kevennys johtaa tunteiden puhdistumiseen.[14] Katharsis-elämys vapauttaa yksilön moraaliseen
pohdiskeluun, ja tähän samastumislajiin on liitetty moraalifilosofisia
merkityksiä: yksilöä on kasvatettava itsenäiseen ja julkiseen harkintaan, vapaaksi
vaikkapa kirkon oikeaoppisuudesta.
5. Ironinen samastuminen tarkoittaa
samastumismahdollisuuden epäämistä tai ironisoimista. Ironisten samastumisten avulla
pyritään kumoamaan yleisön toivekuvitelmia ja sysäämään sitä ajattelemattomasta
tilasta esteettiseen ja moraaliseen pohdintaan, paljastamaan tiedostumattomia
odotuksia ja pelisääntöjä ja vaihtoehtoisia tulkintoja. Voidaan käyttää
metafiktiivisyyttä (Jaakko fatalisti, Tristram Shandy), tai
vastaanottajan odotuksia voidaan pettää niin että hän joutuu vastakkain niiden
kanssa.
Kaikki samastuminen ei kumpua ihailusta eikä jäljittelystä, vaan pelkkä
ihmisen läsnäolo johtaa väistämättä siihen, että toinen suhteuttaa itsensä
tiedostamattaan hänen asemaansa ja tilanteeseensa.[15] Tunteet ovat tarttuvia,
ja tähän voi olla useita syitä: joudumme joka tapauksessa konstruoimaan itse
toisen ihmisen tunteet niistä merkeistä, joita havaitsemme; aivotutkijoiden
havaitsemat peilisolut matkivat
automaattisesti toisten käytöstä ja näin tuovat heidät psyykeemme.[16] Peilisolut mahdollistavat
myös empatian: paitsi että aivomme matkivat toisen
toimintaa, tunnemme (tiedostamattamme) sen, mitä hänelle tapahtuu. Empatian
juuret ovat ruumiissa.
Taiteen vastaanoton yhteydessä samastumisella on tietty kulkunsa, joka
voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen:
1. Projektiossa eli
sijoittamisessa egon osia sijoitetaan ulkomaailman kohteeseen. Taiteen vastaanoton
yhteydessä tämä on luonteeltaan narsistista ja väliaikaista. Kohteeseen
voidaan sijoittaa paitsi egon osia myös haluamme tai kuva itsestämme sellaisena
kuin toivomme tai pelkäämme olevamme. Taideteoksista tulee näin
siirtymäkohteiden eli transitio-objektien leikkikenttä, joka sijaitsee
puhtaasti objektiivisen ja puhtaasti subjektiivisen maailman rajalla. Taiteen
ulkopuolella tuommoiset narsistiset projektiot olisivat patologisia, sillä
niiden avulla tyydytämme lapsenomaisia ja mahdottomia toiveita.
2. Samastuminen päättyy
teoksen loputtua: meidän on palattava todellisuuteen ja tultava toimeen
todellisten kohteiden kanssa — esimerkiksi ”todellisen isämme kanssa, vaikka
hän onkin paskiainen, sen jälkeen kun olimme sijoittaneet kapteeni Koukkuun
vihan, jota häntä kohtaan tunnemme, ja panneet kapteenin kävelemään pitkin
lankkua”.[17]Fiktiiviseen maailmaan ei voi jäädä
pysyvästi, niin miellyttävää kuin se olisikin.
3. Kun joudumme luopumaan
narsistisista toivekuvitelmista, ne sisäistyvät: suhteemme menetettyihin
kohteisiin tulevat egon rakenneosiksi, egon osien välisiksi suhteiksi.
(Suurisuuntaisimmin tämä tapahtuu oidipaalikehityksen yhteydessä, kun superego
muodostuu vanhempain edustuksista.) Sisäistykset muuttavat psyyken rakenteita
aina jonkin verran, kun uudet rakenteet hakeutuvat kohti tasapainoa ja koherenttiutta;
suunnitelmallisimmin tämä tapahtuu psykoterapiassa ja tragediassa.[18]
Samastuttaessa ei koeta yksiviivaisesti samoja tunteita kuin sepitteen henkilöhahmot
kokevat eikä samastuminen edellytä tunnetilain symmetrisyyttä eikä peilaamista.
Kun esimerkiksi kauhuelokuvan henkilö tuntee kammoa hirviöiden edessä, se on
egoistinen tunne; elokuvan katsoja tuntee myötätuntoa ja sääliä eli altruistisia tunteita.[19]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti