Kun
opiskelin sosiaalialaa, kyseenalaistin alainen sanan. Tänään kuuntelin YlePuheella Jari Sarasvuon
näkemyksiä alainen sanasta, jota hän ei itse käytä, mutta piti sitä kuitenkin
välttämättömänä käsitemuodostelmana vallan suhteen. Esim. oppimistilanteessa
subjekti (alainen)on valmiudessa ottamaan tietoa vastaan opettajalta, objektilta. Ehkä
tulkitsen tätä väärin, ja on syytä kuunnella asia vielä uudestaan Jarin sanomana.
Joka tapauksessa ajattelen, että alainen/ antaja suhde on problemaattinen, ja on
kaupan käynnin elementti, jossa ostaja/antaja on valta-asemassa ja työnsä kauppaaja
tarjoaa työn arvoa ollen suhteessa tarjoajaan.
Mutta
toisaalta olen jotensakin suojelevainen ihmisarvon suhteen, johon en sallisi
alainen sanaa. Ja liitän tämän syntymään ja luovuuteen. Ihmisarvoa ei voi myydä, eikä asiakas saa
sanella tarjouksia, siinä kunnioitetaan ja odotetaan syntymää. Sanotaan, että
ihmisarvon mitta on Jumala ja siinä oleva ihmiskuva. Jumala ei kauppaa, eikä
tarjoa, vaan synnyttää uuden ihmisyydessä, synnytti pojan ja siinä oli pyhä
henki.
Jos
ihmisarvo annetaan ihmisten armoille, siitä syntyy pelkkää sylttyä. Kukaan
ihminen ei kestä sitä, että on toiselle alamainen, vaikka oppimista
tarvitsemmekin koko ajan. Tavallinen pulliainen ei voi ottaa opettajan roolia,
statusta, vaan se vaatii ammattikyvyn. Näin ollen kaikki alamaissuhteet on kaupallisia. Opettajakin jättää ongelmanratkaisun oppilaan subjektin ratkaistavaksi
ja subjektin syntymän ihmeeksi. Hyvä kasvattaja antaa myös kasvatettavan itse
oppia annetuista emmeistä eli rakennuspalikoista.
Kun
jumalsuhteessa syntyy uutta, se on subjektiivinen kokemus ja rakentuu
itsesyntyisesti, jossa sisäsyntyisesti syntyy uutta, sillä ei ole materiaalista
arvoasetelmaa vertikaalisesti eikä muutoinkaan.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti