En
mielelläni käytä paha tai hyvä sanaa. Ne ovat liian suppeita käsitteinä, eivätkä
kerro syitä ja seurauksia, eivät näe kokonaisuutta ja ovat pahimmillaan vain
leimakirveitä ja/tai parhaimmillaan ylistyslaulua, joissa voidaan myös paeta
totuutta ylimielisyyteen ja/tai alistua manalan puuhiin. Mutta kyllä, nimeän pahaksi
murhat, sodat, ihmiselämän tuhoamisen, luonnon hävittämisen, väkivallan ja
pidän hyvänä kärsimyksen vähentämistä, ihmisyyden mahdollistamista. Maailma
vain näyttää minun silmissäni siltä, että olemme tuhonneet enemmän kuin rakentaneet,
kärsimystä on kasaantunut toisille enemmän ja toisille vähemmän ja puhun pääsääntöisesti
sosiaalisista ongelmista, enkä halua verrata niitä muihin kärsimyksiin. Sosiaaliset
ohitetaan kevyesti moralismin turvin, mikä on vallan ongelmaa. Pahuutta on, hyvyyttä
on, hyvästä voi koitua pahaa, mutta pahasta ei voi koitua hyvää. Nyt Venäjän
teot osoittavat vain valtaan pyrkimystä sosialismin keinoin, mikä ei perustu
tutkittuun tietoon, vaan on kansan alistamista vallanpitäjien sokeisiin näkemyksiin,
uskomista ja tottelua diktatuurissa ja vapauden menetyksen yksilönä. Yhtä
lailla pidän vaarallisena riistokapitalismia, mikä ei tarkoita
markkinataloutta, vaan missä palvotaan rahaa ja luodaan niin suurta
taloudellista epätasa-arvoa, myös arvoja, jotka ovat tuhoavia ja luovat suuria
ongelmia.
En pidä itsestään
selvänä epätasa-arvon syntymää ja kysymystä, mutta pidän vaarallisena mielen
ehdoilla toimintaa ja/tai mielen ja tunteiden kieltämistä, mikä tuo vielä
vaikeampia ongelmia, kehoaistimusten ylivaltaa mielen kautta. Viattomat
uhrataan vallan väärinkäytössä ja keinoja on monia, hierarkkinen valta,
narratiivit, oikeudet jne. Hämmästyin todella paljon, kun luin, että
oikeustieteessä hallitseva ihmiskäsitys tulee sosiologiasta, ja psykologia jää
sivuun, juuri tiedot niistä vääristyneistä tunteista, pakotetuista, tietoisista ja tiedostamattomista, jotka tuhoavat
ihmistä.
Myytit
kertovat usein jotain muuta kuin totuus on. Viattomuus ja rehellisyys voi olla
järjettömästi julmaa kohtelua tuovaa, ikään kuin kulttuuri olisi ehdollistettu
valheeseen, eikä ihminen kestäisi avoimuutta, kun kokemus on pelon alaista ja
kauneus näyttää vapaalta aistimukselta, syvintä tunnekokemusta, mutta lapsiminän
mielestä nousee epävarmuus pintaan. (ymmärrän kyllä, että tarvitsemme ikään kuin
naamion, jossa on suoja ja inhimillisyys, ettei kohtelu mene rumaksi, mutta nyt
tarkoitan todella sellaista syvintä, jonka näkeminen tekee ihmisen heikoksi ja
saa hyökkäämään, ilman että nähty tekisi ja/tai sanoisi mitään ilkeää, normit
eivät ole tukena) Minuuteen tarvitaan turvallisuuden ja luottamuksen
syntymiseen nähden olemukset kehossa, kielessä, mielessä ja tunteissa vapautena,
oleminen ihmisyyden oikeudessa oppia ja kasvaa ihmisenä, tietoisuus ja tunneoikeudet
kokemuksestaan. Se on valmiina ihmisessä synnynnäisenä, leikin ja itseilmaisun oikeus
rakenteellisena pysyvyytenä ja uuden syntymänä, jatkuen koko elämän.
Viimeisen puolen
vuoden aikana olen lukenut kolme merkittävää kirjaa, jotka ovat todistaneet
minulle sitä, miten olen maailman nähnyt, enkä ole kauas eksynyt.
Yuval Noah
Harari, historian tutkija, Ihmisen lyhyt historia, kulttuurien ja yhteiskuntien
kehityksestä. Trauman monet kasvot, toimittaneet Soili Haaramo ja Kirsti
Palonen, psyykkinen trauma sisäisenä kokemuksena, peilauksen ja väkivallan
tuomia ongelmia psyykessä. Timo Purjo, Mielekäs, merkityksellinen ja
tarkoituksellinen elämä, Viktor Franklin ajattelu, tässä viimeisessä erityisen
kiinnostavaa oli henkisen kehityksen erot mielen valtaan nähden. Opiskeluihini
kuului perehtyminen sosiologi Erving Goffmanin teoriaan, hän on luonut nk.
näyttämöteorian, jossa yhteisöllisyydessä eletään näyttelijöinä, pelataan
rooleja, mikä on todistunut koko elämäni ajan valtailmiönä.
Hararin
kirjassa tuodaan esiin yhteisössä tiedon välittyminen, se on juoruamista,
mielikuvat kulkevat asenteineen ja uskomuksineen, joiden perusteella luodaan
päätökset, sopimukset ja toiminta. Tämä on todistunut kaikissa yhteisöissä,
joissa olen ollut, totuutta on hyvin vähän, hyvää havainnointia. Psykiatri/työnohjaaja
opettajani sanoikin kerran, että 97 % ihmisistä elää mielikuvituksessa ja vain
erittäin harva havaitsee hyvin. Luulen, että havaitsemisessa on osaamisen ja
aiheen suhteen suuria eroja, joku on tarkka jossakin, ja jossakin aivan ulalla.
Miten sitten
saisimme vähennettyä harhoissa kulkemista? Kirjassa Trauman monet kasvot
kuvataan hyvin sitä mielen ongelmaa, missä heijastamme vain toisiimme
kokemuksia ja tuomme niihin ikään kuin uusia kokemuksia, mitkä eivät
välttämättä ole enää omaa henkilökohtaisesti koettua kokemusta, vaan voidaan
tulkita siksi. Opetukset vievät lohkoutumiseen eri aivojen osissa, eikä tunnisteta
esim. tunteita, se on opetusmetodien tuomaa, ei aina kovan kohtelun, mitä kirja
suurimmaksi osaksi valottaa. Hyväksyn mielen luonnollisen suojautumisen, jossa
ihminen luo kauniimpaa tarinaa säilyttääkseen totuuden ja itseyden, valheeksi
luoden toisten taholta se tuhoaa, joskus se uuden tarinan luominen on jopa pelastus,
ettei psyyke tuhoa itsen toimintakykyä. Itselleni kävi juuri niin, että oma
mieli kaunisti, mutta yhteisö häpäisi sen, koska eivät saaneet itse määritellä
mikä on oikein.
Yhteisövallan
väärinkäytössä syntyneet oireet usein luokitellaan ja diagnosoidaan yksilölliseksi,
esim. puhumattomuudeksi, vaikka yhteisöissä
ei olisi puheoikeutta, missä oire yksilössä ilmenee välttelynä, pakkoajatuksina,
fysiologisena ylivireytenä, nk. identiteettihäiriö; assosiatiivinen traumaperäisyys
ja eri asiana on taas primääri dissosiaatio oire, jossa mieli on lohkoutunut,
erillistynyt ulkoisen pakon ja/tai sisäisen voimasta. Tällöin esim. uskonto voi
viedä lohkoutumisen kautta sellaiseen uskoon, mikä tosiasiassa tuhoaa ihmisen henkistä
kehitystä, kun yhteys tunnekeskukseen katkeaa, ja hierarkkisessa vallankäytössä
yhteisön vuorovaikutuksen kumartamisen tuoma ongelma vie liikaa ajattelua
etuaivolohkolle. Kasvatuksessa ja opetuksessa on huomioitava dynaamiset vaikutukset
aivotyöskentelytaidon vakauttamiseksi rakenteellisena ja vuorovaikutteisena,
mantelitumakkeen toiminta ja kykynä hallita yllykkeitä, fysiologista voimaa ja valtaa
yliaktivaationa. Joku sanoi juuri, että pelkoja ja mieltä ei tule hallita itsessä.
Tämä voi johtaa juuri kaltoinkohtelussa ja tapahtuukin niin, että mieli puskee
aivot yliaktivaatioon, eikä ihminen kykene ajatteluun, jäsentämiseen ja
kokemustensa erittelyyn, kansankielellä kokemukset ovat yhtä mössöä. Tällöin
oppimiskyky ja muisti voi kadota, minkä jouduin kokemaan. Olin kuitenkin
oppimisintoinen, motivaatiota ei puuttunut, mikä tuli varhaislapsuudesta
tarpeeksi vahvan leikkikykyisyyden myötä, mutta syrjintä aiheutti sen, etten
saanut olla vuorovaikutuksessa ja mieli vain synnytti yhä enemmän pelkoa ja
muistihäiriöitä, mitä ei enää voinut hallita. Uskoni vuorovaikutukseen on horjunut,
aina tulee vastaan moralismi, jolla yritetään alistaa omiin käsityksiin hyvästä,
ja ongelman ydin on valta, vaaditaan olemaan tietynlainen, omien näkemysten.
Tämä tulee mielestäni enemmän oppimisen yliarvostamisesta ja on koulutuksen
tuoma ongelma Suomessa, halutaan olla aina opettaja.
Olen vakuuttunut
siitä, että riittävä leikkiaika lapsuudessa turvaa kehitystä niin, että
rakenteellinen ominaisuus aivotyöskentelyyn antaa ajattelulle mahdollisuuden kohdata
tunteita ja erilaisia ajatuksia. Franklin ajattelun kautta pääsee hyvin
löytämään omaa henkistä kasvuaan mielen viidakossa.
Nykyään
suositaan paljon ryhmäterapioita ja ne voi olla tukena itsen ymmärtämiseksi,
tunteidensa tunnistamisessa ja sanoittamisessa, muistin vahvistamisena. Pelkkä
keskustelu ei kuitenkaan auta, jos ihminen ei pääse sisälle todellisiin tunteisiin,
vaan ne ovat päälle liimattua näkemystä, kollektiivista tunnetta ja tietoisuutta
tuoden peilausongelman. Siksi olen sitä mieltä, että tunnemekanismien ja
tunnekokemusten kuvaaminen ja opettelu jäsentelyineen pitäisi kuulua
perusopetukseen syväoppimista myöden, että ihminen oppisi näkemään itseään.
Roolit hierarkkisissa
valtarakenteissa on pahimpia syrjintään vieviä teitä, jotka eriarvoisuuden
myötä kehittävät valtataistelua, tuomitsemista ja myös hyväksyntää.
Kunnioitettuja kumarretaan, aliarvostetuille pyllistetään. Peilauksen ongelma
tulee siitä, että tulkitaan toista ja se on vallan käyttöä. Parempi olisi
kuunnella kaikkia, käyttää sitä mikä on luonnollista, korvat kuulemiseen,
silmät näkemiseen, huomioiden havaitsemisen ja havainnoinnin tarkkuus ja loogisuus,
jossa voi nähdä vapaammin ilman peilauksen kokemuksesta tullutta painoastia,
neutraalimmin. Vakavat ja huonot kohtelut sekä väkivaltana, kasvatuksena ja
opetuksena tuovat vaikeita ongelmia peilauksen kautta.
Sitä vaan
katselee hämmentyneenä, kuinka ihmiset kulkevat laumoina, sekä iloissa että
suruissa, kun julkisuuden henkilöt saavat katsojat hullaantumaan, jopa
hurmokseen. On luonnollista, että koemme yhdessä surua ja tuemme toisiamme,
mutta vaarana on yksilöllisyyden menettäminen kokemuksissa. Näyttää siltä, että
kulttuurin tarjoama taide ei pääse kasvatuksen tasolle kuin osittain, eikä se
siirry läheisten kesken elämään, missä tärkeimmät hyvinvoinnin rakenteet
syntyvät. Ihmiset ovat jakautuneet eri leireihin, luokkiin, jolloin kuljetaan
eri piireissä, eikä tunneta toistemme todellisuutta, silloin on vaikea sitä
ymmärtää ja myötäelää. En ole mikään kaiken tasa-arvoistava ja kaikkea samanlaistava,
vaan päinvastoin, näen erilaisuudessa kasvun siemenet. Toki on oltava myös
yhteiset näkemykset, jotka yhdistävät. Liiallinen ihailu ja palvonta hierarkkisena
vallan tuomana ongelmana sokaisee ja vie mielivaltaan ja valheiden maailmaan.
Syylliseksi
leimaaminen erityisesti syyttömänä, vain inhimillisenä ja erehtyvänä ihmisenä,
sulkien yhteisön ulkopuolelle yksinäisyyteen ja hiljaisuuteen, häpäisemällä ja
syyllistämisellä, kun ei haluta kuulla häntä, tuhoaa ihmisen elämän, se on
monissa tieteellisissä tutkimuksissa todettu. Silloin ja jos kun trauma on
käsittelemättä, se aiheuttaa lopulta harhoja. Yksin ja hiljaisuudessa voi elää
ilman harhoja tervejärkisenä. Siksi on äärimmäisen tärkeää oppia kunnioitusta
ja hyvää kohtelua, ja oppimisen oikeutta, eikä vain todeta tylysti, ihminen on
paha tai tyhmä.
Syyllistämällä
ja häpäisemällä on monin eri keinoin vuosikymmeniä nostettu traumani pintaan yhteisövallan
avulla tuomiovaltaa käyttäen ja se jatkuu yhä. Se on vastoin Suomen peruslakia
yksilöoikeuksissa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti