Paljon
puhutaan siitä, kuinka arvot ovat tärkeimpiä asioita johdettaessa ihmisiä
yhteisyyteen ja henkilökohtaisesti kulkemaan kohti eettisesti hyvää elämää.
Absoluuttisiksi, ehkä abstrakteiksi tai itseisarvoiksi voidaan sanoa, totuutta,
kauneutta, hyvyyttä, oikeudenmukaisuutta, rakkautta ja pyhyyttä, sanoo Timo
Purjo, kirjassa, Arvot ovat ihmisen toiminnan perusta.
Neljäkymmentä
vuotta sitten työpaikallani aloitettiin arvokeskustelut. Muuta minulle ei
jäänyt mieleen kuin se, etteivät ne paljon vaikuttaneet. Ihmiskäsitykset ja
ihmiskuvat olivat liian erilaisia työntekijöillä, koska yhdistävää ammattieettistä
identiteettien kautta osaamistaitoa ei ollut. Kaupunki oli päättänyt, että työ
toteutuu hyvin, jos ihmiset ovat mahdollisimman erilaisia koulutuksiltaan.
Jälkiviisaana voin vain todeta, ettei se toteutunut. Jokin yhteinen arvojäsennys
olisi pitänyt olla pohjalla rakentamassa yhtenäisyyttä jo koulutuksissa. No, se
ainakin minulle vaikutti siten, että luin kirjoja arvoista, ja etsin niiden vaikutuksia
ja huomasin, että niistä on paljon kirjallisuutta, mutta osin niin paljon
hajallaan ja epämääräistä, että oli vaikeaa saada järkevää johdonmukaista
tietoa.
Kaikki
lukemani filosofiset perusteet ovat perustuneet ihanteisiin, joihin on
pyrittävä, ikään kuin oppina, mutta ei vielä valmiina. Ei sitä turhaan sanota,
että filosofia on ajatteluun oppimista, sitä täytyy olla, muuten ei päästä
eteenpäin. Tavoitteita, laajemmin päämääriä, on oltava, muuten emme opi mitään.
Ovatko ne auttaneet elämässä näillä menetelmillä, sanoisin, eipä juuri? Kärsimyskysymyksiin
ne eivät ole vastanneet, sen helpottamisena, koska niissä luotetaan ihanteellisesti
ihmisten kykyyn ajatella ja kehittyä ja kärsimystä pidetään osin oppimisen
ehtona, mitä se voi ollakin, jos ihminen kehittyy kokonaisuutena hyvin, mutta
liiallisena tuhoaa ihmisen. Maailma on todistanut minulle niin laajoissa
historian näkemyksissä, kuin henkilökohtaisessa elämässäkin, että sivistys
puhalletaan hetkessä pois ihmisten mielistä niin tavan kansalaisilla kuin
laajasti oppineillakin. Puheet ovat liian usein valheita ja/tai luotuja uusia totuuksia,
teot julmia, ja opitkin vääristyneitä. Ihmiskäsitykset ja ihmiskuvat ovat
hyväosaisten maailmasta. Usein katsonkin ihmisten hyvinvointia sairastumisen
kuvassa, vaikka pidän erittäin tärkeänä ennaltaehkäisyä ja hyvinvoinnin edellytyksiin
pyrkivästä elämänasenteesta, mutta se ei ole helppoa. Asenteesta, ihminen on
paha synnynnäisesti, eikä muutu, en pidä, kyllä voi muuttua.
Raamatussa,
niin kuin muissakin uskonnollisissa kirjoissa puhutaan paljon pahuudesta, se
tuottaa yhä enemmän pahuutta, koska ihmiset ymmärtävät pääosin sen niin, että
menneisyyden kristittyjen tekoja on toistettava sanoja myöten. Kuitenkin esim. Viktor Frankl puhuu uskontojen puolesta, itsekin olen löytänyt sieltä
viisautta. Frankl esim. ymmärtää uskontunnustuksen nöyrtymisen oppina
viisaudelle, kun taas melkein kaikki ymmärtävät sen julistamisena ja
kumartamisena korkeammalle, tottelemisena, eikä henkistä kasvua tapahdu. Niin Raamatun
kuin Koraanin tekstit johtavat henkisen oppimisen tuhoon tulkinnan ja/tai
toiston vuoksi, kielet johdattavat harhaan ja eivätkä kohtaa ihmisyyttä
todellisena, eriarvoistuminen on usein takana, kun valta valitseekin eikä
viisaus. Ihmiset luottavat liikaa kokemukseensa, se ei kuitenkaan vastaa tiedon
vaatimaa totuutta loogisena ja kuvaavana, vaikka onkin erittäin tärkeää ihmisen
hyvinvoinnin kannalta mielenterveydessä.
Ihmiset
eivät todella opi sanakielen kautta oikeasti asioiden suhteita, vaan siitä on
tullut vallan ja uskomusten väline, mielivaltaa. Sanakieltä ylistetään, mutta
siltä ei vaadita oppimisen syvempää ja laajempaa korkeatasoisuutta.
Frankl
sanoo, että palvelu on ihmisen hyvinvoinnin kannalta tärkein asia, eikä esim.
itseilmaisu ole niinkään tärkeää. Olen nähnyt palveluiden ongelmana usein, en
aina, vaarallista vallan käyttöä ja alistamista, josta Frankl ei puhu
paljonkaan. Perusoikeudet, jossa ihmisyys voisi toteutua, on monta kertaa
hukassa. Esim. Maslowin tarvehierarkia osoittaa sen mainiosti. Perusoikeuksien
menetys, esim. itseilmaisun, voi johtaa kaltoin kohtelussa siihen, että ihminen
joutuu jatkuvan psyykkisen puolustuksen tilaan, ja minuus ei voi toimia. Itse
olen joutunut luopumaan perusoikeuksista juuri vallan väärinkäytön vuoksi. Opiskeluani
on estetty, itsemääräämisoikeuteni on viety. On väärin puhua valinnanvapaudesta,
kun sen vie joku ”palvelullaan” tai yhteisö julmilla rankaisuilla. Voihan sanoa,
että olen valinnut, kyllä olen valinnut kieltäytymisen julmista toimenpiteistä
lähtemällä ulos yhteisöistä ja ihmissuhteista, mutta onko se vapaa valinta, jos
joutuu pakenemaan hirvittävyyttä. Laajemmin ajatellen näemme nyt maailmassa,
kuinka palvelu opettamisena ei ole toiminut, sivistys karkaa kuin vesi hanhen
selästä, kun joku diktaattori on päättänyt ajaa filosofiaansa, ja määritellyt
ihmiskuvan oman mallinsa mukaan.
Ihmisyys tulisi
nähdä osittain muuttuvana ja kehittyvänä, eikä juuttua järjettömiin malleihin.
Se lienee ensimmäisen käskyn tarkoitus.
Itsemääräytymisen
vieminen ihmiseltä tuhoaa ihmisen mielenterveyden, se vaara on usein
auttamisideologiassa, ihminen ei voi tulla omaksi itseksi, kun auttaja ”tietää
hänen hyvänsä”, kuten Frankl sanoo. Tässä täytyy olla kuitenkin hyvin tarkkana,
sillä hänellä on ehdot sen toteutumiseen. Opiskeluissani luin Martti Lindqvistin
kirjan, ”Auttajan varjo”, jossa näistä auttajan vallan ongelmista puhutaan.
Ihmisten havaitsemiset, analyysit, tiedonmuodostus, tunne-, ja mielen vaikutukset
ja monet tilanteiden ja ajan vaikutukset sekä kulttuurista tulleet pakotteet ja/tai
valtaoikeudet rajoittavat meidän kykyämme nähdä paremmin. Esim. ihmisen
ulkoisessa kehossa voimme nähdä seksuaalisia piirteitä, ja tulkita että ihminen
haluaa, mutta kysymyksessä voikin olla käyttäytymisessä kehittynyt seksuaalinen
piirre, viehättävyyden/hyväksynnän/vaatimusten/vallan aiheuttama opittu käyttäytyminen,
psyykkinen sosiaalisen häiriökäyttäytymisen ongelma. Osaammeko silloin kunnioittaa
toista, vai syöksymmekö tulkitsemaan, käyttämään ylivaltaa, ja vallankin kun
oppimme ihmisyydestä on vajaa, kielellinen kykymme heikkona, syntyy vain vallan
väärin käyttöä.
Reduktion
ismissä ajatellaan, että kaikki teot, ja kehitykset voidaan palauttaa alkutekijöihinsä
aina elimiä myöten. Uskon tähän osittain itsekin, mutta valitettavan usein se
onkin vienyt sellaisiin käsityksiin, jotka eivät ole totta, ja taustalla on
usein tieteeseenkin pesiytynyt kuvitelma valinnan vapaudesta, hyvä/paha
akselilla, ihmiskuvana. Ratkaisevaa on, osaammeko päätellä asian loogisesti
syys/seuraussuhteen, ei psykoosiin joutunut tietoisesti valitse, valinnat on
psyyken puolustuksesta syntyneitä reaktioita, mielen kauhun ajamina, kauhu
yliaktivoi aivot, ja ne pursuavat mieli/muistikuvia, joita henkilö toistaa
tiedostamatta ja sekaisin. On opittava myös oppimisessaan psyyken reaktioiden
vaikutukset.
Kun tutkii Freudin
seksuaaliteorioita elämänvoiman perustekijöinä, on syytä erottaa pelosta ja
mielihyvästä syntyvä aktivaatio, joilla on erilaiset seuraukset ja ne näkyvät
erilaisina käyttäytymisinä. Itse ajattelen, että esim. trauman aiheuttamat
ilmestykset, joista Raamatussa puhutaan, on aika paha ilmiö, kun sitä Jumalaksi
uskotaan. En usko sokeasti seksuaaliteorioihin niiden ilmentymänä ulkoisessa
käytöksessä, kuten neurooseissa.
On väkivallaton
normaali mielihyvä, millä Freud tarkoittaa seksuaalisuuden aistimuksena, ja
pelosta syntynyt ja käytökseen ilmaantuva sosiaalisen kehityksen häiriö
seksuaalisuutena, yliseksuaalisuutta ja yliaistillisuutta.
Eettisyys on
vastuun ydintä valinnoissa ja eettisyyskasvatus arvojen päämäärä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti