Minulla on
ollut onni elämässä, että olen saanut leikkiä lapsuudessa vapaasti, luovuudesta on tullut persoonallisuuteen kyky, mikä on palautunut masennuksen jälkeen ja
jopa ollut kykyäni masennuksen aikaan, ja edesauttanut masennuksesta
selviytymiseen. Syntymäkotikuntani, Valtimon Sivakka oli edelläkävijä leikin
tunnustamisessa tärkeäksi asiaksi. Se, että äitini antoi luvan leikkiä, oli
tekijä, jossa syvätunteiden ja syväoppimisen kehittyminen persoonallisuuteen
mahdollistui. Kansakoulun opettaja Anja Hämäläinen toi hyvin vahvasti leikkiä
ja laulua opetuksessa, josta on tehty tutkimuksia kansaperinteen laitokselle viidenkymmenen
vuoden ajalta ja tuotettu siitä myös TV tallenteita.
Leikki syvällisenä oppina on hahmon syntymistä, ensin myyttinen, unenomainen epäselvävaihe, kuin irrationaalinen epähahmo ja sitten rakentamisen vaihe koostaen ja lopputuloksena näkemys, tämä on ajattelutasoa, jossa tiedostamattoman aktivoituminen rakentuu tietoiseksi ajatteluksi. Tunteet ovat ajattelun alla aktivoivia tekijöitä, syvätunteita, jotka syntyvät tiedostamattomasta, joiden syntyihin ei voi itse vaikuttaa. Leikki on myös kuvitelmaa, jossa syvähahmottuneet nähdyt, kuullut ja sanallistetut järjestelyt surffailevat etuaivolohkolla ja tuottavat toimintoja. Leikit voi karkeasti jakaa yksilöllisiin ja yhteisöllisiin. Leikki on yksilöllisyyden perusta, siinä on mieli ja merkitys.
Kun YK-lapsiasiantuntija sanoi jo 20 vuotta sitten, että leikki on menetetty,
se on vakava oire yhteiskuntien epäonnistumisesta. Meitä ohjaa kilpailut,
taistelu ja selviytyminen arjessa, jossa koko aja mitataan ihmisen kykyjä
toisiinsa nähden ja vertaillaan täysin absurdein argumentein minuutta. Tuntuu,
että kaikki on valjastettu tuottavuuteen ja suorittamiseen, eikä syväoppiva
ihminen pääse esiin. Lapsuudessa kilpailu täysikäisyyteen asti pitäisi
pääsääntöisesti kieltää, vaikka vertailua on luonnollisesti, ei kasvattajien ja
opettajien tarvitse ruokkia kilpailulla ihmisyyttä kohti toistensa tuhoamista.
Leikki on tie ajatteluun, tuntuu siltä, ettei yksilöiden halutakaan oppivan
ajattelua, vaan uskomaan käskyjä. En ole mitenkään vallattomien yksilöarvojen
puolustaja, mutta en ymmärrä yksilön tuhoamista, että hallitsijat ja valtaa
väärinkäyttävät voisivat käyttää ihmisiä hyödykkeinä. Työn merkitystä ihmiskunnan
kehitykseen olisi arvioitava huomattavasti tarkemmin, sen tuhovoimista
kehittäviin vaikutuksiin. Kuten myös rakkaus voi muodostua sairaalloiseksi ja
yksipuoliseksi, rakkaus kauneimmillaan on vuorovaikutusta toisensa kunnioittamisessa
itsemääräytyen ja leikkikin mihin tahansa liitettynä tuo tuhoa.
Freudista on
paljon negatiivista huomauttamista, mutta myös positiivista. Hänen teesinsä
elämän ylläpitäjänä on työ, rakkaus ja leikki.
Jostain erityispedagogiikan
luentomonisteesta lainattua;
Tavallisissa
spontaaneissa leikeissä vuorottelee järjestys ja kaaos. Suotuisassa kehityksessä
on tärkeää antaa tilaa myös rajuille leikeille. Useiden tutkijoiden mukaan
lapsi käyttää LEIKKITILANTEESSA kehittyneempää kieltä kuin muissa sosiaalisissa
tilanteissa. Leikillä on ratkaiseva merkitys kulttuurin kehitykselle. Leikkiin
sisältyy inhimillisen kulttuurin ydin.
Hyvätasoinen
leikki on; mielikuvitusrikasta, pitkäjänteistä ja keskittynyttä, johdonmukaista
– leikissä on juoni ja idea, vuorovaikutuksellista, rakenteellista, leikissä on
alku ja kesto ja lopetus, sisältörikasta, kykeneväistä muuttumaan, muuntautumaan,
mielihyvää tuottavaa, lapsi nauttii sitä, mukaansatempaavaa, leikki on saanut
alkunsa lapsesta itsestään,
Huonotasoinen
leikki on; Lyhytkestoista ja lyhytjännitteistä, ei juonta eikä etene
päämäärään, levotonta ja keskittymätöntä, saman asian mekaanista toistoa,
jatkuvan riitelyn täyttämää, leikissä ei ole toimivaa vuorovaikutusta, toisen
jatkuvaa häiritsemistä, riehumista hiki päässä, kaoottista hahmottumista, leikki
on näennäistä eikä lapsella ole siihen vahvaa intensiteettiä.
Leikissä on
kuvittelun tuomaa kykyä, mutta se on erilasta kuin psyykkisestä puolustuksesta
tullutta valhetta.
Kymmenvuotiaana
muutimme syntymäkylän suojasta kylälle, jossa yhteisön normit olivat raakoja,
oli kilpailua, syrjintää, uskonnollisuutta ja vainoharhaisuutta, kylän ihmisten
osallistuminen oli hierarkkista sanelua ilman vuorovaikutuksen mahdollisuutta.
Tällöin minuun istutettiin vallan avulla roolit, pelon ja pimeyden maailmaan,
jotka toivat myöhemmin pakkoroolin samaistumisena, eikä tunne-elämä enää
toiminut, syväitseys katosi sanakieltä myöten, se oli yhteisövallan
väärinkäyttöä. Näin leikkimielisyyteni katosi pitkäksi aikaa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti