tiistai 1. kesäkuuta 2021

PERSOONAN JA PERSOONALLISUUDEN VAPAUS

 


Mitä vanhemmaksi tulen, sitä kriittisemmäksi käy suhtautuminen itsestäänselvyyksiin. Omalla kohdalla ne liittyvät ihmisyyteen, minuuden kehitykseen suhteessa ympäröivään maailmaan, opetukseen ja kasvatukseen. Alistava ja väkivaltainen kasvatus tuottaa pahuutta, ja täysin vapaa kasvatus lapsuudessa, jolloin pelot alkavat johtaa, kun tietoisuus kehittyy ehdollistuen. Oppimiseen tarvitaan kannustavaa tukea, että ihmisyys voi säilyä. Näkemykseni johtuvat siitä, että oma elämäni on ollut täysin toisenlainen kuin teoriat esittävät. En usko synnynnäiseen hyvyyteen enkä pahuuteen, vaan katson kaiken kehittyvän ihmisen mahdollisuudesta elämässään ja vapaudesta, onko ymmärryksen mahdollista kehittyä vai ei. Väkivallan alla näkemys ihmisen synnynnäisestä pahuudesta johtaa ajattelun kehitystä ja johtaa ihmiskuvaa ja ihmiskäsitystä harhaan.

Ratkaisevaa on se, voiko yksilö olla oma itsensä, vapaasti ilmaista itseään, että hän voi tulla vapaaksi ihmisyydessään ja oppia kyvyn kunnioittaa sitä itsessä ja muissa.

Opiskeluissani en löytänyt oman kehitykseni mukaista minuuden kehitystä, eli väkivallan alla olon, jolloin tahto ja halu eivät voi toteutua mielen avulla. Tämä sosiaalisen vallan alla oleminen tuhoaa minuuden, mutta minulla kävi sillä tavalla hassusti, että julmassa väkivallassa jatkuva psyykkinen puolustus vei aistien ylikuormitukseen ja toi hajoavat aistimukset, olin irti sisäisestä minuudesta ja kun sain kokea tunteita vasta vanhempana, opin niistä sellaisia asioita, joista eivät teoriat kertoneet. Onhan se aikamoinen kohtalo, päästä kiinni omiin tunteisiin, kun ne on kielletty vuosikymmenet, kyllä niitä joskus tupsahti esiin, mutta ne eivät olleet vapaita, vaan ehdollistettuja ympäröivään rankaisuvaltaan. Itseilmaisun ja vapauden puuttuminen ja estyminen lukitsi tunteet, jotka alkoivat liimautua kehoon. Niinpä tunteet alkoivat olla kehonkuvia ja toimia kehon ehdoilla, hajoamalla ja keskittymisessä toistamalla, kuollenkin.

Kun ajattelen oppeja, joita ihmisyydestä on luotu, ne palautuvat useimmiten tuohon paha/hyvä akselille ja moralistiseen lähestymistapaan. Oppi Jumalasta on nähty moralistisesta näkökulmasta julistamisena, ettei ihminen saa nostaa itseään Jumalan asemaan, (ei tietenkään voi olla kaikkitietävä) ja siten on tuhottu itseyttä ja riistetty vapaus ja se on taas kehittänyt kehoehdollistumana pahuuden. Tässä kohtaa muistan aina Raamatun kohdan, jossa sanotaan, että pahuus asuu kehossa, mielestäni pahuus enimmäkseen kehittyy kehossa, kun itseilmaisu ja tunteet on viety kasvatuksella ja opetuksella. Koska en ole uskovainen, tarkastelen kaikkia kertomuksia siinä mielessä, että löytäisin sieltä jotain alkuperäistä ihmisyydestä.

Nykynäkemyksissä liian usein lapsen/ihmisen tunteet ja itseilmaisu kielletään ja rangaistaan niistä, ja viedään ne vain liiallisesti eri kehitysalueisiin, jotka on arvojen kautta valittu, kuten esim. sanakieli, liikunta ja sosiaalisuus. En näitä suinkaan kiellä, ne kuuluvat kehitykseen, mutta niiden ylivalta kahlitsee vapauden, jossa kieli voisi tulla todellisena ihmisestä, eikä vain toistoina ja ehdollistumina. Vapaus vaatii konstruktiivista oppimiskäsitystä.

Lapsella on synnynnäisinä tunteina ilo ja suru, kehollisena ahdistus ja aggressio, muut ovat kehittyneet kilpailuin, kieltämisen, väkivallan, vertailun, alistamisen jmv. kautta. Vertailu tulee useimmiten eriarvoisuudesta ja hierarkkisesta vallan käytöstä, osin luonnollisena ja itsesyntyisenä. Ihminen tarvitsee tunteiden säätelykyvyn, etteivät ne ala täysin vallattomana vaeltaa niin, ettei tietoisuus enää erotu tiedostamattomasta, eli vapauden tilasta kokea omat tunteensa niin kuin ne ovat, vaan oppien vain sopiviksi vallan määritellessä, ja arvojen puitteissa. Kun syvätunteet, joita myös kuoleman synneiksi kutsutaan, liimautuvat/takertuvat = ehdollistuvat kehoon kiinni, ne alkavat muuttua kehoehdollisiksi. Ja lopulta halkoviksi ja lohkoviksi, kuten aikaisemmin olen kirjoittanut, narsismi on kehosta alkujaan lähtöisin, ruumiskulttuurin palvonnasta syntynyt. Kun kulttuuri on eriarvoiseksi vievä ja hierarkkista valtaa korostava, niin nuo syvätunteet alkavat tuottaa vihaa ja kehoehdollistumina siirtyvät tekoihin. Lapsella pääsääntoinen tunne on ihastuminen. Jos ja kun itseilmaisun estämisessä tuotetaan mielentila, kuten masennus ja aggressio liiallisena psyykkisenä puolustuksena, ne alkavat viedä kokemuksia rajallisina pakkomielikuvina ja heijasteisina sosiaaliseen kehitykseen. Aggressio katsotaan synnynnäiseksi ominaisuudeksi (aggressiotutkija Kirsti Lagerspetz), ja se ympäristöstä tulevina jatkuvina hylkäämisinä, pettämisinä, menettämisinä ja olemassaolon estyminä tuottavat vihaa ja raivoa, jotka ihminen sitten purkaa ulkopuolelle. Juuri tämä pakkorooliin ja tietynlaiseen ehdollistumaan olemisessaan pakotettu ihminen siirtää kokemuksen ulospäin, niin kuin tunteet ovat joutuneet siirtymään sisältä kehoon. Positiivisessa minä kehityksessä ihminen ikään kuin ohjaa kehoaan ulkoapäin lihasjännitteenä sisäänpäin ulkoa tulleen opetuksen sisäistäen, mutta pakotettuna ulospäin psyyken puolustuksena ja pakkoroolina ne jäykistyy kehoon.

Kun minä katoaa, halu, tahto ja hahmotuskyky katoaa. Muistan kun ammattikasvattajat työssäni halusivat minun näkevän itseäni, ahdistustani ja pukivat minut syntymäpäivänä karhuksi ahdistuksesta syntyneen ärisevän ääneni vuoksi. Toki siitä jotain ymmärsin, tiesin jo nuoruudesta, etten nähnyt itseäni, mikä oli kadonnut. Mutta he eivät huomanneet, että asettuessaan tarkkailijan rooliin, he unohtivat oman vaikutuksensa, eivätkä kiinnittäneet huomiota siihen, ettei vuorovaikutus enää ollut vaikutteista, vaan kohteena käsittelyä, ja minun näkemykseni kumottiin vallan vuoksi. Erityisen surulliseksi tulin opiskeluaikoina siitä, että sosiaaliseen ammattiin kouluttajat eivät nähneet syrjäytymisen syntymekanismeja.  

Kun sosiaalinen valta asettaa ehdot, eikä yksilö saa ilmaista itseään, mielen halu ja tahto ei toimi.

Mielen toiminta takaa sen, että se voi olla kuin välittäjä syntyvistä tunteista, käsitellä niitä itsemääräytymisessä, ja estää näin tunteiden ehdollistumista ruumiin ikeeseen. Ei ole yhdentekevää itsemääräämisoikeus, itseilmaisuoikeus ja tunteiden vapaus kokea ne niin, ettei niitä syvätunteiden kautta ehdollisteta kehoon. Mielen hallintaa opitaan kielen, kuvien, kehon, tunteiden ja sosiaalisuuden kautta oppimisessa, itsereflektoinnin avulla.

Jumaluusoppi tuhoutuu kontrollin, väkivallan ja sulkemisen kautta, sisäiseen pakkorooliin vallan avulla alistaen. Sisäistä minuutta voi oppia tuntemaan itsekunnioituksen kautta kieli apuna, mielen mahdollistumisen, tunteiden vapauden ja kehon vapautumisella myös liikunnan avulla, mielen vapauttamisen kautta. Mitä enemmän ympäristö alistaa ja pakottaa pakkorooliin, sitä vaikeampaa on päästä vapauden tilaan. Lopulta ihmisellä ei voi olla enää vapautta, ja hän sulkee itsensä lyönneiltä. Olen melko kestävä luonteeltani, joku sanoi, että minulla on mahtava kritiikinsietokyky, mutta kun ei ole minkäänlaista kunnioitusta, ja halutaan vain toistettavan ajatuksia, tottelevaisuuden muurin vaatimuksena, puhumattomuudella rangaisten, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sulkeutua vuorovaikutuksesta. Tärkeintä on syntyä omaksi itseksi aina uudelleen.

Yksilön vapautta ei voi käyttää mielivaltaisesti muiden alistamiseen tahtonsa alle, vaan tiedon on yhdistettävä yhteisyydessä. Tunteita syntyy, mutta vapaat tunteet eivät hyökkää, säilyttäkäämme siis lapsuuden kyvyt ja oikeudet.

Nykyään on niin paljon tietoa ihmisen kehityksestä, mielestä, kielestä, tunteista, sosiaalisuudesta, ja kehosta, ettei moralistisia uskomuksia tarvita harhauttamaan ihmistä. Usko ja uskomukset ovat eri asioita. Myyttejä ja uskomuksia on aina olemassa, ihmisen tehtävä on selkeyttää tietoansa mahdollisimman lähelle totuutta oppien niistä ja ratkaisten mysteereitä. On järjetöntä kuvitella, että toisella olisi velvollisuus kantaa toisen kunnia, vaikuttaa voi sen syntymään, yksilössä rakentuu kunnioitus jatkuvasti syntyvänä, kun hän tuntee lain tarkoituksen elämän suojelussa, kuten keskittyminenkin. Oppimiseen tarvitaan henkinen kulttuurin, taiteen ja tieteen vaikutus ihmiseen.

Raija

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti