Elämä on
suuria kysymyksiä täynnä. Minun sydänkäpyseni on vuorovaikutus, miten löydän
omat ajatukseni, miten ymmärrän toisten ajatuksia. Voin kuunnella, mutta en
kuule, en ehkä saa kiinni toisen ajatuksista, ehkä hän ilmaisee vajavaisesti
itseään, eikä minun muistilokeroistani löydy muistikuvia, jotka voisin
ajatteluuni ottaa ja luoda näkemyksen. Amerikkalainen psykologi tutki kykyä nk.
sisäisiin ääniin, siis dialogia omien ajatusten kanssa, keskustelua, piirtää
kuvaa ajatuksestaan, onko siinä loogisuutta, ja tutkija huomasi, ettei ihmiset
suinkaan aina kykene siihen, jopa 13 % ei ollenkaan.
Tähtitieteilijä
ja aivokirurgi keskustelivat keskenään. Tähtitieteilijä sanoi, kuvasin koko
avaruuden, enkä nähnyt Jumalaa, aivokirurgi vastasi, leikkasin satoja aivoja,
enkä löytänyt ajatusta.
Kehityspsykologiasta
voi lukea ajatusrakenteiden kehittymisestä, joskin olen sitä mieltä, etteivät
ne rakenteet mitään auta, jos ajatusten sisältö on puuta heinää, valheita ja
epätosia. Kuuleminen on asia, jota tänä päivänä opetetaan ja on kai opetettu
iät ajat meille, kuinka tärkeää se on. Kyllä se on tärkeää, mutta ihminen ei
kuule, jos hänellä ei ole asiaan liittyviä muistikuvia, ei johdonmukaisuutta,
pahimmassa tapauksessa kuuleminen estyy, jos ihminen on kauhun vallassa, aistit
ovat yliaktivoituneet olemaan liiallisesti keskittyneenä pelon alla, ja aistit
käyvät ylikierroksilla, sanoja ei saa kiinni, ne vilahtelevat ohi. Jatkuva
psyykkinen puolustus aiheuttaa sen, ettei ihminen kykene luomaan ajatuksia
ymmärrettävään muotoon, ja silloin kysely on hyvä apu hienovaraisesti. Jos
ihminen ei taas ollenkaan käsittele tunteitaan, ja jonkun sanat tai teot
nostavat pintaan tunteen, he siirtävät tuon sanan tuojalle vastuun.
Tarvitsemme
yllättävän paljon harjoitusta uusien mielikuvien kentällä ajatusten aallokossa,
ennen kuin ajattelun käsittelytaidot kehittyvät sellaisiksi, ettei niitä
sekoita omiin mielikuviin tunnetasolla, ja osaa käsitellä omat tunteet
erillisenä, kuulee toista. Monipuolinen havaitseminen tilanteista
persoonallisuuteen tarvitaan ristiriitojen näkemiseksi ja loogisuuden
löytämiseksi.
Usein
lähdetään valtataisteluun, yritetään murtaa toisen ajatus ja pyritään
muuttamaan toisen arvoja kunnioittamatta toista. Miksi kertojien joukko on
enemmistössä, ja kuuntelijoiden osuus vakio yhteisökäyttäytymisessä, luennoilla
onneksi toisin ? Sosiologiassa opin, että syrjäytyneiden joukko on ollut vakio
10 – 20 prosenttia vuosisatoja. Eikö sen pitäisi olla enemmän fifty fifty. Olemme
kuitenkin kaikki erilaisissa mielentiloissa, joku avoimena, jollakin ahdistus,
joku haluaa sulkeutua hiljaisuuteen, joku on aggression valtaama, joku pelkää
niin paljon muita, ettei uskalla ajatella ollenkaan. Emme ole ihanteellisessa
olemisessa, mutta ympäristöolosuhteet rakentavat meitä yllättävän paljon
mielekkääseen olemiseen. Liialliset toiminnat tuovat kiireen, jossa mieli ei
pysy mukana.
Ajatuksen
saaminen persoonallisuuden (yksilöllisyys)yhteyteen on ratkaisevaa. Kun yksilö
oppii itsen olossa/tilassa tarkkailemaan ajatustaan, (sisäinen ääni) hän ottaa
haltuun mielikuvan, mikä on syntynyt ja rakentaa siitä mahdollisimman loogisen
näkemyksen kuultavaksi. Jos ihminen on huonon kohtelun alla, hän ei saa hallintaan
tätä mielikuvaa, vaan se karkaa kauhun ajamana tavoittamattomiin. Pelkkä
ajattelu ei siis riitä, tarvitaan tuo taito luoda näkemys, kuuleminen voi tuoda
vanhoja tarinoita, kuultuja kertomuksia, mitkä voivat olla myös valhetta
asenteineen. Yksilöllisen kyvyn myötä, kun hän kuulee toista, hän osaa luoda
kuulemastaan näkemyksen etuotsalohkolla lyhytaikaisessa muistissa. Tässä ja nyt
puhumisessa avautuu parhaassa tilanteessa kokonaisempi näkemys, vallankin jos
kuullaan kaikkia osapuolia, pitkäaikaisessa vaeltavat arvot, periaatteet ja
tieto asiaan liittyen.
Kuunteleminen
on joskus yliarvostettua. Ihminen voi kuunnella, mutta hän ei kuule, hän ei
tavoita toisen kokemusta ja ajatusta. Sinällään kuunteleminen on arvokasta,
mutta auttajan roolia on hyvä kritisoida, ettei se mene vallan puolelle, toisen
hallitsemiseen. Tästä löytyy hyvä kirja, Auttajan varjo, Martti Lindqvist,
tyrkytämme omia arvoja, ajatuksia ja tunteita toisiin. Joskus kun olin
tyhjiössä, eikä itseä, eikä tunteita syntynyt, toisten tarinat sinällään
antoivat iloa, mutta sieluni ja mieleni rikkoutumiseen ne eivät auttaneet,
ensin oli nähtävä kuva asiasta, samanlaisena, ehkä se johtui siitä, että olin
taantunut kolmen vuoden tasolle ja mieli oli vienyt kokemuksen piiloon, koska
siitä ei saanut puhua, ajattelua ja tunteita ei ollut, oli vain mykkyys ja
tuijotus, kauhun huuto. Vasta myöhemmin opin iloitsemaan muiden tarinoista ja
kokemaan empatiaa, sitä ei ollut kauhussa, koska se kuoli väliaikaisesti, kun
itsekin kuoli.
On myös
huomioitava se, ettemme voi vaatia jatkuvasti toisia valitsemaan aiheita,
joista yksilö ei ole kiinnostunut, jokaista on kuultava hänen omien
mielenkiintojensa pohjalta. Joskus on pakko valita myös vastoin omia
kiinnostuksia yleisen hyvän vuoksi. Työssä on pakko olla kiinnostunut työnkuvan
näköisestä, toivon mukaan saa valita työnsä ja koulutuksensa, usein ei.
Ajattelua
voi pohtia rakenteelliselta tasolta, persoonalliselta, toiminalliselta ja
tunteiden sekä mielen vaikutuksen seuraamuksena. Jos kuulo- tai näkömuistin
kautta seikkailemme vain etuotsalohkolla, se ei vielä riitä tunnekokemuksiin ja
empatiaan, ellei muistikuviin tule riittävän paljon sellaista mitä vastapuoli
kokee, eikä yhteyttä ole omaan persoonallisuuteen. Kokemuksessa peilautuminen
on ongelma, tulkitsemme toista omien mielikuvien kautta. Liian usein tuijotamme
ulkoista käyttäytymistä, emmekä huomaa ihmisen sisäisiä kokemuksia.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti