Lapsuuskodissani
oli fyysinen rankaiseminen vanhempieni taholta tietoisesti kiellettyä. Vain
yhden tapauksen muistan, kun äitini ajoi minua ison pirttipöydän takaa
leipälapiolla. Rankaisuksi riitti katse, auktoriteettiasema oli vanhemmilla
vahva ja se perustui luottamukseen ja kunnioitukseen, aitouteen, selkeisiin
rajoihin, sääntöihin, leikin oikeuteen, itseilmaisun vapauteen ja työhön, jota
ei ollut liikaa. Vasta yhteiskunnan kohdattuani elämän käännekohdissa ja
työelämässä, ymmärsin, että sellaista ei harrastettu julkisen vallan
puitteissa. Se on edellyttänyt myös omien kokemusten kohtaamista, väkivallan
näkemistä myöhemmin, mikä tuli ulkopuolisilta. Se oli minulle mahdollista,
realiteetin kohtaaminen, koska olin nähnyt niin paljon maatalossa kuolemaa ja
syntymää, taistelua leivästä.
Ehkä juuri
siksi olen oppinut havaitsemista tarkasti, masennuskautta huomioimatta. Eräs
tuttavani tuttava on kovin uskonnon ilmiöissä pyörivä, hän elää toivon ja
ihastuksen maastossa ja usko on hänelle voimanlähde, mitä hän uskoo
tarvitsevansa, se hänelle suotakoon. Hän jo eläkkeellä, mutta ihmettelen silti,
miksi hän ei kohtaa menneisyyttään. Onko se ollut niin kauheaa? Kyllä se on
ollut, vaikkei hän välttämättä sitä tiedosta, eikä hän pysty sitä kohtaamaan.
Kuuntelin hänen lapsuuskodissaan työskennellyttä renkiä. Paljon olen pahan
tekoa nähnyt, mutta ehkä nämä olivat rajuimpia. Perheen äiti oli usein
hakattuna, tiiliseinään lennätetty, veri oli roiskunut runsaastikin ja lapset olivat
olleet kovin usein naapurissa paossa isän hulluutta. Isän, jonka lapsuus oli
väkivaltaa täynnä omien vanhempien taholta.
Miksi tämä
edellä mainittu ihminen takertuu toivoon ja on kuin hengittäminen olisi siitä
kiinni, saako hän tuottaa sanoissaan ja teoissaan kauniita asioita ja hylkiä negatiivista
todellisuutta? Ehkä sen ydin onkin siinä! Hengityksen syveneminen tuottaa
kipua, kun psyyket kivut liittyvät fyysisessä kokemuksessa tunnistettaviksi,
hengitys leikkaa keskeltä rintakehää. Hän ei uskalla mennä kohti psyykkistä
kipuaan, kohti totuutta omista kokemuksistaan, sillä se on todella useimmiten ahdistavaa.
Mutta tuossa se ihme tapahtuu, kohtaamalla omat tunteensa, keskustelun
saatteena on sen alla olevat kokemukset tunteineen ja kun nämä kohtaa, ihminen
löytää oman totuutensa ja vapautuu ahdistuksesta, oppii ehkä vähän
anteeksiantoa ja kun menneisyyttä ei voi muuttaa, oppii ehkä hyväksymään sen.
No, kyllä siinä voi hieman katkeruuttakin syntyä ja sekin on minusta
hyväksyttävää, kohtuudella.
Näiden
ongelmien näkeminen on useimmiten kiinni siitä, muistavatko uhrit, joskus se on
mahdotonta. Onneksi nykyään puhutaan jo asioista joskus, vaikenevat yhteisöt
elävät vielä monin paikoin vahvasti. Kun uhrit eivät muista, asiaa ei ole
olemassa ja se ei tule tutkimuksen piiriin. Psykiatrit voivat vain uumoilla
oireista ongelman olemassaolosta.
Itseasiassa
osittain ajattelen, että ammattiosaaminen on ollut heikkoa yhteiskunnassa ja
tiede ei ole pystynyt näkemään totuutta, yhteiskunnat vallan käyttäjänä
tavallaan, jos ei nyt luo, niin ainakin tukevat uskonnollisuutta ja populismia
heikon avun vuoksi, koska eivät näe vallan tuomaa ongelmaa ja ihmisen pahuutta.
Heikko taloudellinen, sosiaalinen, ja psyykkinen turvallisuus on omiaan ruokkimaan
vahvojen valtaa, jossa alistettu ripustautuu oljenkorsiin.
4.1.2020 artikkeli
Helsingin Sanomissa. ”Media ja poliitikot suoltavat tarinoita huomiosta kilpaillessaan,
ja siinä on vaaransa – vaikka kuinka oltaisiin ”hyvien puolella”, sitaatti päättyy.
Ihmisellä tulee olla oikeus tarinaan, omaan tarinaan, sillä se on väylä etsiä
omaa totuutta, sitä voi avustaa toisten tarinoilla, mutta se ei saa olla ainoa
totuus ja ei ole aina yleistettävissä, vaikka kokemuksillakin on tietyt ehtonsa
toteutuessaan, hallintakeinot ja puolustusmekanismit. Omasta elämästäni tiedän,
kuinka suuri kärsimys on tullut siitä, ettei minun kertomustani ole kuunneltu, vaan
nk. viisaat ovat luoneet tieteellisen näkemyksen, jossa ei ole tarkasteltu
muuta kuin käyttäytymistäni, mitä toiset ovat arvioineet, eivätkä suinkaan
nähneet omia tekojaan, kun ihmisoikeudet on viety minulta puheineen ja psyyke
on tulvinut ulos aggressiivisuudesta syvään taantumukseen puheoikeuksien
puutteessa. Ihmisoikeudet yksilönoikeuksineen ovat perusta, jolla myös
terveyden vaaliminen on pohjana. Jos ihmisyys on vain palveluita, systeemeitä
ja tiedon rajaamista ammattivallan kautta, menetämme yksilöt.
Sitä vaan
tänään ihmettelen, kuinka loppujen lopuksi apua pyytäessäni kirjoittamani sanat
ovat osuneet kummasti kohdalleen, ihmistä ei voi opettaa (ei voi alistaa vasten
tahtoaan), Jumala on hyvä psykiatri, (muut eivät auttaneet), ihmiset eivät osaa
puhua, (puhua ei annettu eikä puhuttu, vallan väärin käyttö). Kaikki on
näytetty toteen.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti