Pasi Sillanpää
kritisoi Uuden Suomen kolumnissaan; Hyvät professorit, Heikki Hiilamo ja Bengt Holmström,
olette tulleet ulos ajatuksilla siitä, että ihmisten mahdollisuuksia vapaaseen
keskusteluun tulee rajoittaa. Ensin Bengt Holmström valitti, että demokratia
kärsii siitä, että keskeneräisiä asioita spekuloidaan julkisuudessa. Näkemys on
sittemmin tuomittu muiden tieteentekijöiden toimesta. Tänään sosiaalipolitiikan
professori Heikki Hiilamo esittää Verkkouutisten mukaan sitä, että
sosiaalisen median populismia tulisi rajoittaa lainsäädännöllä. (Kannattaa
lukea koko kirjoitus).
Minullakin
on mennyt usko yhteisöiden rakentaviin ja uudistaviin vaikutuksiin. Olen nähnyt
paljon enemmän pahoja vaikutuksia kuin hyviä, en silti tuhoaisi demokratiaa ja
vuorovaikutuksia. Asiaa voi tarkastella kulttuurista käsin. Minkälaisia sosiaalisia
käytänteitä kulttuurit tuottavat. Suomi on käskytysvallan alaisuudessa saanut tavallaan
kansanluonteen piirteekseen käskyttämisen kyvyn. Tällöin hierarkkiset
käytänteet vahvistuvat, ja luokkaerot kasvavat. Sosiaalisuus rakentuu valtaan,
jota yhteisön antaman aseman kautta tuotetaan ja uusitaan. Tämä on siis
tasavaltaisen yhteiskunnan normia, jossa ihanteet ei niinkään täyty, vaan
kansanluonne muokkaa ne vallan kautta.
Mutta
katsotaanpa samaa asiaa kuningaskunnan hierarkkisuuden kautta. Jos kuningaskunta
on kehittynyt kunnioituksen pariaatteella, se todennäköisemmin tuottaa hyvää
sosiaalisella kanssakäymiselle esimerkin kautta, mutta jos kuningas on
diktatuurinen, se tuottaa samaa käskytysvaltaa kuin tasavallan systeemit. Kunnioittamisen
elkeitä voi joiltakin osin nähdä nykyisen Englannin kuningattaren kaudella. Molemmissa
negatiivisissa skenaarioissa on taustalla vallan väärinkäyttö ja ihmisen ylivalta
toiseen nähden. Siksi minä uskon tuohon Kristinuskon Jumala käsitykseen, jossa
yksilö saa ja joutuu tutkimaan itseänsä ja vallankäyttöään.
Tuossa
uidessa pohdin alamainen sanan käyttöä, josta joskus keskusteltiin kiivaasti ja
tuli mieleeni alivaltainen. Ihminen tarvitsee valtaa itsensä hallitsemiseen itseyden säilyttämiseksi,
mutta ei muiden, kun itsenäistyminen on tapahtunut. Hallinnalliset järjestelmät eivät voi olla itsetarkoituksellisia, ne on tarkasti priorisoitava. Tähän mielestäni
Kristinusko myös opettaa, Jumala laittoi ihmisen valitsemaan. Kunnioittamisen
kautta kehittyy positiivisia vuorovaikutuksia, jossa erilaisuudet tuottavat
iloa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti