Ahdistus
koetaan useimmiten negatiivisena asiana, mutta todellisuudessa ahdistus on
tärkeä osa meidän kehitystämme. Se syntyy syntymäpuristuksessa ja myöhemmin
kasvatuksen aineksista. Omatuntomme kolkuttaa ja ahdistaa, jos teemme väärin,
normien vastaisesti.
Positiivisessa
ahdistuksessa ihastuksemme, jossa syntyy ensin mieltymyksessä aistimuksen kautta
ja on makuelämys, ja myöhemmin positiivisissa kokemuksissamme
vuorovaikutuksessa sanakieli ja tunteet aktivoivat mieltämme. Ihailun myötä tavoitteemme
lähtevät pyrkimyksiin, jotka ihanteet ovat luoneet. Kun kohtaamme arjen, ihastuksen
ja realismin väliin syntyy jännite, jonka yksilö ratkaisee kompromissina. Ja tuo
jännite on se, mikä ylläpitää oppimisen intoa. Se synnyttää tunteita ja
edesauttaa muistia. Kuinka usein olen todennut, että tavoitteen poistuessa
muisti heikkenee. Se näkyy vieläkin Englannin opiskelussa.
Negatiiviseen
ahdistukseen liittyy usein syyllisyyttä ja häpeää. Jos ihmistä syytetään
teosta, jota hän ei ole tehnyt ja hänellä on vahva omatunto, alkaa häpeä painaa
olkapäillä. Kehonkieli alkaa oirehtia, ja luhistuu. Tämä saa aikaan
ympäristössä epäilyä ja syytetyn kuorma kasvaa, kehomekko rypistyy yhä enemmän,
ja lopussa jopa romahtaa. Ben Malinen on sanonut kirjassaan ”Häpeän monet kasvot”,
että syyllisyys liittyy tekoon ja häpeä persoonallisuuteen. Kun nämä
yhdistyvät, syntyy rumaa jälkeä.
Joka
tapauksessa hyvä ahdistus on oppimiseen liittyvää ja pitää yllä innostusta, kun
yksilö pyrkii tavoitteisiinsa. Lapsen vilpittömyys on parhaimpia vilpittömien
tavoitteiden kasvualustoja. Siksi sitä pitää suojella, ja niin myös oppimisen
edellytykset pysyvät hyvinä. Pakkomielteinen opettamine eri asioihin ei kanna
hyvää hedelmää. Kuinka usein olen miettinyt sitä, kuinka meille opetettiin
koulussa hallitsevien ihmisten asioita. Varmasti ne ovat tärkeitä, mutta yhtä
tärkeää olisi oppia omaa menneisyyttään tutkimalla.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti