Mikael Jungerin
ajatukset kielivaikeuksista ovat hämmästyttäneet kielitieteilijöitä Koska en ymmärrä
mitään sanakielen kehittymisen ehdoista, puhelen levottomia koko asiasta. Käsittääkseni
sanat saavat alkunsa ensin matkimalla äänteitä, siis toistaen, sitten ne
yhdistyvät kuvaan, jossa on konteksti sanaan tapahtumayhteydessä. Vasta pitkien
fyysisten harjoitusten jälkeen toisto onnistuu, ja tuhansien leikkikokemusten jälkeen
lapsi kykenee luomaan sanayhdistelmän etuaivolohkolla lyhytaikaisessa muistissa,
ja tuottaa sen sitten puheella. Lasten toistomagneetti automatisoituu
erityisesti autoritaarisessa kulttuurissa, jossa kuulomuisti toistaa sanotun.
Jungner ajaa
takaa ymmärrettävyyden lisääntymistä. Mitä sitten täytyy ymmärtää? Ovatko omistusliitteet
olennaista kielessä? Sanoisin että ovat. Lause, ”minä mennä kotiin”, on
ulkoistanut ihmisen itsen ja sielun kokemuksestaan. Vastuu itsestä ja teoista
menettää merkityksen. Tämä kehitysvaihe on tutkimusten mukaan kolmen vuoden
iässä. ”Hän menee ja ajaa autolla”. Kysyn, onko tämä kielen kehityksessä sitten
autoritaarisen kulttuurin tulos, lapseen kohdistetaan käskyjä, eikä subjekti pääse
dialogiin. Dialogiin kykeneväisyys on ikäkysymys, ja sekin vaatii suojaa itseen
nähden.
Asiaa voi
pohtia myös aivorakenteellisesti. Kielen kehitykseen voi liittää
itsenäistymisvaateen. Ennen sanakieltä on tunne-elämää, jossa syvällä
mantelitumakkeessa syntyy hahmoja jo kohtuaikana. Nämä kuvat siirtyvät
etuaivolohkolla näytille, josta yksilö tulkitsee sen. Puheen tuottaminen tulee
kuitenkin eri aivolohkolta, oliko se nyt vasemmalta, se on aktivoitava ennen
kuin sen saa ilmoille. Monesti olen huomannut, että kirjoittaminen on helpompaa
ja jäsentyneenpää kuin puhe, koska siellä ei ole niin selkeitä oppeja kuin
leikeistä kehittyneet. Mutta minä en ole saanutkaan puhua, piuhat ovat poissa.
Englannin
kielessä puheen ääntämisen yhteys etuaivolohkoon on oltava kunnossa. On kyettävä
muodostamaan kuva symboleista ensin etuaivolohkolla, ja siirrettävä sitten
puhekeskukseen eli takana on paljon leikkejä. Kun ajattelemme kieltä, jossa on
vain kuulomuistin takana lauseet, se saattaisi merkitä sitä, että itsen muodostus
ei syntyisikään enää ihmisestä itsestä, vaan opitusta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti