torstai 12. helmikuuta 2015

TULEEKO LAPSI NÄHDYKSI?


Noin viikko sitten otin kantaa Aamulehdessä päivähoidon henkilöstön pätevyysvaatimuksiin. Mitä koulutusta pitäisi olla! Kansanedustaja Leena Rauhala (kd) kommentoi asiaa otsikolla, "Lapsi tarvitsee rakkautta". Hän myös kirjoitti lapsen tarpeesta tulla nähdyksi, johon ei aina koulutus yksiselitteisesti anna valmiuksia. Syli, lämpö ja pysyvät kiintymyssuhteet, ne ovat niitä termejä, joita hyvä varhaiskasvatus pitää sisällään. Rauhala kirjoitti oleellisista asioista, mutta jätti myös kyvymyksiä, joita pohdin.

Ehkä tärkein taito tunne-elämän kohtaamisessa lapsen ja aikuisen välillä on aitous, vilpittömyys ja rehellisyys, jota lapsen sisin perimmiltään alkuun on. Läsnäolo ja aitous. Se tietotaitotaso, jonka vanhemmuus tuo tullessaan on syvintä huolen, välittämisen ja rakkauden ilmentymää, mutta ei takuuvarmasti vanhemmillakaan. Liiallinen tunkeutuminen vanhemmuuteen voi viedä aitouden, tuoda liikaa odotuksia ja laittaa heidät opettamaan lasta sellaiseen mitä lapsen ei tarvitse osata.

Kokonaispersoonallisuuden näkeminen vaatii tietoa kehitystehtävien valossa.

Nähdyksi tuleminen on monimutkaisempi kuin äkkiä ajattelisi. Näkeekö lapsen pirulaisena, kuten kansanperinne kertoo, näkeekö hänet liikkuvana, vai kieli- tai matematiikkanerona. Mitä lapsessa kuulee, mitä toivoo ja mitä määrää toteutettavaksi. Kasvatus on erittäin tunnepitoista erityisesti vanhempien suhteen, tiikeri nousee takajaloilleen, jos lapseen kajotaan kaltoin. Erikan kuolemantuottamus kertoo karua kieltään vanhemmasta, jolla ei ole rakkauden taitoa.

Onko lämmin sylikään aina takuu välittämisestä? Jo katseesta alkaen lapsi vaistoaa hyväksynnän, aikuisen kehonkieli kertoo mitä pidetään paheksuttavana, mitä hyväksyttävänä, vaikka puhuisi kuin Runeberg. Kosketus on hyvin vahva kertoja. Näiden monien puolien tiedostaminen on tietoisen kasvatuksen periaate. Ei voi nähdä asioita, joista ei tiedä. Ammattiosaamisen pitäisi olla vahvaa ja loogista tietoa näkemisen ja kuulemisen kautta, lapsen itsenäistymisen turvaamiseksi. Kuten kasvatustieteilijä  J.A.Hollo on sanonut, "Varhaiskasvatus on kasvuun saattamista"

Raija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti