Vakavan
sairauden kohtaaminen on ihmiselle valtavan suuri tragedia, jolloin sanat
loppuvat läheisiltä, sairastunut elää epätoivon ja toivon vuoristorataa, järkytys
on suuri kaikille, elämä on voinut pysähtyä. Se on voinut tulla jo syntymässä,
tapaturmassa, kehittynyt taudiksi elimistön toiminnallisissa ongelmissa,
kemikaalien vaikutuksesta, ja mitä erilaisimpia mahdollisuuksia geeneistä
alkaen, joista vain lääkärit tietävät enemmän.
Sairaudet
eivät ole kuitenkaan samanarvoisesti ymmärrettyjä. Joitakin sairauksia pidetään
jopa ylpeyden aiheina, kihtiä pidettiin aatelisten tautina. Henkiset
sairaudet, tai nykyään enemmän puhutaan psyykkisistä, kuuluvat arvottomiin.
Niitä pidetään ihmisten heikkouksina. Itsemurhan tehnyttä pidettiin kirkossa
synnintekijänä. Kirkko ei ole osannut arvostaa elämää ihmisessä, se on vienyt
sen jumaluuden olemukseen ja sen palvontaan, ei ihmiseen, jossa elämä on.
Kirkko on ajautunut materialismiin, ja henkisiä oikeuksia ei ihmiselle ole
annettu, usko on tuhonnut itse itsensä.
Vuosisadan
alussa syntynyt äitini joutui kokemaan kovan kohtalon, kun hän sairastui
säärihaavoihin jaloistaan. Kolme kertaa jalat lyhennettiin ja lopulta hän oli
pyörätuolissa, sanoin silloin, että pala palata otetaan henki. Hän tuli ennen
amputointia kylään meille, ja otti Raamatun käsiinsä, ja sanoi, ”sen mistä
aukaisen, on vastaus totuuteen” ja sieltä tuli vastaus, sairauden minä annan syntiesi
palkaksi. Se oli varmaan hirvittävä synnintunto ihmiselle, joka oli kasvanut
nöyryyteen Raamatun oppien mukaan. Myöhemmin tiesin, että säärihaavojen syntymä
on usein sokeritaudista syntynyt verisuonten heikkous juuri
laskimoissa, eivätkä suonet kykene enää nostamaan verta takaisin sydämeen päin
ja suoni tukkeutuu ja tulehtuu.
On täysin
järjetöntä elää vain uskon mukaan, Jumala loi ihmisen niin, että hän tulisi
tietoiseksi asioista, hyvästä ja pahasta ja tieteen kautta etsimme tietoa
materiaalisesti, Jumala loi hengen ihmiseen ja se on hengellisen tietoa, eivät materian, psyyke on henkisen.
Kärsimyksiä
ei voi vertailla, joskus pieni ongelma voi kätkeä taakseen suuren tuskan, josta
näkyy vain jäävuoren huippu. Jokaisen ihmisen elämä on arvokas.
Itsemurhaa
pidetään yhä heikkoutena, jossa syy on tekijällä, on ollut liian heikko.
Ympäristö ei tunne vastuuta teoista, joita henkilölle tehdään, muitakin syitä
on kuin kiusaaminen. Mutta yhteisöissä, joissa pahoista teoista vaietaan, ei
puhuta niistä, uhrit maksavat sen hengellään. Syyt eivät ole yksinkertaisia, syyllisyyttä
voi kantaa sellainen henkilö, joka vain satunnaisesti ja harvoin on kohdellut
kaltoin muita tai murhan tehnyttä. Usein taustalta löytyy joku vakavasti kiusaa
tekevä, joka päällisin puolin näyttää erityisen mukavalta, hän on julki
hyveellinen, ja salaa pimeän puolensa, kertoo kauniita tarinoita.
Ei
ainoastaan kirkko, mutta myös lääketiede on luokitellut ihmiset heikkoihin ja
vajaaälyisiin, kuten rotuhygienia oppi todistaa. Suomessa talvisodan sotilaita,
jotka eivät kestäneet tappamista, luokiteltiin lääkärien toimesta
heikkohermoiseksi. Nämä tavat kulkevat pitkään perinteinä yhteiskunnissa ja
ihmisten mielessä asenteina. Kovan kohtalon kokeneet joutuvat kantamaan häpeän
taakkaa aina lopulliseen murtumiseen saakka, koska asiaa ei kyetä käsittelemään,
kollektiivinen mieli oikeudentuntoisena on tieteen ja uskontojen viljelemää
totuutta, jossa ihmisen arvostus on heikkoa.
Erityisesti minua hämmästyttää
juuri kirkon asenne, tavoitteena elämän kunnioitus, mutta käytännössä elämän
häpäiseminen ihmisen kautta. Syyttömyys on yhtä suuri ongelma kuin syyllisyys,
jos tekee väärin, se syyllistää, mutta jos ei syyllistä itseään ollenkaan
todellisten tekojen suhteen, syyn kantavat toiset. Arvottomia ei kuulla, ja
arvostettujen tarinat ovat tosia, arvottomat ovat mielisairaita, jotka ovat
vain kuvitelleet asiat. Mielikuvilla johtaminen on ongelmien takana, jossa kuka tahansa voi lähteä johtamaan yhteisöä yli virallisen johtamisen. Ihmisille ei
suoda ihmisoikeuksia, vaan valta sanelee ihmisen oikeudet ihmisyyteen, ylivalta
toisen ihmisen yli.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti