Me kaikki
olemme jollakin tapaa rikkinäisiä ja särkyneitä. Mutta kun kohtaamme toisen
ihmisen, odotamme häneltä täydellisyyttä, omien ihanteidemme mukaista olemista
ja käytöstä. Sitten petymme, kun toinen ei tuota meille täyttymystä
toiveissamme. Ehkä meidän olisi viisasta säilyttää itsessämme kyky heräämiseen
ja ihmeen näkemiseen, ei lyödä toiseen leimaa kuin lääkäri diagnosoidessaan,
vaan annetaan ihmisille mahdollisuus muuttumiseen, niin kuin jokainen muuttuu.
Liiallista uusien mielikuvien virtaa emme kestä, ajaudumme epätodellisuuteen. Vaikka
olemme vaillinaisia, meidän pysyvyyden kannalta on merkittävää, että saamme
kokea eheytymistä, mutta meillä on oikeus myös rikkinäisyyteen. Ihmisen osa on
toimia eri kehitysalueita vuorotellen, eriytyen, sillä emme kestä kaikkea halliten,
se tuo liikaa jännitettä.
Ehkä on hyvä
eritellä erilaisia mielikuvia. Suurimmaksi osaksi mielikuvat, jotka hallitsevat
ajatuksia, ovat ajatuksien synnyttämiä, mielikuvista muistikuviksi, ja
unohdukseen osia tippuneina, poistaen kokonaisuudesta. Ne ovat syntyneet
havainnoinnista, johtopäätöksistä, tiedon rakenteista, tunteiden vaikutuksista,
oikeuksista, ja olemisemme tasosta, minne ja mihin suuntaamme ajatteluamme. Toinen
ja elintärkeä osa ihmisyyttä on tunteiden syntymä, jossa mieleen syntyy uusi
mielikuva, aistihavainnoissa useimmiten vanha, traumoissa tunteiden takautumat
tuovat vanhoja muisti-, ja mielikuvia. Tunne syntyy vuorovaikutteisuudessa
itseen ja toiseen nähden, ja ilmenee kuvana mielessä. Kaikki nämä sekoittuvat
harvinaisen usein ihmisillä. Siksi nk. luotu totuus on usein harhaa.
Muistissani
on jostakin opiskeluajoilta tarina, jossa tunteiden tukahduttaminen ja kieltäminen
tyrehdyttää koko elimistön toiminnan, laittamalla lopuksi tapin viimeiseen
reikään elinkierrossa.
Hätkähdän
jokainen kerta, kun ihmiset tuomitsevat Jumalan, ja kiistelevät Jumalan
olemassaolosta. Se ei ole oleellinen kysymys uskon olemuksen kannalta, se on
tieteellinen ja rationaalinen kysymys, ja vaatii todistamaan vain mikä on
näkyvää. Uskon syvimpiä asioita on kohdata itsensä, löytää itsensä, etsiä
itseään, ettemme mene valtavirtojen mukana, ajattelutason mielikuvien perässä,
vaan tulemme omaksi itseksemme koko ajan havaiten mahdollisimman todellisesti,
koska esim. Kristinuskon oleellisin ja vaativin asia on totuuden etsiminen.
Tämä vaatii juuri mielikuvien haltuunoton, kun mielikuvat syntyvät mielessämme.
Tässä kokemuksen syvyydessä mielessä on tekijä ja kohde, ennen vanhaan hyvä ja
paha, negatiivinen ja positiivinen, miellyttävä ja epämiellyttävä. Jumala
uskossa ihminen kysyy Jumala-kuvalta, ja on mielen tarvitsema kohde, ja ihminen
alkaa ratkoa ongelmaa, mahdollisesti kyseenalaistaa oman näkemyksen. Jos usko
on ainoastaan sanakieleen liittyvää, ihmiselle ei mahdollistu henkinen kasvu,
hän ajautuu henkiseen laiskuuteen. Jos emme opettele ottamaan haltuun mielikuvia,
tunteet ottavat vallan ja alkavat ohjata meitä ja se tuo ongelmia vuorovaikutussuhteisiimme.
Kuulemme ja näemme asioita vain oman kokemuksen kautta. Myötäeläminen on vuorovaikutuksen
antama elämän hyvä.
Kun
jäsentymättömät mielikuvat pääsevät hallitsemaan ja ihminen ei jäsennä niitä
sanakielen merkityksien kautta, ne tuovat sosiaalisia ongelmia ihmisten
vuorovaikutukseen. Tunteet ovat ehdottoman tärkeitä kehityksessämme, mutta
niitä on opittava ymmärtämään, niiden ei voi antaa mellastaa hulvattomasti.
Tunne voi
syntyä itsestään omista kokemuksista, mutta merkittävintä on niiden syntymä
toisen ihmisen kohtaamisessa. Kun nainen esimerkiksi kohtaa toisen naisen,
jossa hän näkee Marilyn Monroen, kauneusihanteiden seksisymbolin, hänellä
saattaa syntyä kateutta. Jos hän ei kykene hallitsemaan kateuden vaikutusta, ja
jäsentämään sitä järjen tasolle, hän voi antaa kateuden johtaa suhtautumistaan
toiseen naiseen, ja negatiivinen tunne vaikuttaa siihen, miten hän suhtautuu
tuohon toiseen, kuulee ja näkee hänet. Seksuaalisuus on ihmisen syvimpiä
tunneviestejä, viehättävyyden kokemus ja kilpailijat pyritään poistamana
areenalta.
Muistellessani
lapsuutta, huomasin, että vahvin tunne oli ihailu, vanhempien sisarusteni
ihailu, heidän taidot nikkaroijina ja laulajina. Tunteiden merkitys
positiivisesti vaikuttavana asiana on juuri toisen ihailu. Vertaillut ja
kilpailut tuovat negatiivisia tunteita enemmän, ihailullakin on omat vaaransa,
voimme sokaistua. Surullista on se, että tapaan usein ihmisiä, joille ei synny
tunteita, tai ne ovat jotenkin taustalla, ikään kuin ihminen ei uskalla kohdata
itseään. Niinpä tuo ihminen ei koe mitään väärää siinä, että toinen ihminen
häpäisee toisen mitätöimällä mielikuvituksessa eläväksi. Jokseenkin kaikki
tuntee häpeää teoista, sanoista ja vääryyksistä, mutta jos tunnetasoa ei ole kohdattu
itsestä, vain arvot, arvottomuudet ja asenteet vaikuttavat siihen, miten
toiseen suhtaudutaan.
Muistan
masennuskaudeltani ajan, jolloin esimerkiksi lukeminen ei synnyttänyt mitään
mielikuvia, tunteita ei syntynyt, johon tieto olisi sitoutunut, eikä myöskään
oppimista. Minulla ei ollut mahdollistunut puheoikeuden puuttuessa kuulomuistin
yhteys, kielen konteksti osaamisessa, puhuttuun ja kuultuun. Kuulemisessa ihmisellä täytyy olla
mahdollisuus luoda mielikuva sanasta, kun itseä rangaistaan olemisessa ja puhumisessa,
mielikuvan luominen ei enää onnistu, se kuolee. Ahdistus nielaisi elämänvoiman,
ja tunteet katosi, tilalle tuli ahdistus ja siitä seurasi aggressio. Silloin
juuri ihmisten oli vaikea kohdata minua, ääneni madaltuneena, kuin olisin ollut
vihainen, mutta sitä en ollut toisille, ihailin yhä toisia lapsuuden voimalla,
mutta vääryyttä en voinut sietää, kaltoin kohtelua, koska sen olin saanut kokea
julmasti. Me ihmiset muistamme sen, mikä tapahtuu harvoin, ja jatkuvaan tapahtumaan
adaptoidumme, sulaudumme tapahtumaan, emme näe sitä, siksi monesti kuva toisesta
vääristyy.
Kun elämää
varjostaa turhautuminen, millään ei ole merkitystä, mitä puhut, tunnet tai
mitkä ovat arvosi, alkaa turhautuminen, pelaa vain pasianssia, tekee jotain,
jossa vain aika kuluu. Pitkään sain iloa omasta tekemisestä, mutta ihmisellä on
tarve toiseen ihmiseen, siksi taidot toisen kohtaamiseen ovat avainasemassa
yhteisöjen kehittymiseen. Nyt kykenen jo kestämään arvottomuuden, mutta aina
niin ei ole ollut. Meidän on opittava kohtaamaan särkyneitä.
Kuka
uskaltaa olla haavoittuvainen, mitä kohtaaminen joskus vaatii, uskaltaa olla
oma itsensä, kertoa avoimesti toiselle todelliset ajatukset, pakottaako rooli,
tai kehittynyt suhde olemaan tietynlainen, jossa vallalla on alistettu? Uiko
ahdistus pelästyttämään toisen, mikä useimmiten aiheuttaa myös toiselle ahdistuksen,
ja olemme neuvottomia. Annammeko tilaa ihmisen löytää minän pystyvyytensä, omat
vahvuutensa, omat osaamisensa ja kannustamme siinä. Ratkaisevaa on se, kuinka
kohtelemme toista.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti