Tuo otsikon
lause erään tunnetun urheilijan käyttämänä särähti korvaani, erityisesti kun
hän on tunnettu myönteisestä elämänasenteestaan. Hän on suuri sankari, jonka
sanomisilla on paljon painoarvoa yhteisölliseen arvomiljööseen. Hän tuo esikuvia julkiseen keskusteluun, ja
ohjeistaa moraalikoodeja.
Moraali ja
oikeudentaju eivät ole helppoja asioita. Kantin luokituksessa elämme pääosin
kaikkein alimmilla asteikoilla, asenteiden viidakossa. Asenteiden ja
yksinkertaisuuksien viljely ruokkii siellä pysymistä.
Kun yhteisö
hakee moraalia, se ei useinkaan osu kohdalleen. Olen kohdannut lukuisia
moraaliongelmia, jossa on uhraamisen elementit läsnä. Niinpä lause, sitä saa
mitä tilaa, on järjetön. Tässä urheilija selitti, että jos on ystävällinen, saa
myös ystävällistä kohtelua. Valitettavasti ihmiset ovat paljon raadollisempia.
Saattaa olla, että palvottu henkilö saa sokeaa kunnioittamista, jonkin arvokkaan
asian edustajana. Hän on kuin arvojen esikuva, jolle kumarretaan siinä
arvostetun hyveen vuoksi.
Arjen
raadollisuudessa ollaan ehkä syvemmällä mielen sokkeloissa, kuin
julkihyvyydessä. Näitä raadollisuuksia sain nähdä työelämässä. Kun joku henkilö
oli mustamaalattu, hänen käytöksellään ei ollut mitään merkitystä, moraali
nousi asenteiden tasolta. Kiusattu henkilö saattoi olla erityisen fiksu, mutta
joskus luonnollisesti väsyi kiusaamiseen ja käyttäytyi sopimattomasti. Kuva tuosta
henkilöstä tehtiin satunnaisten puolustusreaktioiden perusteella, ei
pääsääntöisen käytöksen. Suhtautuminen toiseen ja kunnioitus pysyi asenteiden
tasolla.
Mielen
funktiossa on hyvä muistaa, että mitä vahvempaa on palvonta, ja mitä suurempaa
sekä kauniimpaa se on, sitä julmempi on sen kääntöpuoli.
Uhraaminen
on syvärakenteinen mielen reaktio. Sillä on taustansa muinaismytologiassa, uskonnoissa
ja myös pakanaseremonioissa. Heikkoutta ei siedetä. Heikko hylätään ja
raadellaan, erilaisuus poistetaan joukosta, ja kauniit hirtetään. Paremmuuden
tavoittelussa etsitään jotain suurempaa ja kauniimpaa, itse asiassa siinä on
hirttosilmukka itselle, se joko tuhoutuu tai selviytyy voittajana.
Mutta voittajan elkeet ovat omahyväisiä, niillä määritellään toisille vaatimuksia. Olen sitä mieltä, että palvonnalla on suuri merkitys uhraamisen syntymisessä. Siinä kateus löytää tiedostamattomasti heikkoutta, että voisi kokea itsensä arvokkaaksi, ja palvonta nostaa jonkun tai itsen muun yläpuolelle. Mutta uhraamisessa ei uhrata aina palvottua, eikä kukisteta häntä vuoren huipulta, vaan otetaan sijaiskärsijä heikkouksien joukosta. Siksi hierarkkinen johtaminen johtaa useimmiten myös uhraamiseen.
Mutta voittajan elkeet ovat omahyväisiä, niillä määritellään toisille vaatimuksia. Olen sitä mieltä, että palvonnalla on suuri merkitys uhraamisen syntymisessä. Siinä kateus löytää tiedostamattomasti heikkoutta, että voisi kokea itsensä arvokkaaksi, ja palvonta nostaa jonkun tai itsen muun yläpuolelle. Mutta uhraamisessa ei uhrata aina palvottua, eikä kukisteta häntä vuoren huipulta, vaan otetaan sijaiskärsijä heikkouksien joukosta. Siksi hierarkkinen johtaminen johtaa useimmiten myös uhraamiseen.
Eikö sitten
mitään voi pitää parempana, eikö mitään voi arvostaa, eikö ihmisissä ole eroja?
Näennäisten arvojen nostaminen toisten arvojen kustannuksella vie perusarvojen
merkityksen metsään. Täytyy osata arvostaa monenlaista, monikerroksisesti,
syvästi ja laajasti. Urheilun yliarvostaminen jumaloi ja palvoo ruumista.
Palvonta tuo uhraamisen ja sankaritarinat, jotka itse asiassa vain ruokkivat
sankareiden omia, usein yksinkertaistettuja totuuksia.
Raija