Kuuluisin
teoria siitä, kuinka poika voi uudistua on tietenkin isänmurha. Tuo myytti
Oidipuksesta tulee esiin silloin tällöin, kuten esim. Jari Sarasvuolla poikien
maailmanmestaruudesta. Teoriat ihmisyydestä ovat minäkeskeisiä, aggressioista
alkaen, mutta eivät erittele sitä riittävästi, mistä lähtee ja mitä siinä
esiintyy, ja mihin se päätyy. Sitten kun minuutta ei saa olla, sitä luotaa kokemuksia,
valintoja ja valitsemattomuutta eri tavoin, kuten itse olen luotaillut kovin ruumiskeskeisesti.
Syvällä taantumassa syntyi kuva kehojännitteisyyden alkuperästä, eli sikiön syntymästä
syntynyt kehon jännitteisyys ulospäin, kun oli oppinut sikiönä liikkumisen,
sitä työntyy itseään lihaksissa ulospäin, kun joutuu puristuksiin. Ehkä se on
myös alkuperää sille, että suuntautuu ulospäin sitten minuudessaan.
Mistä meillä
on vapaus ja mihin? Jokseenkin tuntuu siltä, että teemme enemmän itsemurhan
kuin isänmurhan. Itsemurhaan johtava teoria on sysätä kaiken syntyvän seksuaalivietin
seurauksena, mikä ei anna tilaa erilaisille lähtökohdille. Freudin
seksuaalisuus hirttäytyy juuri omaan itseensä, koska sen aistinäkemykset ovat
pakkoaistisuuden jälkiä. Myytit kertovat enemmän ajattelun tuotoksista kuin konkretiasta.
Ensimmäinen askel olisi erottaa vaistot ja vietit, kehoaistimuksessa syntyvä
vaisto ja minän kokemuksessa syntyvät vietit.
Onko kehomme
vapaa vai väkivallan jälkeä? Hyvässä ja hellässä hoivassa kehojännitteisyydestä
vapaudutaan ohjauksessa sisäisiin kokemuksiin, mutta liikaa ulkoa ohjatussa ja aktivoivassa
lisääntyy kehojännitteisyys väkivaltaisena kokonaiskehollisena kokemuksena. Synnytyspuristuksesta
jäänyt kehollisuus saattaa olla väkivallan tyyssija enemmän kuin aggressiotaustainen
minuuden vihaelementti. Olen vakuuttunut siitä, että minuus on tärkeimpiä kehitysvaiheita,
mutta siinä ei huomioida juuri kehon ruumiillisuutta erillisenä ja minän
suhdetta vuorovaikutuksiin, jossa minuuden aggressiot esiintyvät. Tärkeintä olisi
huomioida vapaus ja alistaminen. Alistamisessa kehojännitteisyys kasvaa.
Kun lapset
eivät saa nykyisin enää yksilöllistä mahdollisuutta minän kehittymiseen päiväkotien
kasvatuksen myötä, minuudet jäävät liian heikoiksi ja kehollisuus alkaa johtaa
kehitystä, hurmokselliset kehotunteet, ja koska liian varhainen ryhmäohjaus estää,
yksilöä ei synny, ja kokonaisvaltaiset kehotunteet alkavat johtaa ajatuksia. Minuus
ei ehdi eriytyä tunteitaan näkevänä ja sanakielestä ymmärtävänä, vaan uskomukset
ja yhteiskieli joukkovoimaisena johtavat ajatuksia.
Kun
kehokeskeisyys ja kokonaisvaltaisuus kokemuksena siivittävät seksuaalisia
tuntemuksia, se rakentuu väkivaltaan ja luovuttamiseen. Lihasvoiman tunto tuo
kehollista voimaa yrittää, mutta taustalla on myös vapaudentila, joka syntyi
synnytyspuristuksesta vapautumisessa, ja loi lamaantumisen reaktion. Ehkä juuri
silloin syntyi kuolemanpelko, joka nosti aggression pintaan ja suunnan elämän
voittamiseen. Niinpä nämä kehojohteiset johtavat tunnottomuuteen, jossa yhä enemmän
on tehtävä väkivaltaa, että saa tuntonsa kokemukseen, koska lihasvoima päättyy
aina voimattomuuteen. Jos minuus saisi kehittyä yksilöllisesti, se johtaisi vapauden
tilaan, jossa tunteet toisivat avoimuutta ja aistiherkkyyttä, jossa seksuaalisuus
kehittyisi tunteiden jälkeiseksi tilaksi, mikä ei onnistu väkivaltapohjaisesti.
Kohtaamisessa vapaus ei rakennu vapauslähtöisesti vaan keholähtöisesti, kun kehokeskeisyys
johtaa kasvatuksessa. Minuuden ihanteiden ja realismin välistä ristiriitaa ei
synny, mikä synnyttäisi aggressiota ja tahtovoimaa, vaan jännite on kehossa
pelkopohjaisesti hädän ja kauhun ajamana, syntymäpuristuksesta.
Minuudet,
jotka kehittyvät kehopohjaisesti, toistavat kokemaansa ja syövät itseään kuin
kannibaalit, ottavat mallia kehollisuudestaan lisäten sitä kerroksina
päällensä.
Paska, että
näitä ajatuksia aina syntyy niin kummallisesti.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti