Ensi
sunnuntaina vietämme jälleen äitienpäivää. Lapseni tulevat luokseni, syömme
jotain hyvää ja olemme ikään kuin sunnuntaivärssyn kauniimpia. Luja äitilapsi
suhde antaa mahdollisuuden olla lempeästi lujempi ja löytää sieltä sellainen
arvo, mikä lohduttaa kipeinä aikoina, syväluotaus vahvimpaan ihmissuhteeseen.
Tuo suhde, mikä voi mennä täysin karillekin, ja minkä voi myös isä antaa.
Tottelevaisuuskulttuurissa,
jossa vanhemmat ovat auktoriteetteja, ja lapset kuuliaisia, törmää usein
sanontaan, että lasten täytyy kunnioittaa vanhempiaan, ikään kuin käskettynä,
mikä on osin totta ja sitä tarvitaan muistutuksena, mutta ei liiallisesti. Alkujaan tuo kunnioitus syntyy lasten ja vanhempien välille ensin vanhemman kunnioituksesta
lastaan kohtaan. Se on aidointa välittämistä, kuulemista ja näkemistä. Sen voi
tavoittaa katseesta, sen avoimuudesta ja kirkkaudesta. Sen voi aistia eri tavoin
kuin katseen, jossa on vuoria välissä. Se viattomuus on ensin lapsen turmeltumattomassa
mielessä, johon vanhempi herkistyy.
Kunnioittamisen
kyky syntyy, kun on ensin kokenut itse kunnioittamista, silloin ihminen kertoo
avoimesti ja rehellisesti niistä tunteista, joita kohtaa, niistä asioista, jotka
askarruttavat mieltä. Ei ole rehellisen syytä se, että joku käyttää
viattomuutta hyväksi, se on hyväksikäyttäjän vastuuta.
Kunnioittamisen
kyky vanhemmilla tarkoittaa sitä, että he aikuisina ovat arvostettuja ja
kunnioitettuja yhteisön ja yhteiskunnan silmissä. Tällöin arvottomuus ei ole noussut sähköiseksi
impulssiksi katseen viestiin, jossa ristiriita näkyy halussa ja tahdossa, kun
on erilainen kuin itse arvostaisi. Sillä omia arvoja vastaan ihminen ei voi
elää, se kuluttaa sielun ja turmelee ihmisyyden. Tuo kunnioittamisen ja
välittämisen kyky on tärkeimpiä oppimisen asioita, ehkä enemmän kuin monet sanakielen
versiot, sillä sen kauaskantoiset vaikutukset vyöryvät kaikkiin
ihmissuhteisiin.
Tänä
äitienpäivänä erityisesti suuri kunnioitukseni niille äideille, jotka
yhteiskunta halveksui vaitioloon, joiden perheet joutuivat kokemaan häpeän
taakan, joista lapset joutuivat sen kokemaan selittämättöminä ahdistuksen
punoksina, tiedostamatonta arvottomuuden tuskaa. Nämä perheet, joita
Suomessakin on tuhansia, olivat suurperheet. Muistan äidin, joka sanoi, että
hän olisi mielihyvin ottanut sterilisaation raskauksien helpotukseen, mutta kun
se tuli häpäisemällä, hän kieltäytyi. Laki oli sellainen, että vain
mielisairaille annettiin sterilisaatio, ja lääkäri kirjoitti suurperheiden
äidit mielisairaiksi. Tämä oli luokittelu, mikä on alkujaan tullut
kansallissosialismin aatteista. Siellä ne diagnoosit papereissa kukoistavat perintötekijöinä
vielä lapsille.
Siellä saloseuduilla
kuusikymmentä luvulla ei ollut lääkäreitä, ei kulkuneuvoja, ei rahaa, jolla ehkäisyä
olisi saatu. Monet äidit olivat tämän yhteiskunnan taholta tulevan tunkeutumisen
kohde, suurperheet, joita lapsuuden kotiseudullani oli useita kymmeniä. Mielisairaan
leima oli heidän perhettä traumatisoiva teko, jonka yhteiskunta järjesti, aikana
jolloin äidit uskoivat, että se oli Jumalan rangaistus. Järjestäjänä kunta, joka
ei halunnut tukea perheitä ruokakupongeilla.
Tänä päivänä
yhä enemmän on ongelmaksi noussut jälleen se, ettei yhteiskunta arvosta äitiyttä.
Toki se voi mennä pieleen ja erityisesti silloin, kun äiti on halveksittu. Mutta
sitä elämänlankaa, jonka kunnioituksen myötä voi antaa lapselleen, ei voita mikään
arvo, se on syvintä oppia elämästä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti