Todellisuudet ja totuudet ovat aina olemassa, tahdommepa sitä tai emme. On todentuvaa ja todistamatonta, on myös valittuja valtamenetelmiä, estäen kokonaisuuden näkemistä ja rajattuja mahdollisuuksia sekä vääristeleviä ohjauksia oman agendan ajamiseksi. Todellisuudet muuttuvat koko ajan, timanttisoituja arvoja luotsaa viisauden elementit. On eksaktia tiedettä, mitä voidaan helpommin hahmottaa ja hallita, säädellä ja luoda lähtäkohdiksi sekä tavoitteiksi, kuten rahatalous, ja on sovittuja määreitä arvostuksineen. Eksakti on tarkkaa, täsmällistä ja paikkansa pitävää. Ihmistieteet ovat osittain kuin muutoksen alkuvirtaa, sen juuri on ihmisen muuttuvuudessa ja siinä antavan kehityksen ulottuvuutta, erilaisuudesta kasvamista ja oppimista. Ihmistieteissäkin on omat selkeät teoriat, mitkä mahdollistavat ihmisyyttä kohtuullisen johdonmukaisiin ja yhdistäviin tekijöihin. Todellisuuksien väistymiset on kuin ihmisyyden ongelmaa, havaitsemisen ja havannoinnin karkoittumista totuudesta, uskomusten utopiaa.
On hyvä tietoisuuden kannalta, että osaamme tarkastella todellisuuksia niiden lähtökohdista käsin, päämääria ja välitavotteita nähden, että voisimme vaikuttaa oppimiseen. On psyyken todellisuus, on tapahtumien todellisuus, teorioiden, vallan jne. Arvojen ohjaava vaikutus on oleellista ymmärtäessä todellisuuksia. Sattumanvaraiset päätelmät ja irrationaalisuus johtaa useimmiten mielen valtaan, mieltymisten jatkuvaan virtaan unohtaen ihmisyyden ytimiä, ajattelun oppimista, tunnevaikutteita syväsyntyisinä, mikä on psykoanalyysia, mistä kertoo mainiosti elokuva, ”Olemisen sietämätön keveys”. Vaarallisinta on, kun todellisuudet karkaavat mielestä omiin lokeroihinsa mahdollistamatta ihmisyyden kokonaisuutta itselle ja muille. Tuo elokuva kertoo siitä, että psykoanalyysi, eli syvätietoisuus analysointina johdonmukaisesti peitetään järjen, kauneuden, rumuuden, muistin ja/tai yhteisövallan eetoksessa mielikuvien avulla vain lyhytaikaista muistia sallien ja/tai pitkäaikaisen muistin vääjäämättömäna uskomuksena, utopiaa. Se on arvovalintaa, jossa arvot, kuten kauneus on ohjaavin tekijä, sitä kumarretaan palvoen näkemättä säröjä, se on näennäisten totuuksien suojelua, epätosien narratiivinen ohjausmenetelmä.
Yhäkin tänä päivänä meidän käytänteet pohjaavat hierarkiseen valtaan poliittisena ja uskomuksiin nojaavina käytännön tekoina, ei aina niinkään tietoon perustuen. Ihmisyyttä käytetään hyväksi brutaalisti omien etujen tavoitteluun, eikä toisille mahdollisteta oikeutta ihmisyyteen, vaan rajataan sitä mahdollisimman tarkoin asemaansa ja valtaansa suojaten. Tuo auktoriteettien yliavalta usein perustuu juuri asemaan, minä sinulle näytän tyyliin. Minulle jäi lapsuudesta syvästi mieleen äitini opetus ”Älä tee itsestäsi Jumalaa”, olin 10 vuotta. Kunnioitan auktoriteettejä tiedon antamisen konteksissa, mutta en ymmärrä vain oman asemansa ja ihmisyytensä ylivallassa. Ensimmäinen käsky on johdattanut minua monissa ajatuksissa, tieto on ollut minulle auktoriteettiasemassa tutkimisotteella, ei aina, on aikoja jolloin vain toistin jotain, joissa oli kyllä nk. yleisjärkeä, ja yhteisövallalle sopivaa ”viisautta” yhteisön mielestä. Kirkosta erosin kauan sitten, koska huomasin sen taistelevan ihmisyyttä vastaan tottelevaisutta ja uskomista korostaen. Romantiikan aikoina kirkkohäät sopi pirtaan.
Minulle on ja oli tärkeää Jeesuksen vaatimus totuudesta. 34 vuotta sitten laitoin hädissäni ensimmäisen kirjani arkkipiispalle, kun sain pakit kustantamoissa. Kirjassa on uskonnollista, vertauskuvallista sanomaa, ja opetuksia Raamatusta muutamina lauseina. Kirja palautettiin alta aikyksikön, mistä voi vain päätellä ettei sitä luettu, älä sinä tyttö puhu. Muutama päivä sitten toin somepalstalla esiin ihmisen oikeutta elämään, kun piispa kertoi luopumisen tärkeästä arvosta, piispa kävi antamassa tykkäykset kaikille 60 vastaajalle, korostaaksen asemaansa ja valtaa tiedon jakamisessa, mutta ei minulle, joka uskalsin kyseenalaistaa yleiskielellä hallitsemista, julistukselliset väitteet saivat tuen.
Tutkin äskettäin heittämiäni käsityksiä, ja
mitä olin sanonut tai puhunut ja miten ne
tulkittiin, kun haukut ja hylkäämiset tulivat. Kun olin pahassa
elämänvaiheessa, luovuin työstäni ja lähdin tuntemattomaan
etsimään hyvinvointiani, auktoriteettius tiedon suhteen nousi
vahvana pintaan. Pari viestiä olisin saanut jättää lähettämättä,
jossa toin vahvasti esiin analyyttistä psykoanalyysiä, teorioita
ihmisyydestä. Se oli kuin punainen vaate, tuomioita sateli.
Kuitenkin lopulta huomasin, etten useinkaan sanonut mitenkään
tutkitun analyyttisesti, kerroin tapahtumista, joita havaitsin, mitkä
olivat valuneet alitajuntaan arvojen väistyessä tässä ja nyt
elämän viidakkoon, muisteista kadoten, kiireeseen ja annettujen
arvojen valikoiviin menetelmiin, uskomuksiin nojaten. Tämä
tapahtumia kieltävä menetelmä vie ihmiseltä kyvyn autonomiaan,
itsenäiseen ajatteluun ja on totalitaaristen valtioiden
ohjausmenetelmä myös yhteisökäyttäytymisessä. Usein kaikki
kääntyi arvoihin, joita toteutettiin, hierarkkisiin
menetelmiin, näkemyksiensä voittokilpailuun, syytösmenetelmät
kukoisti, jotka olivat erilaisia. ”Emme vastaa, koska sinulla on
uskonnollista tyyliä, toit esiin sopimattoman asian, kaikkien
mielipiteiden puolesta, olet vajaaälyinen ja tyhmä, menneisyys on
hyvä unohtaa, elä tässä ja nyt (samalla unohtui omat syvätunteet,
psykoanalyysi) ja järki vei voiton, eli useimmiten se eetos, mitä
tuotetaan valtajärjestelmien kautta, yleiset mielikuvat ja
valta-asemat, kaikilla ei ole ihmisarvoa. Minua syytetiin juuri
siitä, mitä ihmiset itse tekivät, he analysoivat koko ajan mitä
olin, ja tapahtumat sekä teot haluttiin salata, skitsofreenisesti
kumarrettin yläpäässä vallanpitäjiä ja alapäässä olevia
arvottomia potkittiin. Tämä uskonnollinen menetelmä on
uhraamista, joku kantaa syyllisyyden omista teoista, sen saa
anteeksi pyytämällä milloin mistäkin, usein muilta kuin
häväistyltä, tämä ei muuta käytänteitä ja vallan mentelmiä,
vaan pitää niitä pysyvinä, ne tuovat paljon psyykkisiä ongelmia,
oppimattomuutta ja eripuraa toistemme välille. Valta moraalin
ylitarkastajana tuo lisää ongelmia, parempi olisi oppia
kunnioituksen polut, eikä odottaa täydellistä, epätäydellisyys
kuuluu etsimisen kanaviin.
Nämä arvovalinnat ja
vallan oikeutukset tuettuina ja tukemattomina mahdollistavat
mielivaltaa, sekä tukevat vanhoja
hierarkkisia käytänteitä, vaurioittavat vuorovaikutusta,
estävät oppimista ja tuovat yhä enemmän uskoa ja eetosta tiedon
käsittelyyn, ymmärrykseen ja tietoisuuteen, kaventavat näkemyksiä
poliittisiin ja uskonnollisiin uskomuksiin. Uskomukset taas takaavat
sen ettei tietoisuus selkiydy, ja puhumattomuuden sekä
vuorovaikutuksen puute johtaa siihen, että ihminen joutuu arvauksien
maailmaan, ei tiedä todellisuuksista, arvot eivät saa tilaa, ja hän
saa todellisuuteensa oikeuden vain muiden valittuina arvoina, vallan
kautta suotuina ja epätietoisuus estää loogisten ja järkiperäisten
asioiden käsittelyn, havaitseminen ja havannointi heikkenee,
oppiminen tyrehtyy, tunne-elämä vuorovaikutuksessa lakkaa tuhoten
ihmissuhteet. Tämä on kommunismia, tarinoita elämästä, ei
tapahtuvaa todellisuutta, ei mielen oikeutta omaan todellisuuteen ja
kokemuksiin, on elettävä kahdessa todellisuudessa, julkisissa
julistuksissa, jopa instituutioiden tiedon hajaannuksessa. Se on
kansaluonteeksi kehittämistä, tarinoiden valtaa.
Googlen avulla kopioitua:
Analyysilla tarkoitetaan empiirisen tutkimuksen yhteydessä aivan arkisia asioita, kuten aineiston lukemista huolellisesti, tekstimateriaalin järjestelyä, sisällön ja/tai rakenteiden erittelyä, jäsentämistä ja pohtimista (mitä aineisto sisältää, mistä siinä kerrotaan, millä tavoin ja missä määrin).
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti