Eilen Ylen Aamussa
oli haastateltavana Tony Dunderfelt ja Mikael Saarinen, molemmat pitkäaikaisia tutkijoita
ja pitkän työuran tehneitä psykologeja. He ovat kirjoittaneet kirjan psyyken
huoltamisesta, eli mielen jumpasta. Ruotsissa tällainen huoltomenetelmä on
kuulunut jo peruskouluun kolmekymmentä vuotta. Mikael sanoikin, että Suomessa
tuo lapsen melkein täydellinen kyky olla luova tukahdutetaan kouluissa ja
työpaikoilla, ensin pulpetissa hiljaa ja sitten kokouksissa työpaikoilla.
Olen jo muutaman
kymmenen vuoden ajatellut, ettei luovuus ole syntynyt meidän pimeällä puolella,
siellä alitajunnan kellarissa, vaan siellä on myös niin kutsuttu ylitajunta,
jossa syntyy valoisia ajatuksia. Tästä puhui Tony. Lapsuus on avain tähän
luovaan puoleen. Kolme vaihetta psyykejumpassa on 30 sekunnin odotus
vuorovaikutuksessa, että kuulija ehtii kertojan taajuudelle, ylitajunnan mahdollisuuden
löytäminen luovien kuvien kautta, on ikään kuin sekin ajalla tuleva. Römpiö on
suomalainen sana, mikä tarkoittaa, ettei pidä jäädä vatvomaan tunteita, mutta
toisaalta ei niitä kieltääkään, tunteet on aina hyväksyttävä.
Luovuus ei
synny ulkoisesta ohjauksesta, mutta voi olla apuna luovan tuloksen näkyväksi
tekemiseksi, yhteiseen kieleen liitettäväksi. Jaan luovuuden kolmeen osaan,
myyttinen sisäsyntyisenä, prosessi eli koostevaihe ja loppuvaihe, tulos.
Loppuvaiheessa autamme yksilöä jäsentämään tuotosta ymmärrettävään muotoon. Puhutaan
myös kielellisestä luovuudesta, jolloin moni sanoo ihmisiä lahjakkaiksi, joilla
on kyky ilmaista kielellisesti monipuolisesti ja syvärakenteisesti. Itselläni
on ollut vahva sanakielellinen kyky, jonka alkuperän katson äidin hyvästä kasvatuksesta
syntyneeksi. Hän antoi tilaa nimenomaan vapauden kautta syväsyntyisesti luovuuteen,
runouden ja sanakielen avulla. Voin sanoa, että tuo ylitajuntani puoli oli
vahva aina tuonne 60v. ikään saakka. Se tehtiin arvottomaksi työn kautta.
Tuota
ylitajuntaa ei ole helppo selittää. Toisaalta katson, että alitajunnassa on
tunteiden ja mielikuvien tyyssija, toiveiden ja pettymysten, ilon ja surun,
avautumisen ja sulkemisen. Toisaalta esimielikuvat ovat unien taustalta, mutta
toisaalta taiteen kautta saamme kyvyn ilmaista yhteisesti ymmärrettyyn kieleen
kuvia, jotka olemme luovuudessamme kääntäneet ihmisen kielelle. Ei aina niin
ymmärrettävissä olevaa, mutta se on ihmisen kyky. Haastava taide antaa
uudenlaisia kuvia.
Menetetty
lapsuus on vienyt monet luovuudet näyttämään kammottavalta, koska on ajateltu
että se syntyy sieltä pimeätä puolelta, sieltä kiellettyjen asioiden kellarista,
jossa piileksii normista poikettu halu ja tahto. Alitajunnan pimeä puoli on
siis yhteiskunnallinen normikäytävä, jossa sallimukset käydään läpi.
Ylitajunnan taustalla on vapaus, mikä tuo luovuuden ikään kuin kuvina, jotka ovat
lähtöisin luovuuden ytimestä, unikuvien ohjaamattomasta synnystä, vapaudesta.
Raija