Pitkä taival
nuoruudestani meni viha päällä. Se oli jäsentymätöntä vihaa, aggressiota,
järjetöntä vauhtisokeutta ja vauhdilla menemistä sekä tekemistä.
Tunnistettiinko vihaani? Ei. Ympäristö ryhtyi tuomariksi, eristi joukosta ja hylkäsi.
Se pahensi huomattavasti asiaa ja teki minut yhä lamaantuneemmaksi, ja
toisaalta aggressiivisuus alkoi kasvaa, mikä sitten purkautui täydessä
räjähdyksessä.
Viha ei ole
selkiytymättömänä aina selvää aggressiota. Se on karheaa ääntä, ahdistuksen peittämistä,
huutamista, se on jopa voittamiseen pyrkimistä, yli-innostuneisuutta, mutta
merkittävin seikka sen huomaamisessa on muistin epäloogisuus. Ääntä ei saa
tuotettua aidosti, tuska kuristaa kurkussa ja ääntämisestä ei tule mitään. Eräs
kuoronjohtaja sai houkuteltua minut kuoroon, antoi jopa yksityisopetusta, että
ääneni tulisi vapaasti, mutta se oli mahdottomuus, sillä häpeä ja valhe, jonka
yhteisö oli langettanut päälleni, kuristi liikaa. Vasta teatterissa
esiintyminen sai ääneni irti ahdistuksesta, huusin raivoa viikkokaudet
vihaisena roolissani uskottomalle aviomiehelle. Se pelasti minut.
Vihainen voi
näyttää ylimieliseltä. Itse korostin ulkonäköäni vahvasti, kaikki piti olla
prikulleen. Osaamisesta ja oppimisesta tuli väline, jolla nostin itsetuntoani
ylös. Sillä vihaa täynnä oleva tarvitsee hyväksynnän ja tunnustuksen siitä,
että on kohdeltu väärin, ei syyllistämistä, yhteisöstä sulkemista ja
hylkäämistä. Viha näkyi minussa myös kovanaamaisuutena kehollisesti, mutta
sanallisesti olin inhimillinen, niin kuin syvällä lapsuudessani olin oppinut,
vuorovaikutuksen sanakieleni oli toisista välittämistä. Vuosikausia kestänyt
purkautuminen ahdistuksesta tuli pikkuhiljaa, ja alkoi muistin rakoilulla.
Ympäristö ei
kuitenkaan tukenut, päinvastoin, sulki täysin ulkopuolelle. Kukaan ei koskaan
kysynyt, mikä sinulla on. Asian tietävät halusivat, etten puhuisi asiasta,
jonka olin kohdannut. Kohtaavatko ihmiset oman omantuntonsa näissä tilanteissa,
jolloin tapahtumia kielletään oman syyllisyyden vuoksi? Ikävä kyllä sanoa,
mutta ammatti-ihmiset tekivät juuri niin. Kuin ihmisillä ei olisi kykyä ollenkaan
ymmärtää millaista on olla ahdistunut. Kun muisti rakoili, yliopiston dosentti
sanoi oppimisesta, etten perehdy riittävästi.
Ei ihmistä
voi auttaa, jos ei kuuntele ollenkaan. Olen itse kertonut syyt, mistä
ahdistukseni johtuu. Mutta he eivät halunneet uskoa, vaan loivat oman tarinan,
sillä raiskauksiahan ei tapahdu todellisuudessa. Minun oli lopulta luotava
fiktio asiasta, että pystyin itse käsittelemään asian, pääsin etäännyttämään
sen niin, että saatoin ensin katsoa tapahtumaa. Ensimmäinen muistikuva asiaan
syntyi kun eräs pappi tuli ovelleni kertomaan tulostaan Australiasta, ja hän
oli aivan raiskaajan näköinen. Siihen asti koko tapahtuma oli pois muistista,
häpeällä peitetty mielen sopukoihin, ja sieltä se tunkeutui ahdistuksena ja
aggressiona ilmoille.
Syvästi
loukattu ja väkivallan alle joutunut ei tarvitse tuomioita, ei luuloa eikä
hyljeksintää. Hän tarvitsee rinnalla kulkijan, kun alkaa avata vihaansa, ei
tuomaria. Mieli tarvitsee itsensä kokoamista, ja siinä hyvät ja kestävät äänilihakset
ovat selvä apu, teatterissa huutaminen. Ulkoiseen kuoreen rakentunut
kivikasvoisuus syntyy siitä, että yrittää pitää itsensä koossa, kun hajoaminen
on joka hetkessä vaanimassa. Auttajan on annettava apusanoja, että uhri voi
jäsentää tapahtuman.
Rinnalla
kulkijoiden olisi tarjottava kysymyksiä ja konkretiaa, että uhri voisi saada
kiinni muistissaan pesivistä tapahtumista. Psykiatri tarjosi vaan kuuntelua,
jätti yksin kauhun kanssa ja se oli liian raskasta ja johti vain romahdukseen.
Viha sekoitetaan useimmiten luonteen piirteeksi. Mitään muuta ei uhri tarvitse
kipeämmin kuin totuuden asiasta, ei tarinoita ja asian kieltämistä. Terapeuttisesti
tarinat voivat auttaa käsittelemään asiaa, mutta se ei saa viedä totuutta pois.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti