Muutama
vuosi sitten katsoin Jackueline Kennedyn elämästä dokumentin. Hänen miehensä
John on ammuttu, eikä hän meinaa päästä ylös tuskistaan vielä vuosienkaan
päästä. Hän kävelee papin kanssa hautuumaalla ja pohtii elämän tarkoitusta. Pappi
sanoo, ”ihminen ei voi tietää elämän tarkoitusta, vain Jumala tietää”.
Maailmassa
on liian paljon tietäjiä, jotka kertovat miten tulisi elää. Maailmassa on liian
paljon tiedon väärentäjiä ja vallanhimoisia, kukaan meistä ei ole täysin vapaa
siitä. Mutta toisilla on liian paljon valtaa määrittää, estää ja tuhota toisten
elämää. Tunteita ei voi estää, mutta valtaa voi rajoittaa, opetti minulle viisaampi
henkilö. Tuhoon on monia keinoja niin tieteessä, uskonnoissa, yksilöillä,
yhteisöissä, kansoissa ja kansakunnissa. Sitä ihmettelen, kuinka jotkut ihmiset
ja/tai järjestelmät voivat alkaa määritellä oikean ja väärän toisen elämään
antamatta yksilön oikeuksia, tukematta ja kunnioittamatta yksilöä. Se on
pelkästään vallan väärinkäyttöä vallan avulla, vääryyttä tulee vastustaa.
Tarvitsemme järjestelmällisen ja tutkittuun tietoon perustavat koulutusjärjestelmät.
Monet kulttuurit ovat tuhon tiellä tuhoamassa ihmisen kehitystä, estämässä sitä,
kuten esim. naisten oikeudet.
Yksi
merkittävä tuhoaja on tiedon vääristyminen niin, ettei ihminen ymmärrä
loogisesti asioiden syyseuraussuhteita, ei merkitystä eikä tarkoitusta. Yksi
minua kiinnostava on ollut juuri tuo tarkoituksen ja merkityksen ero ja olen
perehtynyt erityisesti mielen merkityksen ymmärtämiseen. Merkitystä voi
tarkastella niin monien ulottuvuuksien kautta, loogisesti, kuvaten,
kielellisesti, ihmisen kokonaisuutena, yksilöllisiä variaatioita, erillisiä
kehitysjatkumoita, matemaattisesti, avaruudellisesti, esim. mieli, tunteet jne.
Mielen merkityksessä tieteellisesti opiskeluissani ja tiedoissa näkyi vielä se,
että ihmisellä on ikään kuin mielen valinta mielikuvan syntymänä ja siitä
tavoitteen luomisena, mutta ei sitä, että väkivalta ja itsemääräämisoikeuden puute,
häpäisyin, syyllistäen, sanakielellä alistaen, ylivaltaa käyttäen estävät
näiden syntymän, kun jännite aivoissa kasvaa liian suureksi ja tuhoaa
aistimuksen syntymän, pelon voimalla. Autonomiapyrkimys ei onnistu, kun
mielikuviaan ei voi ottaa haltuunsa.
Tarkoituksen
määre on laaja päämääränä, merkitykset voi suhteuttaa eri asioihin. On lukuisia
tutkimuksia, jos ihminen ei saa olla vuorovaikutuksessa, hän ei kehity. Monia teoksia
olen yrittänyt ymmärtää, mutta niin monessa olen joutunut myös pettymään,
vaikka olen saanut myös monia vastauksia ja ymmärrystä. Esim. Viktor Franklin
elämänfilosofiasta mielestäni puuttuu vuorovaikutuksen puuttuessa ihmisyyden kehityksen
vaurioituminen kehitykseen nähden, jos vuorovaikutusta ei ole. Hän oli itse tietoinen
toimija, ja hänellä oli aina mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa, vaikka
kärsimys oli toisaalta koko ajan läsnä. Siksi en ymmärrä hänen
kärsimysideologiaansa, koska se ei selitä ihmiskuvassa julmaan psyyken
puolustukseen joutuneen tuho-olemusta, mikä tuhoaa tietoisuuden ja muistin,
minuus on vain psyykkisiä reaktioita, ei tahdonalaista halun toteumaa. En ole
kuitenkaan Franklin asiantuntija, joten näkemykseni voivat perustua vähäiseen
tietoon.
Itseltäni
otettiin yhteisövallan ja yksilöiden tuomarioikeuksin puheoikeus pois, tunteiden
ilmaisun vapaus ja sosiaaliset oikeudet osallistumiseen. Ilmaisuistani
rankaistiin sulkemalla ulos yhteisöstä, kun vastustin väkivaltaa. En saanut
puhua surusta, en iloita, en kertoa tapahtumista, muilla oli oikeus määritellä
ne minussa vääriksi. Tämä tuhosi mielen ja vei ahdistukseen, mikä otti kyvyn ja
voiman elää. Kärsimykseni kehitettiin vallan avulla, mikä suomalaisessa
kulttuurissa oli koulutuskeskeisen opin tuomaa samaistumista opettajiin, kaikki
vain opetti, ja siitä puuttui tietoisuus ihmisen kehityksestä tunteiden ja
mielen osalta. Jo 1990 luvulla kävimme taistelua ihmisen sosiaaliosallistumisen
oikeudesta ja tunteiden puolesta opetussuunnitelmiin päiväkodeista alkaen. Emme
saaneet niitä, vaan sanakielikeskeinen kehitys määräsi itsetuntemusten
kehittämisen. Se on yhä vallitseva ihmiskäsitys, Suomessa on hierarkkiset
valtasysteemit toisten kontrolloinnista, mitä hänelle annetaan, mikä rooli ja
missä osaamisessa, muutoin suljetaan ulos. Mitä tahansa ei voi tietenkään antaa,
mutta kyllä ihmisoikeudet ovat suojaava tekijä vapaudessa kasvaa ihmisenä. Nyt
ne ovat yleisen kehityksen alaisia, kulttuurin kautta tuomarioikeuksin
suojattuja ja kontrollivälineitä rajata ihmisen kasvua.
Jokseenkin koen, että
media on hyväosaisten areena. Niin usein kuulen ihmisten syrjinnästä, jonka
avulla saadaan murrettua ihmisen mieli, niin moni ajautuu itsemurhaan, kun
kipua mielessä ei tunnusteta, eikä tunnisteta. Ikuisesti muistan lausuman, ”kuolkoon
perkele”. Joku aika sitten eräs turva-aseman ryhmän jäsen kertoi, kuinka hänelle
ei kerrota, jos joku kuolee läheisistä, kenelle syntyy lapsi, tai jos juhlitaan
jonkin koulusta valmistumista. Ihminen on lupa tuhota kulttuurin ja vallan keinoin,
mitä tukee politiikka, uskonnot ja yhteisövalta.
Suomessa
populistinen kulttuuri on johtanut kansan kahtiajakautumiseen ja
valtataisteluun, jossa tieto ei ohjaa vaan valtasysteemit politiikan avulla, manipuloimalla
ja aggressioiden avulla, saaden vihan kautta ihmiset uskomuksiin ja olemuksiin,
jossa johdonmukaisuus ei ole mahdollista. Sekasorrosta on vaikeaa saada yhteneväistä
eteenpäin menoa. Ihmisyys on mielivaltaisten näkemysten alla tuhoamassa kaiken
sen tiedon, jolla on yritetty saada vahvistumaan hyvinvoinnin turvaa, niin
yksilö- kuin yhteisötasolla, kadottaen totaalisesti niiden perusteet. Kun ei
saa nähdä elämän tosiasioita tapahtumista, vaan pitää kertoa kaunista tarinaa,
peli on menetetty. Elämää ja kärsimystä, hyvän rakentamista huomioidessa pidän
tärkeänä, että hyvä on hyvää kohtelua ihmisyyttä kunnioittaen ja monipuolisesti
kehitystä turvaava.
Jos ja kun
oppeihin sisältyy pahan tekeminen, on syytä etsiä ongelman perusteita opista
eikä ihmisestä, vaikka ihminen tekeekin niin kuin on opetettu, määrätty ja
käsketty tai ehdollistettu ajattelemaan, ei asiaa pidä sokeasti katsoa
ihmiskuvasta käsin.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti