Olen usein
puhunut yhteisövallasta tarinoiden kautta, kuinka vaarallista se voi olla, tarinat
tukevat valheita, ihmisten syrjintää ja pahoinvointia, mitä me ylläpidämme välittämättä
toistemme hyvinvoinnista. Haluan erotella juuri psykologisen vallankäytön ja
tarinoiden vallan. Psykologinen, uskonnollinen, poliittinen ja tieteellinen tarina
tavallaan tukee valheita tarinoiden avulla, kun ne eivät avaudu ihmisille johdonmukaisesti
ja tutkitusti.
Otan
avukseni yhteisön asian kuvaamiseksi, mikä on täysin keksitty, mutta sen tarina
ja juoni on todellisesta elämästä. Keksitty yhteisö on automyyntiyritys, jossa
on viisi johtoon kuuluvaa ja 30 työntekijää. Yrityksen johto on samasta
perheestä, ja heillä on sisarussuhteen vuoksi paljon kateutta, ihailua
ja kaunaa monesta syystä, asemasta, palkkioista, työnkuvasta jne.
Yrityksen pääjohtaja on hyvin arvostettu ja tavallaan ihailtu ja virheetön, yhtiön vanhin.
Yksi johtohahmoista huomaa pääjohtajan tekevän vilppiä automyynnissä, tilittää varoja
itselleen enemmän kuin yhtiön muille jäsenille, piilotetusti, mitä muut eivät
huomaa ja paljastaa tämän. Yhtiön jäsenet eivät halua kuitenkaan uskoa
paljastajaa, sillä he ovat ihailleet pääpomoa juuri rehellisenä. Paljastaja
saa tuta julkisen häpäisemisen ja asia kerrotaan yleisesti tietoon. Paljastaja
ilmoittaa, ettei hän halua olla yhteydessä muihin, jos hänen mainettaan ei puhdisteta.
Pääpomo ilmoittaa muille, ettei paljastaja halua olla yhteydessä enää muihin,
mutta jättää kertomatta ehdon, maineen puhdistamisen ja totuuden vaatimuksen ja
niin uusi tarina alkaa elää totuutena, varsinainen asia jää syrjään Niinpä kaikki sitten päättävät, etteivät
ole yhteydessä paljastajaan, eivät puhu, jättävät yksin, hylkäävät, sulkevat
ulos ja paljastajasta tehdään syntipukki ongelmaan, hänet laitetaan häpeänurkkaan.
Tapahtuu täydellinen syrjintä ja ihmisen uhraaminen.
Miksi sitten
muut hylkäävät tämän paljastajan? Taustalla on pääpomon oma perhetilanne, jossa
aviopuoliso kärsii vaikeasta mielenterveysongelmasta, mitä pomo salaa ja on
johtajana keskittynyt muiden ongelmien ratkomiseen ja hallitsemiseen. Hän on
kerryttänyt mainettaan hyvän tekijänä ja hyvänä ihmisenä, miellyttävänä ja
hyvää tuovana, sillä tarjoaahan hän töitä. Niinpä tarina eetos on siinä, että
ihmisten on mukavaa liittyä siihen mukavaan tarinaan ja siihen, että on uskonut
sen lujittavan identiteettiään, sen fokuksessa on tullut turvallisuutta ja tukea.
Sen sijaan paljastajan yhteyteen on kertynyt negatiivista kuormaa,
valheellisuutta, sen kanssa on raskasta olla, ja kun on itsekin uskonut tarinaan,
syntyy syyllisyyttä, ja jos se paljastuu, oma maine on vaakalaudalla. Ja niin
kaikki päätyvät tukemaan pääjohtajan tarinaa, koska se on mielekästä myös
itselle. Onhan lehdet pullollaan tietoa siitä, kuinka jotkut ovat narsistisia,
ja paljastajaan on helppo liittää tuo piirre, kun menee vastustamaan johtajaa,
psykologia tukee tarinan kautta. Lopuksi paljastaja löydetään hirttosilmukan
päästä.
Tämän
paskatunkiotarinan opetus on siinä, että yksilöt eivät ota vastuuta teoistaan
ja hyväksyvät yhden kuoleman ajattelematta seurauksia, ottamatta vastuuta. Se
on toisen ihmisen uhraamista ja tyypillistä yhteisövaltaa. Asiaan voi saada
muutosta. Tutkimusten mukaan juuri ennakkoluulot ja asenteet kumpuaa väärinkäsityksistä.
Me voimme myös valita, uskommeko kaiken mitä meille syötetään.
Kaikki kaunis ja mukava ei ole hyväksi. Oma mieli voi olla vaarallisesti valheisiin vievä hyvän olon ylläpidossa.
Raija
Huh! Olipa tarina. Antoi paljon ajattelemista. Kiitos, Raija! Sopisit vaikka kirkkoon pitämään saarnan.
VastaaPoistaT. Marjo-Riina Sivakasta
Kiitos, en ole huomannut, että kautta voi tulla palautetta!
Poista