Päivittäin
voi nähdä, kuinka ihmiset käyvät kiivastakin taistelua moraalista ja arvoista, jokainen
haluaa lyödä leimansa toisen arvomaailmaan, enkä ole siitä itse vapaa. Mutta
kriittisesti ajatellen tavoitteena haluaisin, ettei pyrittäisi muuttamaan
toista omiin arvoihin ja moraaliin, annettaisiin armoa valintoihin, etsimisen
mahdollisuus, eikä kontrolloitaisi kiihkoa täynnä toisen valintoja.
Kontrollointi ei tarkoita vain puuttumista, se on huomioissa, huomiotta jättämisessä,
vierestä puhumisena, aliarvioimista, kontrolloidaan käyttäytymistä, rajataan
asioita, joista saa puhua, mitä sanoja saa käyttää ja mistä asioista.
Mielettömyyttä on tietysti varottava, hajottamista ja asioiden hahmottamisen
estämistä. Yksi henkilö tuputtaa minulle runoutta yli äyräiden. En tiedä, onko
hänen tavoitteenansa hajottaa ajatusrakennelmiani, sillä ne ovat vahvoja, vai
yrittääkö hän opettaa luovuutta, minkä opin jo 50 vuotta sitten, olen
kirjoittanut runoja lapsesta saakka äitini ohjauksessa ensin. Luovuus on
minulle mahdollisuus, missä se saa syntyä itsestä vapaasti, ei mielen kautta
heijasteina, mikä sekin on jokaisen yksilön oikeutta matkalla itseyteen ja mitä
minussakin on. Kärsin siitä, että jaan artikkeleita psykologisesta minuudesta,
olen saanut siitä huomautuksen.
Moraali on moraalitukija
Kantin mukaan pääosin kaikkein alhaisimmalla tasolla ihmisillä kolmijaossa ja vain
harva pääse ylimmälle tasolle.
Someaikaan
huomioita jaetaan tykkäyksinä ja niillä viestitetään, mistä sanomisesta
tykätään ja mistä ei. Kun ei huomioida ollenkaan, ei vastata, eikä kerrota omaa
mielipidettä, otetaan ylhäältä tarkkailijan rooli, jossa on tarkoitus viestiä arvoja,
mikä on sopivaa ja ellet alistu, sinut hylätään. Joku aika sitten joku sanoi,
luuletko olevasi suurikin kasvattaja, kun kerrot mielipiteesi ja yrität olla
yhteydessä toiseen. Hän on erittäin vahvasti kasvattajia arvosteleva, eikä
siinä sinällään mitään, saa kritisoida, mutta ei siinä tarvitse samalla yrittää
viedä ilmaisuvapautta/oikeutta, vuorovaikutus on perusarvo, mitä ihminen
tarvitse kokeakseen mielekästä elämää. Erityisesti kiinnostavaa on juuri se, että
arvostelija ei itse ole tehnyt kasvatustyötä, ei ole itse vanhempi, eikä ole
opiskellut alaa. Jokainen on ihmisenä kasvun erikoistuntija, koska on itse kasvanut,
mutta ei sillä perusteella voi vaatia toisia olemaan omansa näköinen. Tunne-elämästä
näyttää saavan puhua vain narsismin ja/tai nk. psykologisesti häiriintyneiden
tunne-elämien kautta, sairauksiksi luokiteltujen. Ei saa puhua, jos ei tätä
häiriötä ole, vaan on alistuttava psykologisoituneiden arvojen kautta
uskomiseen, tiedeuskontoon, kuten on käynyt lääketieteessä ja uskonnoissa, joko
uskot tai ulos, keskustella ei saa.
Arvojen
suhteen elämme Orwellilaista aikaa, kaikkea rajataan pois sanoja myöten, viestitetään,
mitä hyväksytään ja mitä ei, miten huomioidaan ja miten ei. Someaikaan
viesteissä kerrotaan, mitä saa tehdä ja mitä ei. Joku aika sitten Karita
Mattila twiittasi seksikumppanin saamisesta ja kunnon panosta. Pääosin ihmiset
riemastuivat ja osoittivat hyväksyntää, että asiasta pitää saada puhua, syntyi
tirkistelyn makua. Itse olen tässä kohtaa vanhoillisempi, myös yksilöllisten oikeuksien
vuoksi suojaava, en halua, että seksielämää revitellään kaikkien nähtäväksi, se
on yksityisasia. Olen myös kriittinen siitä, että jatkuvien aistiyllykkeiden
maailmassa seksiin houkutellaan hyväksikäyttäen. Rajuin oli taidemuodoksi kutsuttu
esitys, jossa alaikäiset lapset tanssi juopuneiden aikuisten edessä miellyttääkseen
aikuisia. Pidän tätä hyväksikäyttönä ja lapsuuden riistona. Vaikka
seksuaalisuus on luonnollista ja kuuluu elämään, sen esiintyminen lapsuudessa
ei ole aktia, vasta aistiaktivoitumista, aistimuksesta mielihyvää kokien,
ihmiseksi kasvua ja oppimista tunnistamaan itsessä olevia asioita. Jos aivan
kriittiseksi ryhdytään, myös mainonta on tavallaan houkuttelemista,
seksikkäästi pukeutunut nainen automaailmassa on tästä hyvä esimerkki,
houkuttelu tiettyyn ihmisyyteen, kun aistihimoja pidetään yllä, ja yksilö ei
välttämättä tutki enää sisäisiä kokemuksiaan.
Erilainen saa
olla ja se täytyy hyväksyä myös toisille, mutta sitä omaa ei ole oikeutta
vaatia muille omien arvojen ja kokemusten mukaan rajoittaen yksilön valinnan pois
ihmisoikeuksista ja ihmisyydestä. Toki meillä on rajoja, mitä kestämme, raja
menee siinä, alammeko tuhoamaan toisesta sellaista, mikä on häntä itseään ja
vaadimme oman mielen mukaista oikeutta ihmisyyteen. Yhteisyydessä on suojeltava
yhtenäisyyttä, mutta sen suojelussa on menty vallan väärinkäyttöön liian usein,
alistamiseen, jossa yksilöllisyys katoaa. Monet johtajat saavat koko kansan
tuhoamaan toisiaan ja muita kansoja.
Some aikana
huomaa miten yritetään vaikuttaa mielipiteisiin ja arvoihin. Itselleni
huomioissa näkyy, että jos puhun uskonnoista, kuten Jeesuksen näkemyksiä,
niihin ei tule noteerausta, ikään kuin ne olisivat huonompia kuin päivän
ihmisten, vaikutuksissa on eroja arvojen muodostumisten kautta. Toki ymmärrän,
että ne ovat vaikeita asioita, mutta kun huomaan, että ihminen puhuu niitä itse
runsaasti, se on silloin vallan käyttöä alistamismielessä hylkäämisen avulla saada
uskomaan toinen vain omaan näkemykseen. Palkitsemismenetelmiä näkyy myös sanojen
käytössä. Jos puhun omista sairauksista, mitä teen erittäin harvoin fyysisten
suhteen, mielen puolella enemmän, se jätetään huomiotta. Se voi olla sekä yksilön
suojaamista, mutta myös hylkäämistä. Hymiövalinnoilla vaikutetaan siihen, mitä saa
ihailla. Näistä tulee huomioimattomuutta, keskusteluissa annetaan sydämiä niille,
jotka puhuvat kauniita, ikään kuin arvojen opetusta, kirosanasta jätetään
huomiotta, samoin valituksesta ja ryhmässä muille annetaan huomio sydämin, että
huomaisi, että et ole tavoiltasi ja sanoiltasi hyväksytty. Joku sanoo sitä
narsismin ilmentymäksi, minulle se on enemmän opittua ja ohjattua vallan
käyttöä. Käytänteitä ei voi aina selittää persoonallisuuden kautta.
Sosiaalinen
kontrolli on joka paikassa esiintyvää, sillä rajataan ihmisten valintoja, niin talouden,
käyttäytymisen, tiedon, luonteen, kulutuksen, puheoikeuden, äänensävyn, ihan
minkä tahansa kautta, pääasia näyttää olevan, että kontrolloidaan eikä vain
esitetä omaa näkemystä, jossa olisi kunnioitus arvona taustalla ja omien
ajatuksiensa esiin tuonti. Luulin että 70- vuoden ikäinen osaisi itse valita, mutta
ei. Itselleni äiti opetti arvot erittäin syvästi.
Kaikki on
valvonnan alla, ei varsinaisesti hyvän moraalin vuoksi, vaan vallanhimon. Ikuisesti
muistan, kun työelämässä olin kirjoittanut allakkaan lääkärinaikani, että se huomioitaisiin
poissaolona henkilöstön vahvuudessa, sillä olin töissä päiväkodissa ja tietty
määrä täytyy olla valvomassa. Kun tulin töihin aamulla, kaikki istui vakavana pöydän
äärellä odottaen minua kokoukseen, kysyin, onko joku kuollut. Ei, vaan sinä
olet kirjoittanut rumasti lääkärinajan allakkaan. Yhden kerran kutsuin
päiväkotiin toimittajan, että saataisiin keskusteluun vaatetus ja tällä kertaa halusin
puhua kuravaatteista, näin päivittäin, kuinka lapset kärsivät kylmyydestä,
kurahousut eivät pitäneet. Yksikään henkilökunnasta ei tullut keskusteluun.
Juttu tehtiin, mutta siitä ei puhuttu mitään työyhteisössä, se vaiettiin turhaksi
ja arvottomaksi. Lahjoituksena hankkimani televisio päiväkotiin sai aikaan sen, ettei johtaja puhunut kuukauteen, lupa olisi pitänyt kysyä. Kuinka suurta
iloa kokivatkaan työntekijät, kun joskus saattoi antaa lasten katsoa
piirrettyjä, eikä ainoa vaihtoehto ollut mennä jokaisella räntäkelillä kylmään.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti